۰ نفر

درجست‌و‌جوی ۵مادر با نوزادان فوت‌شده در بیمارستان

۲۲ آذر ۱۳۹۶، ۹:۵۴
کد خبر: 237444
 درجست‌و‌جوی ۵مادر با نوزادان فوت‌شده در بیمارستان

تحقیقات برای یافتن ۵مادر که پس از مرگ نوزادشان، آنها را در بیمارستان رها کرده‌اند آغاز شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، صبح دیروز نماینده حقوقی بیمارستانی در جنوب پایتخت به دادسرای جنایی تهران رفت تا از 5مادر که پس از مرگ نوزاد تازه متولدشده‌شان، از بیمارستان فرار کرده‌اند شکایت کند. او می‌گفت که آنها نه‌تنها هزینه بیمارستان را پرداخت نکرده‌اند، بلکه اجساد نوزادانشان را هم تحویل نگرفته‌اند.

وی در تشریح ماجرا به قاضی مدیرروستا، بازپرس شعبه 6دادسرا گفت: از ابتدای آذر، 5زن باردار در بیمارستان بستری شدند و پس از عمل جراحی نوزادانشان به دنیا آمدند. اما هر 5نوزاد که 3نفر از آنها پسر بودند و 2نفر دختر، به دلایل مختلف جانشان را از دست دادند.

نماینده حقوقی بیمارستان ادامه داد: نخستین قربانی نوزادی دختر بود که ساعت 21هشتم آذرماه به دنیا آمد و ساعتی پس از تولد جانش را از دست داد و مادر او بی‌آنکه هزینه بیمارستان را پرداخت کند، فرار کرد و حتی خانواده‌اش برای تحویل گرفتن جسد وی هم به بیمارستان نیامدند. پزشکان اعلام کردند که علت دقیق مرگ نوزاد مشخص نیست.

دومین قربانی نوزادی پسر بود که 11آذر‌ماه جان باخت. در پرونده پزشکی مادر این نوزاد مشخص شد که او سابقه سقط جنین داشته و نوزاد پس از تولد، چند روزی در بیمارستان بستری بود که در نهایت با وجود تلاش پزشکان فوت شد. در بررسی‌‌ها مشخص شد که نوزاد به‌دلیل بیماری مادرزادی جان باخته است.

با وجود این خانواده این نوزاد هم بدون اینکه هزینه بیمارستان را پرداخت کنند و جسد وی را تحویل بگیرند، بیمارستان را ترک کردند و تلفن هایشان را هم پاسخ نمی‌دهند. سومین نوزاد که دختر بود، ساعت 8صبح 11آذر‌ماه جانش را از دست داد و ‌مشخص شد که احتمالا به‌دلیل هماتوم جفت جان باخته است. نوزاد دیگر هم پسر بود که 15آذر‌ماه به‌دلیل پیچیده شدن بند ناف به دور گردنش و خفگی ناشی از آن، پس از تولد جانش را از دست داد و مادرش بی‌آنکه هزینه‌ای پرداخت کند، از بیمارستان گریخت. نماینده حقوقی بیمارستان ادامه داد: آخرین قربانی، نوزاد پسری بود که چند روز پیش، به‌دلیل مشکل قلبی جانش را از دست داد و خانواده او هم بی‌آنکه جسد را تحویل بگیرند و هزینه بیمارستان را بپردازند، فرار کردند.

پس از این شکایت قاضی جنایی ‌دستور داد تا اجساد این 5نوزاد که تا آن زمان در سردخانه بیمارستان بود به پزشکی قانونی منتقل شود تا پزشکان با انجام بررسی‌ها علت فوت آنها را اعلام کنند. وی همچنین دستور شناسایی و احضار 5مادری را که پس از زایمان، با رها کردن جسد نوزادشان از بیمارستان فرار کرده و هزینه را نپرداختند صادر کرد تا حقایق ماجرا آشکار شود.

