۰ نفر

ابتلای ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت C

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۲۰:۵۳
کد خبر: 237607
ابتلای ۱۸۶ هزار نفر در کشور به هپاتیت C

رئیس مرکز هپاتیت ایران با تاکید بر اینکه بیماری هپاتیت c را می‌توانیم با کمتر از ۱۵۰ میلیارد تومان در طی ۱۰ سال آینده ریشه‌کن کنیم، گفت: پیش‌بینی می‌شود؛ ۱۸۶ هزار نفر مبتلا به هپاتیت c در ایران وجود دارند که ۷۰ درصد آنها شناسایی نشدند.

سید موئید علویان، رئیس مرکز هپاتیت کشور درباره شیوع هپاتیت B و C در ایران گفت: ما در ایران با دو نوع هپاتیت B و C درگیر هستیم و این دو نوع اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا عوارض شدید کبدی ایجاد می‌کنند. خوشبختانه در رابطه با هپاتیت B وضعیت خوبی داریم و در 22 سال گذشته روند این بیماری در کشور کاهش پیدا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، او ادامه داد: دلیل کاهش هپاتیت B واکسیناسیون نوزادان و افرادی است که در معرض رفتارهای پرخطر هستند. واکسن این بیماری در پاستور و داخل کشور تولید می‌شود و بیش از 35 میلیون ایرانی تا به حال این واکسن را دریافت کردند. عملا هپاتیت B در دهه 50 در ایران شایع بود که آمار آن بالای 5 درصد و در برخی مناطق تا 7 درصد گزارش شده بود که با توجه به تولید واکسن، پیشگیری و آگاهی بخشی خوشبختانه این آمار تا امروز کنترل شد.

علویان افزود: امروز در اقصی نقاط کشور به جز استان گلستان و سیستان‌وبلوچستان شیوع هپاتیت B زیر 2 درصد و در برخی استان‌ها زیر 1 درصد است که این موضوع نشان می‌دهد، ما این بیماری در کشور را کنترل کردیم.

جوانان و نوجوانان در معرض ابتلا به هپاتیت B هستند

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران با در معرض تهدید بودن قشر جوان روبه‌رو است، گفت: این قشر جوان در معرض رفتار پرخطر است و امکان دارد به بیماری هپاتیت از راه رفتار پرخطر جنسی مبتلا شود. متاسفانه این مسئله جزو برنامه‌های وزارت بهداشت نیست که نوجوانان و جوانان برای این بیماری واکسینه شوند. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت چهار گروه سنی 17 ساله‌ها را واکسینه کرد.

علویان با تاکید براینکه واکسینه کردن جوانان و نوجوانان امروز یک ضرورت است، افزود: برای پیشگیری و تکمیل حلقه پیشگیری از هپاتیت نیاز به پوشش واکسیناسیون به افراد جوان جامعه داریم. البته وزارت بهداشت در زمینه گروه‌های پرخطر و نوزادان فعالیت قابل تقدیری داشته و توانسته آن را کنترل کند.

او درباره درمان هپاتیت B در ایران گفت: خوشبختانه داروهای این بیماری در کشور موجود است و بیمه نیز این بیماری را تحت پوشش مناسبی قرار داده و عملا جزو کشورهایی هستیم که درمان هپاتیت بی در آن بسیار ارزان است فقط باید برای واکسینه شدن جوانان و افراد در معرض خطر برنامه‌ریزی کنیم.

علویان خاطرنشان کرد: در سیستان‌وبلوچستان در گذشته نیز شیوع هپاتیت B زیاد بود که امروز تقریبا کنترل شده و به نصف رسیده، اما به هرحال درمان آن زمان می‌برد. در این استان کلینک رایگان وجود دارد و بیماری رو به کاهش است.

