۰ نفر

سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی؛

روحانی: دیر یا زود منطقه از تروریسم نجات پیدا می‌کند/ ملت عراق متحدتر از همیشه خواهد شد

۱۴ آذر ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 235761
روحانی: دیر یا زود منطقه از تروریسم نجات پیدا می‌کند/ ملت عراق متحدتر از همیشه خواهد شد

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «مسلمانان باید راه وسط، اعتدال، میانه روی و تعامل با یکدیگر را انتخاب کنند» گفت: اگر با کشورهای دوست در منطقه تعامل نمی‌کردیم، اکنون موصل، حلب و بوکمال آزاد نمی‌شد. در سایه وحدت، امنیت و توسعه و تمدن نوین اسلامی به دست می‌آید. راه ما وحدت است.

به گزارش اقتصادآنلاین، سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ، صبح امروز با حضور علمای اسلام از کشورهای مختلف و هم‌چنین حضور شخصیت های فرهنگی، سیاسی، دانشگاهی و سفرای کشورهای اسلامی در سالن اجلاس سران آغاز شد.شخصیت‌هایی از جمله؛  سردار صفوی، مولانا عبدالحمید، محتشمی‌پور، شهیدی، علی یونسی، اراکی، علوی  و ... از جمله حاضران در این مراسم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز در سی و یکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به این‌که «امسال این کنفرانس در شرایطی آغاز شد که ما با دو حادثه شیرین و تلخ مواجهیم»، اظهار کرد: بخش شیرین حادثه پیروزی ارزشمند ملت ها و ارتش‌های منطقه بر تروریسم است. مردم ارتش عراق، سوریه، لبنان و همه کسانی که از آنها حمایت کردند، امروز خوشحالند که پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته و بخش اعظم توطئه‌های استکبار و صهیونیسم در منطقه نقش برآب شده است.

وی تاکید کرد: البته راه مسلمانان علیه تروریسم همچنان باید تا ریشه‌کن شدن عوامل آن‌ها در منطقه ادامه یابد. آن‌هایی که در عراق و سوریه علیه تروریسم جنگیدند حق بزرگی بر گردن امنیت و ثبات منطقه وجهان دارند زیرا این تروریسم تهدیدی نه فقط برای منطقه بلکه تهدیدی برای کل جهان، اروپا و آمریکا بود و  همه انسان‌هایی که به ثبات و امنیت جهانی معتقدند، باید از رزمندگان صف مقاومت در برابر تروریسم تشکرکنند البته متاسفانه این چنین نیست و به جای تشکر از این دولت‌ها، در فکر تضعیف و توطئه علیه آن‌ها هستند.

وی با اشاره به این‌که «بخش تلخ ماجرا این است که برخی کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی، نزدیک شدن خود به رژیم صهیونیستی را با کمال بی پروایی آشکار می‌کنند»، تصریح کرد: برخی از این کشورها با دشمنان اسلام  در گفت‌وگو و تعامل و همکاری به صورت تلفنی بودند و این ارتباط آنقدر زشت، شوم و قبیح بود که هیچ مقامی از این کشورها توان آن را نداشت که به صراحت بگوید اسرائیل دوست ما و مقاومت دشمن ما است اما امروز تلاش می‌کنند که این منکر بزرگ را به یک معروف تبدیل کنند البته تردید ندارند که مسلمانان اجازه نمی دهند که این نقشه شوم به ثمر  برسد.

