۰ نفر

عیسی کلانتری در کنفرانس انرژی بادی ایران مطرح کرد؛

رسیدن به توسعه پایدار؛ نیازمند تعامل دستگاههای اجرایی و تحقیقاتی/ بیش‌از ۴۵درصد گردوغبار خوزستان منشا خارجی ندارد

۱۸ مهر ۱۳۹۶، ۱۲:۳۰
کد خبر: 224251
رسیدن به توسعه پایدار؛ نیازمند تعامل دستگاههای اجرایی و تحقیقاتی/ بیش‌از ۴۵درصد گردوغبار خوزستان منشا خارجی ندارد

رییس سازمان حفاظت محیط زیست بر استفاده بیشتر از مراکز تحقیقاتی برای حفظ منابع و استفاده بهتر از انرژی های تجدیدپذیر تاکید کرد.

اقتصاد آنلاین-حمیده قاسمی؛ عیسی کلانتری در پنجمین کنفرانس انرژی بادی ایران گفت: واقعیت این است که ما در هر منبع تجدید پذیری که روی آوردیم آن را تجدید ناپذیر کردیم، ولی فکر می کنم به باد و خورشید زورمان نرسید. آب و خاک و پوشش گیاهی را به همین شکل از بین بردیم، با همین روال رتبه اول در فرسایش خاک، رتبه اول در مصرف زیاد آب را داریم، اما جزو کشورهایی هستیم که رتبه های آخر در استفاده از انرژی های تجدید پذیر را داریم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اخیرا در شورای گرد و غبار که در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده بود مطرح شد که بیش از ۴۵ درصد گرد و غبار خوزستان منشا خارجی ندارد. یعنی به دلیل ایجاد سدهای متعدد و کاهش آب های جاری در منطقه خوزستان زمین خشک شده و منشا ایجاد گرد و غبار شده است.شاید بتوان گفت بهترین راه برای حفظ اکوسیستم طبیعی و جلوگیری از معضلات این چنینی استفاده از همین انرژی های تجدید پذیر است.

کلانتری خاطر نشان کرد: متاسفانه تصمیم گیری های جزیره ای مهم ترین اشکال در سیستم های اجرایی ما است و چنان چه بخواهیم به توسعه پایدار در این زمینه دست یابیم باید همه برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر تلاش کنیم.

وی تاکید کرد: منابع مورد استفاده کنونی ما تنها برای استفاده ما نیست و ما موظف به حفظ حقوق نسل های بعد نیز هستیم.فشار بر منابع آب و سوخت های فسیلی نتیجه ای جز نابودی این منابع و ایجاد تبعاتی همچون آلودگی های زیست محیطی و مشکلاتی همچون تولید ریزگردها را به همراه نخواهد داشت.

معاون رییس جمهور با اشاره به نیاز به افزایش فعالیت های تحقیقاتی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای پایش برخی مسایل به مراکز تحقیقاتی نیازمند است که خود توانایی این امر را در اختیار ندارند. این در حالی است که بیش از ۸۰ درصد از ظرفیت های تحقیقاتی کشور دست نخورده باقی مانده است.۲۷ آزمایشگاه کاملا مجهز در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وما بدون استفاده بهینه رها شده اند و این برنامه ریزی دستگاههای اجرایی برای استفاده و بهره وری از این امکانات را می طلبد.