۰ نفر

در چارچوب وظایفم، پیگیر حصر هستم

رحمانی‌فضلی: روحانی برای حضورم در وزارت کشور با من صحبت کرد/ شرایط رییس‌جمهور برای وزارت کشور دوازدهم

۱۱ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۴۴
کد خبر: 209572
رحمانی‌فضلی: روحانی برای حضورم در وزارت کشور با من صحبت کرد/ شرایط رییس‌جمهور برای وزارت کشور دوازدهم

وزیر کشور درباره رفع حصر، پیگیری وضعیت کروبی، انتصاب استانداران زن، رابطه با علی لاریجانی پرونده مینو خالقی و حضورش در وزارت کشور دوازدهم به صروت صریح مواضع و مطالبی را بیان کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، مشروح مصاحبه با عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور را در ذیل می‌خوانید:

وضعیت ادامه حضورتان در کابینه آینده به کجا رسیده است؟

آقای دکتر روحانی با من صحبت کردند و صحبت‌های اولیه شده است. ایشان اول باید به جمع‌بندی برسد و بعد تصمیم خود را اعلام کند. اما اگر منظورتان این است که با من صحبت شده است یا خیر بله، با من از سوی رئیس جمهور صحبت‌هایی شده است ولی معرفی در اختیار ایشان است.

این صحبت‌ها برای پست وزارت کشور بود؟

بله، برای وزارت کشور صحبت شده است. در این مورد هم آقای رئیس جمهور شرایط و نقطه‌نظراتی داشتند و سیاست‌هایی را برای دوره جدید مدنظر دارند که این‌ها را به من گفتند. تقریباً هم صحبت با بقیه وزرا نیز بر همین روال بوده است که احتمالاً ایشان برای هر وزارتخانه‌ای با افراد دیگری هم صحبت کرده‌اند. روحانی باید جمع‌بندی کند و بعد نظرش را بگوید.

تاکید روحانی برای برگزاری انتخابات الکترونیک در دوره آینده

شرایط و سیاست‌هایی که اشاره کردید از سوی رئیس‌جمهور به شما اعلام شده چه محورهایی دارد؟

یکی از اولویت‌های جدی رئیس جمهور در دوره جدید بحث سیاست داخلی بود و برای این مسئله اهمیت بالایی قائل هستند و در کنار آن روی بحث اقتصاد مقاومتی خیلی تاکید داشتند که این دوره ما باید روی بحث اقتصاد و توسعه مناطق تاکید بیشتری داشته باشیم. همچنین رئیس جمهور در صحبت با بنده روی مسئله امنیت داخلی با توجه به شرایط منطقه‌ای تاکید بسیار زیادی داشتند. در موارد دیگر آقای روحانی روی مسئله انتخابات خیلی تاکید کردند و تاکید داشتند که باید بتوانیم در انتخابات‌های بعدی آن را به صورت کاملاً الکترونیک برگزار کنیم. وقتی انتخابات دستی است و با توجه به نهادهای مختلفی که در این زمینه حضور دارند حتماً ما یک سلسله مسائل و مشکلاتی را خواهیم داشت ولی اگر بتوانیم انتخابات را الکترونیکی کنیم بیش از ۸۰ درصد مشکلات فعلی حل خواهد شد. برای همین هم آقای رئیس جمهور تاکید داشت که بحث انتخابات الکترونیک جدی گرفته شود.

پس انتخابات الکترونیک یکی از دغدغه‌های آقای رئیس جمهور بود؟

نمی‌توان اسم آن را دغدغه گذاشت. بیشتر به نظر می‌رسید که یکی از اولویت‌های جدی آقای روحانی بود که در این دور حتماً انتخابات را کاملاً الکترونیک کنیم. این مسئله حق است ما هم همیشه دنبال آن بوده‌ایم اما علی‌ایحال نتوانسته‌ایم موافقت‌ها را جلب کنیم.

