۰ نفر

۴۰دلار برای ویزای اربعین رقم زیادی است

۲۴ مهر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۶
کد خبر: 225527
۴۰دلار برای ویزای اربعین رقم زیادی است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: دو دولت باید بنشینند این موضوع را حل کنند که چرا زائرِ ما برای رفتن به عراق در اربعین باید ۴۰ دلار بدهد؟ این رقم بزرگی است.

سید علی قاضی عسکر در جمع خبرنگاران در گردهمایی دست‌اندرکاران مراسم اربعین حسینی (ع) ٩٦ اظهار کرد: مسئله زیارت در فرهنگ شیعه ما یک مسئله بسیار مهم و قابل توجه است، به این معنا که هدف ما از زیارت این است که بتوانیم از نزدیک با آنها آشنا شویم و درسی را که در دوره زندگی آنها نتوانستیم بیاموزیم را دریابیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در روایات نکات بسیار مهمی وجود دارد که برخی از آنها مورد غفلت قرار گرفته است. باید نسبت به امامان معرفت داشته باشیم؛ بدانیم چرا می‌رویم زیارت؛ آیا برای درخواست حاجات می‌رویم یا می‌رویم آنجا که از اربعین به عنوان یک مرکز مقابله با ظلم و ستم و برای توسعه فرهنگ دینی استفاده کنیم؟

قاضی عسکر گفت: ما امروز احساس می‌کنیم دنیا گرفتار یک بحران و سردرگمی خطرناکی است. وقتی رئیس جمهور آمریکا آنقدر نادان است که می‌آید وقیحانه در برایر یک ملت بزرگ موضع می‌گیرد، ما پاسخ‌اش را می‌توانیم با همان اربعین بدهیم که یک ملت شجاع و متدین در اربعین شعار "هیهات من الذله" را می‌دهد. این شعار نشان می‌دهد ما ایستاده‌ایم و تا پایان هم می‌ایستیم.

وی ادامه داد: امیدواریم که روز به روز فرهنگ‌سازی توسعه پیدا کند و عزیزان‌مان در ستاد اربعین بتوانند این فرهنگ را توسعه دهند و موجب شوند در سال‌های آینده اربعین به یک حرکت خودجوش مردمی برای منسجم کردن آزاده‌خواهان دنیا و برای مقابله با ظلم و ستم و عرصه بین‌المللی تبدیل شود.

قاضی عسکر در پاسخ به این پرسش که غالب جمعیت شرکت‌کننده در اربعین حسینی مستضعفین هستند دولت چه کمکی خواهد کرد گفت: همانطور که ملاحظه می‌کنید بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت نقش مستقیمی در این زمینه ندارند، ستادی در وزارت کشور زیر نظر وزیر کشور تشکیل شده، آن ستاد است که برنامه‌ریزی می کند.

وی ادامه داد: البته این نکته مهمی است که ما باید به تمام جوانب توجه کنیم، به عنوان مثال همین مسئله بیمه که سال گذشته هم گاهی از طرف برخی‌ها شکوِه بود، برطرف شود، بعضی‌ها بیمه نشدند و رفتند و بعد هم حادثه در خوزستان ایجاد شد و جمع قابل توجهی به شهادت رسیدند و مجروح شدند و هزینه‌های بیمارستانی که باید آنها پرداخت می‌کردند، مشکل بود؛ لذا باید در این راستا تلاش کنند و ستاد هم دارد این کار را می‌کند، آن هزینه‌هایی که ضروری است را لحاظ کنند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: اما آنچه که هست سوءاستفاده برخی اشخاص و جاهای مرتبط است که حتما دولت باید با آن قاطعانه برخورد کند و جلوی آن را بگیرد. سفر عبادی که مردم با عشق سفر می کنند نباید وسیله سوءاستفاده شود، از جمله بحث مبلغی که برای ویزا گرفته می‌شود. دو دولت باید بنشینند این موضوع را حل کنند که به چه دلیل زائر ما برای رفتن ٤٠ دلار بدهد؟ در گذشته بحثی هم درباره روادید مطرح شده بود مثل اینکه دولت عراق زمینه‌اش را نداشته است، اما اگر دو دولت صحبت کنند خود این رقم بزرگی است.

وی در پایان گفت: نظر مقام معظم رهبری از گذشته که به ما هم ابلاغ کرده بودند این بود که نباید گذاشت اربعین از حالت مردمی بودن خارج شود. این اصلی در سیاست اربعین است. همانطور که در عراق هم حرکت مردم خودجوش است. اما این معنایش این نیست که دولت یا مسئولین اجرایی و فرهنگی خود را کنار بکشند. این حرکت بزرگی است که سال گذشته بیش از دو میلیون به سفر رفتند بنابر این این جمعیت حتما سازماندهی می خواهد مگر نه بعدا وحوادثی ایجاد می شود که قابل جبران نیست و مردم باید چندین سال درگیر آن باشد. دولت باید برنامه ریزی کند، کمک کند اما اربعین از حالت مردمی بودن خارج نشود.