۰ نفر

خطر گازگرفتگی در کمین زلزله زدگان

۲ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۲۲
کد خبر: 233291
خطر گازگرفتگی در کمین زلزله زدگان

سخنگوی سازمان آتش نشانی در رابطه با خطرات پیش روی زلزله زدگان کرمانشاه هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، زلزله سید جلال ملکی گفت: در پی زمین لرزه ۷.۳ ریشتری در برخی مناطق استان کرمانشاه، اکنون شاهد هستیم که شهروندان این شهر‌ها مجبور به زندگی در چادر‌های مسافرتی شده اند.

وی افزود: بدون شک زندگی در چادر خطرات بسیار زیادی را به دنبال دارد و درخواست ما این است که شهروندان زلزله زده مدت زمانی که در چادر زندگی می‌کنند به نکات ایمنی توجه داشته باشند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به آغاز فصل سرما در استان کرمانشاه اظهارکرد: سامانه بارشی جدیدی وارد استان کرمانشاه شده و به همین خاطر نیز هوا در سراسر این استان سردتر می‌شود.

ملکی ادامه داد: در این شرایط افراد برای کاهش سرمای هوا، اقدام به روشن کردن وسایل گرمایشی نفتی و یا برقی می‌کنند که این کار می‌تواند خطراتی را برای آن‌ها به دنبال داشته باشد.

وی با ارائه هشداری نسبت به خطرات آتش گرفتن چادر‌های افراد زلزله زده عنوان کرد: شهروندان زلزله زده کرمانشاه باید توجه داشته باشند که چادر‌های آن‌ها از جنس برزنت و یا پلاستیک است که این دو جنس قابل اشتعال بوده و با کوچکترین جرقه‌ای به طور کامل شعله ور می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی در خصوص حوادث متعدد پیش آمده پس از زلزله ۵ دی ماه سال ۸۲ در بم کرمان گفت: به عنوان یک آتش نشان ۱۶ روز در زلزله بم حضور داشتم. آن زمان در چندین حادثه، شاهد آتش گرفتن چادر‌های زلزله زدگان بودیم.

ملکی با اشاره به فوت یک زن بر اثر گاز گرفتگی در چادر اذعان کرد: طی روز‌های اخیر، شاهد فوت یک زن زلزله زده بر اثر گاز گرفتگی بودیم. وی پس از زلزله کرمانشاه در چادر زندگی می‌کرد و در پی گازگرفتگی جان خود را از دست داد.

وی در رابطه با راهکار‌های لازم برای جلوگیری از مرگ زلزله زدگان بر اثر گاز گرفتگی و یا آتش سوزی در چادر گفت: افراد زلزله زده باید توجه داشته باشند که اگر از وسایل گرمایشی نفتی استفاده می‌کنند، حتما مخزن آن را در خارج از چادر روشن کرده و زیر وسیله گرمایشی نیز جسمی را قرار دهند تا وسیله به طور مستقیم با کف چادر ارتباط نداشته باشد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی ادامه داد: اگر زلزله زدگان از وسایل گرمایشی برقی استفاده می‌کنند نیز باید توجه داشته باشند که سیم وسیله اتصالی نداشته باشد و حتما از سیم روکش دار استفاده شود.

ملکی با بیان اینکه " برای جلوگیری از گاز گرفتگی باید حتما روزنه‌ای از چادر‌های زلزله زدگان باز بماند" گفت: برای جلوگیری از گاز گرفتگی، افراد زلزله زده باید توجه داشته باشند که باید روزنه‌ای از چادر را باز گذاشته تا از مسمومیت با منوکسید کربن جلوگیری شود.