    سرنوشت نوزادان رها شده در بیمارستان

سال‌هاست که پرونده‌هایی درخصوص رها شدن نوزادان فوت شده در بیمارستان در دادسرای جنایی تهران تشکیل می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این پرونده‌ها اکثر والدین برای شانه خالی کردن از پرداخت هزینه‌های بیمارستان، از آنجا فرار کرده و حتی حاضر نشده‌اند اجساد نوزاد خود را تحویل بگیرند و آنها را دفن کنند. اما در چنین مواقعی تکلیف و سرنوشت اجساد چیست؟ قاضی محسن مدیرروستا، بازپرس جنایی تهران به این سؤالات پاسخ می‌دهد.

    چرا در چنین پرونده‌هایی اجساد نوزادان در سردخانه بیمارستان می‌ماند و به پزشکی قانونی منتقل نمی‌شود؟

وقتی فردی فوت می‌شود، حالا فرقی نمی‌کند نوزاد باشد یا پیر و یا جوان، خانواده‌اش باید حضور داشته باشند تا جسد به آنها تحویل داده شود یا اینکه به پزشکی قانونی برود. حال آنکه در پرونده‌های مورد بحث معمولا خانواده‌ها به‌خاطر پرداخت نکردن هزینه، حاضر نمی‌شوند جسد نوزاد متولد شده خودشان را تحویل بگیرند.

وقتی خانواده، جسد را تحویل نمی‌گیرد، جسد در سردخانه بیمارستان می‌ماند. بیمارستان تا مدتی صبر می‌کند تا شاید خانواده‌ها برای تحویل گرفتن جسد مراجعه کنند اما زمان زیادی نمی‌توانند جسد را نگه دارند، جسد را هم که نمی‌توان معدوم کرد. از طرفی خودشان هم نمی‌توانند جسد را دفن کنند چرا که ممکن است پس از آن خانواده‌ها نسبت به این موضوع اعتراض کرده و حتی شکایت کنند، ضمن اینکه جواز دفن را سازمان پزشکی قانونی پس از اعلام علت مرگ صادر می‌کند.

در چنین شرایطی باید دستگاه قضایی وارد ماجرا شود و با شکایت نماینده حقوقی بیمارستان و دستور قاضی، اجساد از بیمارستان به پزشکی قانونی فرستاده می‌شود تا علت اصلی مرگ مشخص شود.

    وقتی پزشکی قانونی علت اصلی مرگ را اعلام کرد، ‌چه می‌شود؟

اگر مرگ طبیعی باشد و قتل عمدی صورت نگرفته باشد، پرونده بسته می‌شود و پزشکی قانونی مجوز دفن اجساد را صادر می‌کند. اما اگر قتل باشد و حتی مرگ مشکوک باشد پرونده در دادسرای جنایی به جریان می‌افتد و رسیدگی می‌شود.

    وقتی پزشکی قانونی جواز دفن صادر کند و باز هم خانواده‌ها مراجعه نکنند، تکلیف اجساد چیست؟

پزشکی قانونی اجساد را به بیمارستان می‌فرستد و اگر با کمک نماینده حقوقی بیمارستان همچنان خانواده‌ها مراجعه نکردند، آنها می‌توانند جسد را در بهشت زهرا دفن کنند و درخصوص هزینه‌های بیمارستان، قبر و هزینه کفن و دفن در دادگاه حقوقی و یا شورای حل اختلاف از خانواده‌ها شکایت و هزینه‌ها را مطالبه کنند.

    اگر بیمارستان حاضر نشد اجساد را دفن کند چه ؟

در چنین شرایطی، طبق قانون شهرداری مکلف است تا نسبت به دفن جسد در بهشت زهرا اقدام کند. چون قانون می‌گوید اگر جسدی بلاصاحب است، ‌شهرداری باید اقدامات کفن و دفن را انجام دهد.

    در این پرونده، ‌والدین نوزادان به دادسرای جنایی تهران احضار شده اند؟

آنها برای ارائه توضیحات به دادسرا احضار شده‌اند اما اتهامی ندارند. همانطور که گفتم بیمارستان برای مطالبه هزینه‌ها باید در شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی شکایت کند.