رئیس‌جمهور با اشاره به این‌که «ملت‌های منطقه هرگز دشمنی و اشغالگری صهیونیسم را فراموش نمی‌کنند و یکی از آرزوی مسلمانان آزادی قدس بوده، است و خواهد بود» گفت: ایجاد گروه‌های تروریستی توسط قدرت‌های بزرگ آمریکا و صهیونیست را همه می‌دانند و خود آن‌ها هم به این مسئله اعتراف کردند. همه می‌دانند القاعده را چه کسی تشکیل داده و چه کسانی به تروریست‌ها پول، سلاح و کمک‌های فنی و اطلاعاتی داده‌اند. البته این تروریسم به خود آن‌ها هم حمله کرد و آن‌ها هم از آثار شوم تروریسم بی نصیب نماندند. تروریست‌ها با حمایت استکبار و صهیونیسم مردم منطقه را کشتند، ترس و وحشت بوجود آوردند و آثار تمدنی را ویران کردند اما نکته‌ای که کمتر به آن توجه شده است این است که آن‌ها با اقدامات خود در منطقه فرصت سوزی کردند. عراق و سوریه از فرصت توسعه چند سال عقب رانده شدند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران هم هرگاه ایران در مسیر رشد قرار گرفت با ایجاد توطئه علیه ما فرصت سوزی کرده‌اند. ما وقتی کشور را آرام کردیم، فرد و حزبی را تحریک کرده و جنگ هر ساله علیه ما راه انداختند. بعد از رهایی از جنگ، به نام تهدید هسته‌ای علیه منطقه و جهان، جنگ اقتصادی علیه ما راه انداختند. امروز هم که می‌بینند ایران در مسیر توسعه قرار گرفته است به فکر توطئه دیگری هستند.

وی خاطرنشان کرد: دیر یا زود منطقه از تروریسم نجات پیدا می کند اما فرصت‌های از دست رفته چگونه جبران می‌شود؟ ما در ایران می‌دانیم جبران هشت سال تجاوز به کشور و بازسازی کشور یا جبران توطئه تحریم چند سال زمان می‌خواهد. اولین خیانت قدرت‌های بزرگ و صهیونیسم غیر از کشتن مردم منطقه، فرصت سوزی بود. آن‌ها اجازه ندادند سوریه و عراق به توسعه برسند. چهل سال است که عراق درگیر صدام و تجاوز او به ایران و کویت، جنگ ائتلاف و آمریکا علیه این کشور و در پایان تروریسم است. آمریکا و صهیونیسم باید در مقابل اقداماتش پاسخ ملت‌های منطقه را بدهد. آن‌ها باید پاسخ دهند که چرا مردم را کشتند، چرا تمدن را ویران کردند ،چرا در شمال آفریقا توطئه کردند و چرا سلاح و بمب می‌دهند تا مردم یمن نابود شوند. شما می‌خواهید با این اقدامات خود مسلمانان به شما احترام بگذارند؟ ادعا می‌کنید تمدن بشری در دست شما است؟ آیا کشتار تمدن است؟

وی در ادامه با بیان این‌که «ملت‌های منطقه قرن‌ها در کنار هم زندگی می‌کردند و بین اقوام و مذاهب اختلافی نبود»، تصریح کرد: استکبار و صهیونیسم در قرن 20 و 21 بذر اختلاف را میان مردم منطقه افشاند و میان اقوام و مذاهب اختلاف انداخت این درحالی  است که شیعه و سنی با هم اختلاف ندارند و دو مسیر برای یک هدف هستند آن‌ها در کنار هم در برابر استعمار مبارزه کرده‌اند و از قرآن آموخته‌اند چگونه با هم برادر بوده و با نرمی با هم صحبت کنند.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: دشمنی، جنگ و نزاع از بین می رود اما ما باید برای از بین بردن کینه بین اقوام و مذاهب که آن را استکبار به وجود آورده است، تلاش کنیم. یکی از وظایف عالمان، اندیشمندان، حوزویان ، دانشگاهیان، شیعه و سنی التیام همین زخم‌هایی است که استکبار، استعمار و استثمار به وجود آورده است.