در این چهار سال خودسری‌هایی که در گذشته مرسوم بوده را نداشتیم

برای دفاع از آزادی‌های قانونی و جلوگیری از برخی خودسری‌ها که در دوره چهارساله اخیر شاهد آن بودیم برنامه‌ای دارید و آیا رئیس جمهور در صحبت با شما در این مسئله تاکیدی داشته‌اند؟

ما در این چهار سال تقریباً خودسری‌هایی که در گذشته مرسوم بوده را نداشتیم اگر موردی هست نمونه‌ آن را به من بگویید. برای مثال در ۱۶ آذر امسال ما ۷۰۰ سخنرانی در سراسر کشور داشتیم. شاید به تعداد انگشتان دست برخی سخنرانی‌ها انجام نشد آن هم نه به دلیل اینکه شلوغ شود و نگذارند. گاهی یکی از طرف‌های مناظره نرفت، یا در مواردی سخنران مربوطه نتوانست بلیت هواپیما تهیه کند یا اینکه در سخنرانی‌هایی که داخل دانشگاه برگزار می‌شد خود دانشگاه تشخیص داده بود یک سخنرانی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند اما اینطور نبوده که عده‌ای بروند و نگذارند سخنرانی‌ها برگزار شوند.

برای سخنرانی مازنی در گلستان شخصا به استاندار زنگ زدم

در بیرون از دانشگاه هم تعدادخیلی کمی سخنرانی لغو شده داشتیم، مثلاً در لرستان یک مورد را داشتیم که به سرعت و با قاطعیت برخورد شد و نهایتاً خود فرد سخنران به آن مکان نرفت. در مورد دیگری یکی از نمایندگان محترم برای سخنرانی در استان گلستان به مناسبت ۲۲ بهمن دعوت بود. در این استان فضا به گونه‌ای بود که سخنرانی ایشان لغو شده بود. در این مورد من شخصا به استاندار زنگ زدم و گفتم آقای مازنی حتماً باید برای سخنرانی به گلستان بیاید و شما هم حتماً باید امنیت ایشان را تامین کنید اما خود ایشان تشریف نبردند. بعد هم دو سخنرانی دیگر برای ایشان در استان گلستان گذاشتند که این مسائل مرتفع شود.

در موضوع آقای مطهری هم که در اوایل دولت ما رخ داد ما سریعاً برخورد کردیم. همه عوامل را شناسایی کردیم و مستندات را فوراً به دادگاه فرستادیم و هنوز هم قوه قضائیه در حال پیگیری آن است.

به افراد گزارش نمی‌دهیم

آقای مطهری و وکیل ایشان معتقدند وزارت کشور گزارش خود را به آن‌ها و حتی دادگاه نداد.

ما گزارش را به افراد نمی‌دهیم. گزارش خود را به محاکم و مراجع رسمی می‌دهیم. ما هم گزارش خود را به دادگاه دادیم. فکر می‌کنید دادگاه از کجا به این پرونده رسیدگی می‌کند؟ فکر می‌کنید همین‌طور به خیابان رفتند و از افراد خواستند که به دادگاه بیایند و توضیح دهند؟ وزارت کشور رسماً گزارش مستند خود را در مورد عوامل این حمله به دادگاه داد.

پیدا کردن آمران حمله به مطهری وظیفه ما نیست

یعنی اسناد مربوط به آمران حمله به مطهری را هم شما به دادگاه دادید؟

ما اسناد مربوط به تمام کسانی که سر صحنه بودند و دچار جرم حمله به نماینده مجلس شده بودند به قوه قضائیه دادیم. اینکه چه کسانی دستور این حمله را داده بودند را دادگاه باید پیدا کند و این وظیفه ما نیست. دادگاه در مراحل رسیدگی به پرونده باید آمران را پیدا کند.

عین همین موضوع قبلاً در قم اتفاق افتاده که زمان ما هم نبود. در آنجا به رئیس مجلس با کفش و دمپایی و مهر تعرض شد و هیچ‌یک از افراد و عوامل آن دستگیر نشدند و به دادگاه هم معرفی نشدند ولی ما در موضوع آقای مطهری این کار را کردیم و این پرونده الان در مسیر رسیدگی است.

ظرف ۱۰ روز تمام عوامل حمله به سفارت عربستان را شناسایی کردیم

آقای رحمانی‌فضلی من به عنوان یک نمونه از خودسری‌هایی که شما می‌گویید نداشتیم مسئله حمله به سفارت عربستان را مثال می‌زنم. این مسئله‌ای است که هنوز هم حل نشده.

