۰ نفر

درخواست ایران از هند برای تسریع ساخت خط‌آهن چابهار

۳۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۳:۴۰
کد خبر: 213860
درخواست ایران از هند برای تسریع ساخت خط‌آهن چابهار

منابع هندی گفتند ایران از دهلی نو خواسته تا تعهد و جدیت خود نسبت به احداث خط آهن ۱.۶ میلیارد دلاری بندر چابهار را با تسریع در احداث این خط ریلی نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری لایو مینت، دو منبع آگاه گفتند، ایران از دهلی نو خواسته تا تعهد و جدیت خود نسبت به احداث خط آهن 1.6 میلیارد دلاری بندر چابهار را با تسریع در احداث این خط ریلی نشان دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، هند به ایران قول داده که موانع پروژه احداث این خط آهن سریع السیر را که بندر چابهار را به شهر زاهدان در مرز افغانستان متصل خواهد کرد برطرف کند.

به گفته این دو منبع، این موضوع در جریان سفر وزیر حمل و نقل هند به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهوری ایران مورد بحث قرار گرفته است.

یک مقام دولت هند گفت: «به وزیر حمل و نقل هند دستور داده شده تا این موضوع را با شرکت ایرکان، (شرکت دولتی هندی که این پروژه به آن واگذار شده) در اولویت قرار دهد.»

هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند.

اما موعد موافقتنامه احداث این خط آهن 500 کیلومتری در ماه آوریل منقضی شده است.

به گفته یک مقام دیگر هندی: «در جریان مذاکرات صورت گرفته، دولت ایران از هیئت هندی پرسید که آیا در خصوص احداث این خط ریلی جدی است یا نه؟ زیرا تا کنون هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است.»

در ماه می 2016، ایران و هند 12 موافقتنامه شامل موافقتنامه شرکت ایرکان هند برای احداث خط آهن 500 کیلومتری چابهار به زاهدان را به امضا رساندند که بخشی از کوریدور ترانزیتی به سمت افغانستان به شمار می رود.

این مقام هندی افزود: «آنها (ایرانی ها) گلایه کردند که این موافقتنامه منقضی شده و شرکت ایرکان اطلاع نداده که آیا اعتبار لازم برای پروژه را تهیه کرده است یا نه. هیئت هندی در این دیدار از طرف ایرانی زمان خواست و در خصوص تعهد طرف هندی در مورد این پروژه به طرف ایرانی اطمینان داد.»

مینا سینگ روی، محقق انستیتوی مطالعات و تحلیل های دفاعی در دهلی نو دراین باره گفت: «این حرکت مثبت در جریان است. دولت هند کاملا روی هدف خود برای پیشبرد پروژه چابهار متمرکز است. این یک پروژه استراتژیک است و بخش لاینفکی از کوریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب به شمار می رود.»