۰ نفر

کنکور تا چهار سال آینده حذف نخواهد شد

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۷:۰۴
کد خبر: 238154
 کنکور تا چهار سال آینده حذف نخواهد شد

معاون آموزشی وزارت علوم از تشکیل کمیته کارشناسی برای تصمیم‌گیری در خصوص حذف کنکور در این وزارتخانه خبر داد و گفت: هر تصمیمی که در این زمینه صورت بگیرد، تا چهار سال آینده اجرایی نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر با اعلام این مطلب اظهار کرد: ایده‌آل وزارت علوم در خصوص کنکور به عنوان یک موضوع مهم آموزشی و اجتماعی این است که کنکور حذف شود، چرا حذف این آزمون بر روی سلامت پذیرش و کیفت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت، اما نکته قابل توجه این است که حذف کامل کنکور یک فرآیند پیچیده‌ است.

وی در ادامه تصریح کرد: کمیته‌ای به منظور بررسی روند حذف کنکور در وزارت علوم تشکیل شده تا بتوانیم با همفکری و همراهی سایر بخش‌های ذیربط برنامه‌ریزی‌های لازم برای حذف آن ترسیم کنیم. در واقع یکی از مهم‌ترین دستگاه هایی که در اصل کنکور دخیل است، آموزش و پرورش است و اگر ما بتوانیم به این جمع‌بندی برسیم که کنکور به طور کامل حذف شود، فرآیند اجرایی آن از چهار سال آینده اجرایی خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم خاطر نشان کرد: باید هماهنگی با بخش آموزش و پرورش که خوراک اصلی منابع انسانی دانشگاه‌ها و آموزش عالی را تامین می‌کند، برای حذف کنکور فراهم شود. در واقع آموزش و پرورش باید بتوانند برای سه آینده جهت‌گیری فکری و یادگیری دانش آموزان را به گونه‌ای ترسیم کنند که آنها به تست زنی،‌کنکور و آزمون سراسری فکر نکنند بلکه به عمق بیشتر آموزش بیندیشند. بنابراین حذف کنکور حتما کار درستی است و در رابطه با این مساله نیز برنامه‌ریزی‌های لازم در وزارت علوم صورت می‌گیرد.

رقابت در رشته‌های پر متقاضی حذف نخواهد شد

دکتر شریعتی با تاکید بر اینکه رقابت در رشته‌های پر متقاضی حذف نخواهد شد، گفت: همانطور که عنوان شد، حذف کنکور نیازمند کار کارشناسی است، اما به هر حال رقابت برای ورود دانشگاه در همه جای دنیا وجود دارد، یعنی ممکن است ما در ایران رقابت بین دانشگاه‌های مطرح نظیر دانشگاه‌های سطح یک را همیشه داشته باشیم و این روند ادامه خواهد داشت چرا که جوانان ما همواره تمایل دارند در دانشگاه‌های سطح یک و رشته‌های پرمتقاضی ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: البته رقابت برای ورود به دانشگاه‌های سطح یک به این معنی نیست که کنکور باقی بماند، بلکه خود دانشگاه‌ها باید تدبیری بیندیشند تا بتوانند از نخبگان به خوبی استفاده کنند. در کشورهای پیشرفته نیز دانشگاه‌های معتبر وجود دارد که از طریق کنکور دانشجو گزینش نمی‌کنند. به هر حال باید راهکاری برای پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها وجود داشته باشد و من تصور می‌کنم در طرح و برنامه‌ریزی که برای حذف کنکور وجود دارد،‌ رقابت بین دانشگاه‌های سطح یک نیز جدی خواهد بود.

معاون آموزشی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: زمانی که کارشناسان کمیته بررسی حذف کنکور به درجه‌ای از اقناع و رضایت در تصمیم‌گیری برسند،‌ مطمئنا سرنوشت کنکور نیز مشخص خواهد شد.