کاملاً درست است. بخشی از مسئله رسیدگی به این موضوع مربوط به قوه قضائیه است. در ماجرای حمله به سفارت عربستان ما ظرف ۱۰ روز تمام عواملی را که آنجا بودند شناسایی کردیم و با همه مشخصات و اسناد به قوه قضائیه دادیم و آن‌ها هم برخی از این افراد را بازداشت کردند و مدتی هم در بازداشت بودند. الان هم مراحل بازجویی، بازپرسی و اقدامات قانونی در حال طی شدن است.

پرونده حمله به سفارت عربستان هنوز در مراحل قضایی است

اینکه متهمان این پرونده به راحتی به امور جاری خود می‌پردازند و حتی به پیاده‌روی اربعین می‌روند و تصاویر خود را منتشر می‌کنند گواهی بر عدم برخورد جدی با آن‌ها نیست.

این مسائل واقعاً به ما مربوط نمی‌شود و به قوه قضائیه مرتبط است. ما تا جایی که بتوانیم باید کسی که دچار جرم شده شناسایی کنیم و مستندات آن را توسط نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات تهیه کرده و آن را به قوه قضائیه بدهیم. از آن مرحله به بعد کار کاملاً از دست ما خارج است. البته پیگیری‌های لازم را می‌کنیم. در این مورد هم بار‌ها پرسیده‌ایم این پرونده در چه مرحله‌ای است و این‌ها هم پاسخ داده‌اند که هنوز در مراحل قضایی است. پس نحوه رسیدگی به این پرونده‌ها دو بخش است. ما نباید بخش مربوط به قوه قضائیه را با بخش مربوط به وزارت کشور قاطی کنیم. البته من دیده‌ام که در برخی محافل چنین بحث‌هایی را مطرح می‌کنند فکر می‌کنم شاید سطح برداشتشان از جنبه‌های حقوقی مقداری ناقص است و برداشت برخی از آن‌ها تا حدی سیاسی است البته به معنای بد سیاسی منظورم نیست. این مورد را هم رسیدگی کردیم.

وقتی قوه قضائیه حکم صادر می‌کند، دیگر از وزارت کشور کاری برنمی‌آید

اگر خاطرتان باشد در قضیه مشهد هم آقای رئیس‌جمهور در نامه‌ای به شما این اتفاق را مایه شرمساری نظام دانستند.

البته منظور آقای رئیس‌جمهور از این نامه ما نبودیم؛ منظورشان افرادی بودند که این سخنرانی را به هم زدند. آقای مطهری به مشهد رفته و دادستانی حکم صادر کرده و نیروی انتظامی را به محل سخنرانی فرستاده که این مراسم نباید برگزار شود. وقتی قوه قضائیه وارد می‌شود و حکم صادر می‌شود دیگر از دست وزارت کشور کاری برنمی‌آید.

گفتم اگر مطهری آمادگی دارد روی صندلی بایستد و سخنرانی کند

ولی گفته شد که قوه قضائیه به استاندار اطلاع داده بود و آقای استاندار هم تلفن همراه خود را پاسخ نداده بود.

خیر، این‌ها حرف‌های درستی نیست. استاندار در این مورد تشکیل جلسه داده بود و نظر خود را دراین خصوص اعلام کرده بود و آن را به دادستان هم گفته بود.

معاون سیاسی –امنیتی استانداری هم با نماینده قوه قضائیه صحبت و مکاتبه کرده بود.

من در تماس با استانداری اعلام کردم که اگر آقای مطهری آمادگی دارد در‌‌ همان محل صندلی بگذارید و آقای مطهری روی صندلی بایستد و سخنرانی خود را انجام دهد که اعلام کردند فضای این کار هم مهیا نیست و قوه قضائیه هم گفته اصلاً‌نمی‌گذاریم چنین سخنرانی صورت گیرد. پس وقتی دادستانی حکم داده مسئله به وزارت کشور مربوط نیست.

شما گزارش این اتفاقات را تهیه کردید؟

بله، در تمام مراحل این اتفاق گزارش خودرا تهیه کردیم.

سه ماه یک بار رئیس قوه قضائیه را ملاقات کنم

آیا در این رابطه با شخص رئیس قوه قضائیه هم رایزنی داشتید؟

در این موضوع خاص با رئیس قوه قضائیه تماسی نداشتم اما من به صورت دوره‌ای با رئیس قوه قضائیه جلسه دارم و سعی می‌کنم سه ماه یک بار ایشان را ملاقات کنم البته در حاشیه برخی مراسم‌ها و همچنین در حاشیه جلسه شورای عالی امنیت ملی زیاد یکدیگر را می‌بینیم و برخی مسائل را مطرح می‌کنیم. واقعاً هم نظر رئیس قوه قضائیه در این نوع مسائل نظر بسیار باز و واقعاً دموکراتیک است.

