۰ نفر

ابتکار جالب ناسا برای نجات زمین

۱ شهریور ۱۳۹۶، ۲۱:۵۳
کد خبر: 214207
ابتکار جالب ناسا برای نجات زمین

دانشمندان ناسا برای نجات زمین از یک فوران عظیم آتشفشانی وارد عمل شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین از سیناپرس، قله آتشفشانی «Yellowstone Caldera» این روزها به نگرانی جدید دانشمندان زمین شناس تبدیل شده تا جایی که حالا همتایانشان در آژانس فضانوردی آمریکا نیز وارد عمل شده تا زمین را از تبعات گسترده و همه جانبه این پدیده طبیعی نجات دهند.

این قله آتشفشانی یکی از 20 ابرآتشفشان شاخص در سراسر جهان به شمار می آید که زمین شناسان سناریوی ترسناکی را در صورت فعال شدن آن ترسیم کرده اند.

به گفته آنها، آغاز فعالیت فوران این ابرآتشفشان منجر به تولید و انتشار توده عظیمی از ماگما می شود که به همراه آن حجم گسترده ای از ابرهای حاوی خاکستر تولید و روانه جو زمین می شود. در نتیجه این وضعیت زمین از نور خورشید محروم مانده و این یعنی آغاز زمستان طولانی مدت آتشفشانی در زمین.

اکنون دانشمندان ناسا برنامه ای ارایه کرده اند تا از زمین و ساکنان آن در برابر عواقب این رویداد طبیعی محافظت کنند.

آنها معقتقدند چنین رویدادی اجتناب ناپذیر بوده و به جهت ابعاد گسترده ای که خواهد داشت اثراتی به مراتب شدید تر از برخورد شهاب سنگ به زمین به همراه دارد.

چنین فوران های عظیمی معمولا هر 100 هزار سال تا یک میلیون سال یک بار روی می دهد. تخمینهای صورت گرفته نشان می دهد که آتشفشان «Yellowstone Caldera» هر 600 هزار سال یک بار فوران می کند و خبر نگران کننده این است که از آخرین فعالیت این قله مدت زیادی می گذرد.

تحقیقات دانشمندان ناسا نشان می دهد منطقی ترین شیوه برای مقابله با این پدید تلاش در جهت خنک ساختن حفره های ماگما در دل ابرآتشفشانی از این دست است.

برآورد این دانشمندان نشان می دهد اگر از میزان حرارت درون این آتشفشان تنها 35 درصد کاسته شود خطر فوران آن برطرف خواهد شد.

دانشمندان ناسا در قالب یک پروژه 3.5 میلیارد دلاری تلاش می کنند با ایجاد حفره هایی به عمق 10 کیلومتر در دل این آتشفشان، حجم عظیمی از آب را به درون آن پمپاژ کرده و از این طریق با خنک کردن «Yellowstone Caldera» مانع از فعالیت گسترده آن شوند.