۰ نفر

تاکید نماینده آمریکا در آژانس بر پایبندی کشورش به برجام

۴ آذر ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 233690
تاکید نماینده آمریکا در آژانس بر پایبندی کشورش به برجام

آمریکا در بیانیه خود که روز جمعه در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شد با استقبال از آخرین گزارش مدیرکل آژانس از اجرای برجام مدعی شد که واشنگتن به تعهدات خود طبق این توافق پایبند است و به این کار ادامه خواهد داد.

نیکول شامپاین، نماینده آمریکا در آژانس و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین بیانیه کشورش در نشست روز جمعه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قرائت کرد که در آن آمریکا از ادامه راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) استقبال شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در ادامه این بیانیه که در پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین قرار گرفته، آمده است: ما بار دیگر مدیرکل و معاون مدیرکل در امور پادمانی و کارکنان آنها به دلیل کار فوق العاده‌شان و حرفه‌ای‌گری‌شان در انجام مسوولیت‌های خود در ایران قدردانی می‌کنیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: آمریکا یک بازنگری دقیق در سیاست‌هایش در قبال ایران شامل بازبینی برجام انجام داده است. ما پس از این بازنگری به روشنی مشخص کردیم که به تعهدات‌مان در این توافق ادامه می‌دهیم و انتظار داریم که ایران نیز به طور دقیق به تعهداتش عمل کند. ایران برای اعتمادسازی مبنی بر اینکه برنامه‌ هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است و صلح‌آمیز باقی خواهد ماند باید به طور کامل به تمام جنبه‌های تعهداتش در برجام و اقدامات فنی در طول عمر آنها پایبند باشد. هیچ چیزی غیر از اجرای کامل و شفاف این توافق به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه نخواهد داد تا به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای‌اش عمل می‌کند.

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در ادامه این بیانیه گفت: راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بر تعهدات هسته‌ای ایران امری ضروری در اجرای موفقیت‌آمیز برجام است. هیچ یک از تعهدات این توافق مستثنی از راستی‌آزمایی آژانس نیست. آژانس لازم است که از اختیاراتش شامل بازرسی‌های گسترده‌تر طبق برجام برای راستی‌آزمایی اعلامیه‌های ایران و نظارت برجام استفاده کند.

ما از بیانیه مدیرکل مبنی بر اینکه آژانس به ارزیابی اعلامیه‌های ایران طبق پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و دسترسی‌های تکمیلی به سایت‌ها و مکان‌ها در ایران دارد، استقبال می‌کنیم. هر نگرانی معتبر و جدیدی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده شامل مسائل احتمالی مرتبط با فعالیت‌های تسلیحاتی می‌تواند و باید از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال شود. ما کاملا اطمینان داریم که آژانس و بازرسان حرفه‌ای و متخصص آن به درستی این کار را انجام می‌دهند. همان‌طور که مدیرکل مشخص کرده است در صورت به وجود ‌آمدن سوال یا هر عدم اطمینانی آژانس این اختیار را دارد که خواستار دسترسی به هر مکان مربوطه‌ای در ایران بدون تمایز میان نظامی و غیرنظامی بودن آن شود. این همان استاندارد مشابه در تمام کشورهای جهان با پروتکل الحاقی است که یک ضرورت برای حل نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی به شمار می‌آید.

آمریکا در ادامه بیانیه خود با استقبال از ماهیت حرفه‌ای گزارش‌های مدیرکل در این زمینه تاکید کرد: این گزارشات به شورای حکام و طرف‌های برجام اجازه داده است تا به ارزیابی درستی از اجرای تعهدات ایران و تضمین اجرای درست الزامات آن دست یابند. این گزارش‌ها همچنین به تقویت زیربنای راستی‌آزمایی که برجام براساس آن بنا شده، کمک کرده است. مسائلی که در گزارش مدیرکل مورد بحث قرار گرفته است نشان‌دهنده اهمیت تلاش‌های مستمر و محکم آژانس برای انجام کامل نقش نظارتی خود در ایران و نیازهای آن برای انجام این وظایف مهم است. آمریکا از حمایت مالی تلاش‌های آژانس برای نظارت بر برجام و ادغام هزینه‌های راستی‌آزمایی با بودجه معمول سالانه استقبال می‌کند. ما خواهان ادامه حمایت قوی تمامی کشورهای عضو در این زمینه هستیم. مسوولیت‌های جدید آژانس در ایران نباید این سازمان را از وظایف ضروری دیگر خود در جهان در زمینه پادمان‌ها، ایمنی، امنیت و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دور کند.

نماینده آمریکا در آژانس در بخش پایانی این بیانیه خواستار بودجه جدید بالغ بر یک میلیون دلار برای انجام نظارت بر راستی‌آزمایی برجام در ایران شد و تاکید کرد: این بودجه جدید ظرفیت‌های پادمانی ضروری آژانس در ایران را تقویت می‌کند و پیش‌بینی پذیری تعیین بودجه آژانس در سال آینده را ممکن می‌کند. بنا بر این ما از کشورهای عضو شورای حکام می‌خواهیم تا با حمایت مالی خود مسوولیت‌های آژانس در ایران ادامه دهند که یک اولویت اصلی برای آژانس در سال‌های پیش رو خواهد بود.