رابطه رئیس قوه قضائیه با قضات و دادستان‌ها رابطه حاکمیتی آمرانه نیست

آنطور که ما تصور می‌کنیم رابطه رئیس قوه قضائیه با قضات و دادستان‌ها یک رابطه حاکمیتی آمرانه نیست همه قضات استقلال قضایی دارند و به اقتضای شرایط خودشان تصمیم می‌گیرند اما ما هرگاه در مسائل اینگونه گیر کرده‌ایم و به ایشان مراجعه کردیم با نظر حسن، دستور پیگیری دادند.

مراحل دادرسی و قضایی ما خیلی طولانی است

فکر نمی‌کنید اینکه شما ظرف ۱۰ روز تمام مستندات مربوط به حمله به سفارت عربستان را به دادگاه داده‌اید اما این مسئله هنوز در قوه قضائیه به سرانجام نرسیده تا حدی باعث دلسردی مردم نسبت رسیدگی به اینگونه اتفاقات می‌شود؟

قطعاً اینطور است. همین هفته جلسه شورای امنیت داشتیم، دو فقره جرم در جایی اتفاق افتاده بود و‌‌ همان دو فقره را به دادستان محترم که عضو این شورا هستند گفتم باید آن‌ها را خارج از نوبت رسیدگی و برخورد کنید چون قدرت بازدارندگی در این موارد بالا است. موارد زیادی را هم داریم که به دوستان قضایی می‌گوییم و آن‌ها هم تایید می‌کنند. متاسفانه مراحل دادرسی و قضایی ما خیلی طولانی است چون قانون ما به کسی که متهم است یا در معرض اتهام است فرصت داده است که از خود دفاع کند وا ین مرحله‌ای بودن رسیدگی به پرونده‌های قضایی و موضوع تجدیدنظر از همین موارد است. ضمن اینکه متهمان چون وکلای واردی دارند اغلب از تمام مراحل قانونی و فرصت‌های قانونی استفاده می‌کنند. شاید لازم باشد در موارد خیلی خاصی قانون شرایطی را بگذارد که موضوع به صورت ویژه بررسی شود.

رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان باید سرعت پیدا می‌کرد

از نظر بنده به عنوان وزیر کشور موضوع سفارت عربستان مسئله‌ای بود که باید با سرعت انجام می‌شد چون حیثیت بین‌المللی ما در این رابطه مطرح بود و یک مسئله صرفاً داخلی نبود. ما آسیب بسیار زیادی از این موضوع دیدیم. رابطه ما با عربستان بعد از این موضوع به چالش کشیده شد. البته قبل از آن هم مسائلی با عربستان داشتیم اما حمله به سفارت عربستان درست در شرایطی رخ داد که بحث منا و کشتارهای صورت گرفته مطرح بود و همین موارد می‌توانست آن‌ها را به چالش بسیار بزرگی بکشد. اما دیدیم که حمله به سفارت عربستان به خبر اول دنیا تبدیل شد و به ضرر ما شد. برای همین معتقدم رسیدگی به پرونده حمله به سفارت عربستان باید سرعت پیدا می‌کرد. البته دوستان قضایی هم می‌گویند ما کارهای خود را انجام داده‌ایم و همه مراحل قضایی باید طی شود. در موضوع حمله به مطهری در شیراز چون یکی از اولین حواشی دولت ما بود ما با قدرت و سرعت کار را انجام دادیم ولی رسیدگی قضایی به آن طول کشید. ما هم باید به قوه قضائیه در این راستا کمک کنیم.

فکر کنم آمران حمله به مطهری هنوز محاکمه نشده‌اند

فکر نمی‌کنید درجه نظامی آمران حمله به مطهری در شیراز باعث شد که رسیدگی به این قضیه کمی طولانی شود؟

من اطلاعی ندارم. من فکر می‌کنم افرادی که الان به عنوان متهم این پرونده مطرح هستند آمران نیستند؛ افرادی هستند که سر صحنه بودند و آمران هنوز محاکمه نشده‌اند. البته مواردی را هم که اعلام شده است از درجه نظامیشان اطلاعی ندارم که بخواهم اظهارنظر کنم. البته گفته شده که برخی جلسات بوده که این افراد در آن تصمیم می‌گرفتند و این الزاماً به معنای نظامی بودن این افراد نیست. ضمن اینکه باز هم می‌گویم من از این مسئله اطلاعی ندارم.