افرادی که سالانه تزریق خون دارند؛ باید آزمایش دهند

رئیس مرکز هپاتیت ایران درباره هپاتیت C گفت: دو گروه بسیار مهم در رابطه با این موضوع وجود دارند؛ اول آنهایی که قبل از سال 1375 خون گرفتند، زیرا در این سال غربالگری برای خون‌ها انجام شد و تا آن زمان ویروس شناسایی نشده بود. بنابراین افرادی که سالانه تزریق خون دارند باید آزمایش دهند و گروه دومی که در معرض این بیماری قرار دارند، معتادان هستند و کسانی که سابقه تزریق، زندان رفتن و رفتار پرخطر دارند.

او بیان اینکه شیوع هپاتیت C در ایران کم است، تصریح کرد: آمار در ایران زیر نیم درصد است درحالی که در کشورهای همسایه آمار هپاتیت C بالاست. کشور آذربایجان 7درصد، عربستان 4 درصد، پاکستان 5 درصد و عراق بین 2 تا 4 درصد دارای افراد مبتلا به این بیماری هستند.

علویان تاکید کرد: پیش‌بینی شده در ایران 186 هزار نفر مبتلا به هپاتیت سی هستند، اما 70درصد این بیماران شناسایی نشدند. در حالی که داروی ایرانی موثر و بسیار ارزان با یک دهم قیمت و تحت پوشش بیمه وجود دارد.

رئیس مرکز هپاتیت ایران با اشاره به اینکه در کشوری مانند مصر بیش از یک میلیون و نیم مبتلا به هپاتیت C درمان شدند؛ گفت: بالاترین شیوع هپاتیت C در مصر است، اما ظرف دو سال یک میلیون و  500هزار نفر را درمان کردند.

او با بیان اینکه امروز درمان هپاتیت C کار تخصصی نیست، افزود: این بیماری را پزشکان عمومی نیز می‌توانند درمان کنند. مبتلایان در ایران بسیار کمتر از مصر هستند، اما شناسایی نشدند.

دولت درمان رایگان هپاتیت C را بپذیرد

علویان درباره علت شناسایی نشدن بیماران مبتلا به هپاتیت C گفت: اکثر مبتلایان دفترچه بیمه ندارند و از میان معتادان تزریقی یا زندانیان هستند. دولت باید بپذیرد که این افراد را به صورت رایگان درمان کند. دولت مسئول این موضوع است همان‌طور که در برابر آسیب‌های اجتماعی و زندانیان مسئول است.

او ادامه داد: در نامه‌های جداگانه به رئیس‌جمهوری و وزیر بهداشت این مسئله اطلاع داده شده که 186هزار مبتلا در ایران وجود دارد که 70درصد آنها شناسایی نشدند. در یک سال گذشته فقط 10هزار نفر از مبتلایان به هپاتیت C درمان شدند در صورتی که همه امکانات درمان این بیماری مثل پزشک و دارو مهیاست. دولت باید به این موضوع کمک کند تا بتوانیم ظرف 5 تا 10 سال این بیماری ریشه‌کن شود، اما متاسفانه دولت هیچ پاسخ و واکنشی به نامه‌ها نداشته است.

رئیس مرکز هپاتیت ایران مشکل اصلی هپاتیت در ایران میان معتادان، زندانیان و کودکان کار خواند و گفت: استان‌هایی که آسیب‌های اجتماعی بیشتری دارند، مانند تهران و البرز بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند. درمان رایگان هپاتیت C توسط دولت‌ها به فراموشی سپرده شده است.

او با اشاره به هزینه درمان و ریشه‌کنی هپاتیت C در ایران گفت: کل هزینه درمان و ریشه‌کنی این بیماری درمدت 10 سال آینده کمتر از 150 میلیارد تومان است. یعنی یک نفر اختلاس نکند، در طول 10 سال می‌توان هپاتیت C را در ایران ریشه کن کرد.

علویان در پایان تاکید کرد: در حال حاضر نیاز داریم، معتادان و افرادی که در معرض رفتارهای پرخطر هستند تحت پوشش قرار بگیرند.