۰ نفر

آبرسانی و برق‌رسانی مناطق زلزله‌زده چه وضعیتی دارد؟

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۸:۳۷
کد خبر: 232759
آبرسانی و برق‌رسانی مناطق زلزله‌زده چه وضعیتی دارد؟

زلزله یکشنبه‌شب هفته پیش که زندگی کرمانشاهی‌ها را در چند ثانیه زیرورو کرد، هم خسارات جانی و مالی زیادی برجا گذاشت و هم بعضی روستاها و حتی شهر سرپل ذهاب را در تاریکی فرو برد و قطعی گسترده آب را نصیب زلزله‌زدگان کرد.

زلزله‌ای که به گفته اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران بیشتر از یک‌میلیون و ٣٠٠‌هزار نفر را تحت‌تأثیر قرار داد و از همان ساعات اولیه نحوه آبرسانی و برق‌رسانی انتقاداتی را متوجه دستگاه‌های مسئول کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، اما آن‌طور که وزیر نیرو می‌گوید، بیشتر از ۱۳ شهر و ۴۸۰ روستای کرمانشاه تحت‌تأثیر زلزله قرار گرفت که به همین دلیل تخریب‌های وسیعی به تأسیسات آب و برق، نیروگاه‌ها، پست‌های توزیع، ایستگاه‌های پمپاژ، منابع آب و شبکه‌های شهری منطقه وارد شد، اما حالا آنگونه که میثم جعفرزاده، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو  توضیح می‌دهد؛ از مرحله تأمین آب و برق اضطراری در روستاها و شهرهای زلزله عبور شده است. اگر هم در مواردی قطعی آب یا برق اتفاق می‌افتد، به دلیل فعالیت ماشین‌های آواربرداری است که ممکن است موجب قطعی خط اتصال آب یا برق شوند. به گفته او، حالا و تا اینجای کار به غیر از خانه‌هایی که دچار تخریب زیادی شده‌اند، بقیه مشترکان برق دارند.

بعد از وقوع زلزله آب و برق مناطق تحت‌تأثیر قطع شد و حتی آب این مناطق کدر و غیرقابل آشامیدن شد. در روزهای اولی که آب مناطق زلزله‌زده با قطعی و کدری مواجه بود، تأمین آب و برق از مبرم‌ترین نیازهای زلزله‌زده‌ها بود و البته دو سه‌روزی طول کشید تا این نیاز به‌طور کامل برطرف شود. هرچند که کدری آب در برخی مناطق هنوز هم وجود دارد که به گفته مسئولان وزارت نیرو با استقرار سیستم‌های تصفیه سیار مشکل کدورت آب این مناطق درحال رفع است. دو روز بعد از زلزله مدیر آب و فاضلاب روستایی کرمانشاه عنوان کرد که تأمین آب حدود ٨٠٠ روستای استان کرمانشاه تحت‌تأثیر قرار گرفته و دچار مشکل شده است. به گفته ایرج شهبازی، برق حدود ١٥٠ روستا هم قطع شده بود و به همین دلیل آبرسانی به این روستاها هم به مشکل خورده بود.

وضعیت مناسب تأمین آب و برق

اما وزیر نیرو که دو روز پیش در مناطق زلزله‌زده حضور داشت، عنوان کرد که تأمین آب و برق مناطق زلزله‌زده به وضع مناسبی رسیده است. به گفته رضا اردکانیان، با تلاش شبانه‌روزی سازمان‌های مستقر در کرمانشاه و استان‌های معین تأمین آب و برق مناطق زلزله‌زده به وضع مناسبی رسیده و برق مناطق زلزله‌زده در شرایط مناسبی است و تا حالا چهار‌هزار چادر در نقاط مختلف برق‌دار

 شده است.

به گفته اردکانیان، آبی که در شبکه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، آب مطمئن و باکیفیت است و در نقاطی هم که آب از استاندارد لازم برخوردار نباشد، آب بسته‌بندی توزیع می‌شود.

خانه‌هایی که تخریب کامل شده‌اند

 برق ندارند

اما آن‌طور که مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت نیرو می‌گوید، در ٢٤ساعت اول بعد از وقوع زلزله، روشنایی مراکز حیاتی و معابر مهم سرپل ذهاب به‌طور کامل تأمین شد و در مرحله بعدی روی اتصال برق مشترکان کار شد و در شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف برای مشترکان برق به‌طور کامل برقرار شد.

