۰ نفر

حدود ۵۰۰۰ساختمان دولتی ناایمن شناسایی شد

۵ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۲
کد خبر: 240266
حدود ۵۰۰۰ساختمان دولتی ناایمن شناسایی شد

معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشان و خدمات ایمنی شهر تهران در مورد نقش و وظایف این سازمان در زمان زلزله تهران صحبت کرد و گفت: تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی برابر زلزله ۸ ریشتری مقاوم هستند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، محمود قدیری در مورد وظیفه آتش‌نشانی در زمان زلزله تهران اظهار کرد: در سازمان مدیریت بحران شهر تهران برای این مسئله برنامه‌ریزی شده و هر بخش وظایفی دارند و موضوع آتش و حریق به آتش‌نشانی سپرده شده است.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهر تهران، در مورد مقاومت ایستگاه‌های آتش‌نشانی برابر زلزله گفت: بر اساس اطلاعاتی که داریم تمام ایستگاه‌های ما در مقابل زلزله مقاوم هستند. آنهایی که قدیمی بودند نیز مقاوم‌سازی شدند و ایستگاه‌های جدید هم بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰ در مقابل زلزله ۸ ریشتری مقاوم هستند.

قدیری در مورد مسئله ایمنی نیز صحبت کرد و با اشاره ‌به اینکه موضوع فرهنگی یکی از مشکلات در این زمینه است افزود: این بخش به مسائل جامعه‌شناسی و آموزشی عمومی مردم باز می‌گردد. در واقع یک عدم باور بین مردم و به ویژه مدیران بالادستی و میانی وجود دارد و خیلی از اینها واقعا به مسائل ایمنی اعتقادی ندارند. با اینکه حادثه‌ای مانند پلاسکو رخ داده اما همچنان در مورد اعتقاد به ایمنی مسائلی وجود دارد و هنوز مدیران مقاومت می‌کنند. در سه تا چهار سال اخیر ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ ساختمان دولتی نا ایمن را شناسایی کرده‌ایم ولی با این حال در رابطه با اینها هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی با انتقاد از بهانه‌گیری‌هایی که در زمینه توجه به ایمنی از سوی بعضی از مسئولان می‌شود افزود: اینها می‌گویند فلان قدر بودجه نیاز است و ما این بودجه را نداریم. در حالی که اگر خودشان بخواهند کاری را انجام دهند از زیر سنگ هم که باشد بودجه را تامین می‌کنند. ولی اگر بخواهند کاری را انجام ندهند می‌گویند اعتبار نیست. در خیلی از این ساختمان‌های دولتی ارباب رجوع تردد می‌کند و خدایی نکرده اگر اتفاقی برای آنها رخ دهد خسارات و تبعات آن قابل پیش بینی نیست.

قدیری به وجود یک نهاد مشخص در بسیاری از کشورها برای انجام نظارت پیوسته اشاره کرد و گفت: در کشورهای توسعه‌یافته نظارت به صورت پیوسته انجام می‌شود و یک نهاد در شهر در این زمینه اختیارات ویژه و قانونی دارد. به عنوان مثال در لندن تنها ارگانی که بدون سئوال و جواب می‌تواند وارد کاخ ملکه شود، آتش‌نشانی است. در شرایطی این اتفاق می‌افتد که حتی پلیس و ام آی سیکس (MI۶) هم بدون اجازه و به راحتی حق ورود به چنین اماکنی را ندارند.

معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدماتی ایمنی شهر تهران در مورد اینکه آیا در بیشتر کشورها، ایمنی شهر به عهده آتش‌نشانی است یا خیر؟ گفت: در بعضی از کشورها ممکن است که اینطور نباشد ولی در اکثر کشورها آتش‌نشانی این مسئولیت را دارد.