روحانی با بیان این‌که «مشوش نشان دادن جهان اسلام یکی دیگر از توطئه‌های دشمن بود»، گفت: اسلام تنها دینی است که برای مردم دنیا جاذبه دارد اما دشمن اسلام را واژگونه به نسل جوان معرفی کرد. یکی دیگر از وظایف علما و بزرگان و رسانه‌های کشورهای اسلامی تبلیغ اسلام واقعی است. اسلام آغوشش را برای همه انسان‌ها باز کرده است. ما برای توسعه جهان اسلام به وحدت و اتحاد نیازمندیم و این اتحاد از طریق اعتدال و میانه روی ما امکانپذیر است. ما با خشونت، افراط و ترور به تمدن نوین اسلامی و وحدت نمی رسیم. وحدت هم به معنای این نیست که همه مذاهب پیرو یک مذهب باشند معنای وحدت این است که همه مذاهب اسلامی محترم بوده و در کنار هم، همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که «منظور ما از وحدت این نیست که سایر مذاهب نابود شوند»، تصریح کرد: وحدت یعنی همه مذاهب کنار هم بنشینند. ما نمی‌خواهیم زبان واحد درست کنیم. البته زبان عربی به دلیل آن‌که زبان قرآن است برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد اما زبان اردو، فارسی و کردی همه زبان جامعه اسلامی است. ما می‌خواهیم هم اقوام، نژادها ، زبان‌ها و مذاهب کنار هم بوده و میان آن‌ها نزاع نباشد. ما اختلاف نظر خواهیم داشت اما در اصول، ارزش‌ها و مبانی یکی هستیم. توحید، نبوت، معاد و قبله ما یکی است و همه اعتقادات مسلمانان ما را به وحدت دعوت می‌کند. توحید برای جامعه، خدای واحد معرفی می‌کند و در کنار توحید و نبوت، وحدت و اتحاد هم وجود دارد.

روحانی با بیان این‌که «ما به تورات، زبور و انجیل احترام می گذاریم»، خاطرنشان کرد: اما ما یهود نیستیم که دین خود را در یک نژاد و ملت بدانیم. همه ملتها عضو امت واحده اسلامی هستند. دین ما به یک نژاد و قوم تعلق ندارد.

وی تاکید کرد: وحدت یعنی در مبارزه با استکبار، استعمار و استثمار در کنار هم باشیم و برای آزادی سرزمین های اسلامی تلاش کنیم. وحدت یعنی به قاعده نفی سبیل قرآن عمل کنیم. وحدت به معنای کنار هم قرار گرفتن برای مبارزه با تروریسم است. اگر فتوای مرجعیت در عراق یاوحدت شیعه و سنی و کرد یا ایستادگی ملت و ارتش سوریه، حزب‌الله سرفراز و کمک ایران و برخی کشورهای دوست نبود، امروز هنوز تروریسم در عراق و سوریه بود. ما باید در کنار هم قرار بگیریم و با اعتدال و میانه روی، خشونت عملی و فکری را از بین ببریم. ا عتدال از تفکر، عقلانیت و خردورزی آغاز می شود. میانه‌روی و اعتدال همان امت وسط است که قرآن می فرماید. ما باید امت وسط بمانیم و اجازه ندهیم دشمن ما را به چپ و راست یا افراط و تفریط بکشاند.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «سراسر دین اسلام اعتدال است»، تصریح کرد: اسلام نه سرمای استخوان سوز زمستانی را دارد نه گرمای تابستانی کشنده. اسلام همیشه بهار است و حتی در برابر تجاوز دشمن هم توصیه به اعتدال کرده و خشونت و افراط را نمی پسندد. تمدن نوین اسلامی با وحدت و پایان جنگ آغاز می شود و ما باید با وحدت اسلامی، راه را برای پیشرفت اسلام ادامه دهیم. تمدن نوین اسلامی با قدرت تنها یا علم تنها ساخته نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر وحدت باشد، امنیت، برادری و توسعه اقتصادی هم به دست می‌آید. مسلمانان باید راه وسط، تعامل و اعتدال را انتخاب کنند. در سایه وحدت، امنیت و توسعه و تمدن نوین اسلامی به دست می‌آید. راه ما وحدت است.

رئیس‌جمهور در پایان با تشکر از اقوام و مذاهب ایرانی گفت: ما در غرب و شرق کشور در سیستان و کردستان در سایه عمل به قرآن و اسلام شاهد برادری و وحدت مردم بوده ایم. این وحدت در سایه عمل به اسلام توسط علما، دانشگاهیان و مردم شیعه و سنی به دست آمده است. ما اکنون در سیستان و بلوچستان و کردستان امنیت داریم و این امنیت در سایه وحدت است. اگر وحدت به دست بیاید، امنیت، برادری و توسعه اقتصادی هم به دست می آید. سیستان و بلوچستان ما در سایه امنیت و وحدت به دروازه ملل تبدیل می شود و چابهار هم راهی برای اتصال کشورهای جنوبی به کشورهای شمالی ایران می شود.