جعفرزاده دلیل این‌که در مرحله اول امکان برق‌رسانی به مشترکان وجود نداشت را اما نبود ایمنی در ساختمان‌ها و خانه‌ها می‌داند و می‌گوید: به این معنا که در مرحله اول و ٢٤ساعت بعد از وقوع زلزله، وزارت نیرو می‌توانست برق را تا کنتور مشترکان بیاورد اما از آن‌جا که برق مشکل داشت، امکان این‌که کار بیشتری انجام شود، وجود نداشت. البته به ترتیب مشترکان برق‌دار شدند و در بازدیدی که دو روز پیش از مناطق زلزله‌زده انجام گردید، به غیر از خانه‌هایی که دچار تخریب زیادی شده‌اند، بقیه مشترکان، برق دارند.

به گفته او، در روستاها هم تمام تلاش‌ها معطوف به این بوده تا جایی که ممکن است به مشترکان برق رسانده شود و اگر روستایی هم تخریب شده، برق‌های سیار داده شده و سعی بر این است که روشنایی کمپ‌هایی که در روستاها برپا شده، تأمین شود تا زلزله‌زدگان مشکلی از نظر برق و روشنایی نداشته باشند.

اما اقدام دیگری که با توجه به بروز سرما در مناطق زلزله‌زده انجام شده، این است به کمپ‌هایی که هلال‌احمر مستقر کرده، انشعاب‌های استاندارد داده شده تا در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری برقی ایمنی لازم وجود داشته باشد.

کیفیت آب، خط قرمز وزارت نیرو است

مدیرکل پدافند غیرعامل وزارت نیرو در مورد آبرسانی به مناطق زلزله‌زده هم توضیح می‌دهد که خط قرمز این وزارتخانه در این زمینه، کیفیت آب است. به گفته جعفرزاده، منبع تأمین آب قصرشیرین و سرپل ذهاب، یک چشمه است که به دنبال پس‌لرزه‌هایی که اتفاق افتاد، آب آن به صورت مکرر کدر و گل‌آلود می‌شد و بنابراین وزارت نیرو مجبور شد که روش تصفیه آب را تغییر دهد. البته ٤٨ساعت بعد از وقوع زلزله، آب در شبکه آمد ولی شکستگی شبکه بسیار بالا بود و فقط در سرپل ذهاب ١٢ مدل شکستگی خیلی سنگین در خط اصلی انتقال آب وجود داشت.

آن‌طور که این مقام مسئول می‌گوید؛ زمانی که منبع آب گل‌آلود باشد، قطعا آب قطع می‌شود، زیرا تصفیه آب و کیفیت آب موضوع بسیار جدی‌ای است. البته شاید در مسیر خانه یک مشترک شکستگی وجود داشته باشد و کیفیت آب مشکل پیدا کند، اما طبق استانداردها، آبی که در شبکه توزیع می‌شود، باید کیفیت داشته باشد.

همین شکستگی‌های سنگین هم موجب شد که وزارت نیرو بعد از زلزله، ٤٣ اکیپ از سایر استان‌ها که شامل تیم‌های عملیاتی و تجهیزات بوده را به مناطق زلزله‌زده اعزام کند و هر منطقه به یک استان داده شده است.

آن‌طور که جعفرزاده عنوان می‌کند، حالا در تمام روستاهای زلزله‌زده، آب وصل است و اگر گاهی گفته می‌شود که آب یا برق فلان روستا قطع شده، به دلیل عملیات آواربرداری ماشین‌هایی است که بعضا موجب می‌شود خط اتصال آب یا برق قطع شود.

به گفته او، در ٤٨ساعت اول بعد از وقوع زلزله، حدود یک‌ونیم‌میلیون بطری آب معدنی در مناطق زلزله‌زده توزیع شد و حدود ٩٠ تانکر سیار در این مناطق حضور دارند. حالا آن‌طور که مسئولان وزارت نیرو می‌گویند، در هیچ‌یک از روستاها و شهرهای زلزله‌زده قطعی آب و برق وجود ندارد. البته برخی خانه‌ها به‌طور کامل تخریب شده و بعضی روستاها دیگر چیزی از آنها باقی نمانده که وزارت نیرو به آنها انشعابی بدهد و بنابراین تعدادی انشعاب آب گذاشته شده تا فعلا و تا زمانی که خانه‌های زلزله‌زده‌ها ساخته ‌شود، بتوانند از آنها برداشت کنند.

به گفته مسئولان وزارت نیرو، هر مشترکی که شرایط منزل مسکونی‌اش به‌گونه‌ای است که امکان زندگی در آن را دارد، آب و برق خانه‌اش هم وصل است و مابقی زلزله‌زده‌ها هم تا زمانی که اسکان موقت دارند، باید از این انشعابات آب و برق استفاده کنند و منتظر بمانند تا تکلیف اسکان آنها مشخص شود.