دست مطهری برای پیگیری پرونده خودش باز است

وکیل آقای مطهری اعلام کردند که ایشان برای اعلام اسامی آمران دست نگه داشته‌اند.

من نمی‌دانم آقای مطهری می‌خواهد چه کار کند. آقای مطهری نایب رئیس مجلس است حتماً قدرت بالایی هم دارد. خواهشم از ایشان این است که همین پرونده خود را پیگیری کند. به نظر می‌رسد در این راستا دستشان باز است و قدرتش را هم دارند.

در مورد احضار استانداران چند وقت پیش در حاشیه جلسه هیات دولت با شما گفت‌وگو کردیم و شما از این مسئله ابراز بی‌اطلاعی کردید.

در حاشیه حیاط دولت من در حال عبور بودم که این سوال از من پرسیده شد.

هرچند روز یک بار یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود

الان مدتی از آن زمان گذشته آیا پیگیری کرده‌اید و جزئیات آن را می‌دانید؟

بله، حدود هفت استاندار احضار شده‌اند. اینکه می‌گویم حدود هفت استاندار برای این است که هرچند روز یک بار یک استاندار دیگر به احضارشده‌ها اضافه می‌شود. تعدادی شکایت به قوه قضائیه رسیده و آن‌ها به مرور همکاران ما را برای پرس‌وجو می‌خواهند برای همین هم تعداد رفت و آمد‌ها گاهی زیاد‌تر می‌شود. تا جایی که من امروز خبر دارم حدود ۶ یا ۷ استاندار احضار شده‌اند. طبق آنچه معاونت حقوقی بنده پیگیری کرده آمار آنچه مدیران استانی ما به خاطر آن احضار شده‌اند اعم از استاندار، فرماندار و بخشدار حدود ۶۲ یا ۶۳ مورد است. ما حدود ۴۰۰ فرماندار و ۲هزار بخشدار داریم و ۶۰ نفر احضار شده‌اند.

۹۰ درصد دلایل احضار استانداران تخلف نیست

تمام مواردی که در مورد همکارانمان دیده‌ام مطرح می‌کنم واقعا و انصافا به عنوان کسی که سال‌ها در این سیستم‌ها کار کرده‌ام و تخلف را می‌شناسم می‌توانم بگویم شاید ۹۰ درصد این موارد حتی تخلف هم نیست. ولی خب، شکایتی شده است و قوه قضائیه باید شکایت‌ها را مورد رسیدگی قرار دهد. ما هم به آن حق می‌دهیم و مانعی برای رسیدگی به شکایت‌ها نیست ما هم پیگیر هستیم معاونت حقوقی بنده به صورت مرتب مساله را پیگیری می‌کند وکیل گرفته‌ایم و تاکید داشته‌ایم از دیگر وکلای توانمند در بیرون هم استفاده شود. بنده خودم با دادستان محترم هم در این رابطه صحبت کردم که در این بحث‌ها به گونه‌ای حرکت نکنید که وجهه اقتدار و موقعیت نماینده عالی نظام و دولت در استان‌ها دچار خدشه شود.

احضار استانداران طوری در رسانه‌ها مطرح شد، گویی قاتل، سارق و قاچاقچی را احضار کردند

در این راستا به دادستان کل کشور اظهار گلایه کردم گفتم چرا شما هر روز می‌گویید که این تعداد استانداران را احضار کرده‌اید و برای آن‌ها کیفرخواست نوشته‌اید. کیفرخواست یکی از همکاران ما این است که با ماشین مقابل یک ستادی ایستاده و با دوستان حاضر در آن ستاد احوالپرسی کرده است و همین به عنوان تخلف تلقی شده است یا یکی از استانداران رفته در جایی سخنرانی کرده که عکس آقای روحانی هم از قبل از انتخابات در آن سالن بوده است و الان هم وجود دارد اما می‌ گویند این سخنرانی به همین دلیل تبلیغاتی بوده است. وقتی ما می‌آییم در رسانه‌ها مطرح می‌کنیم استانداران را احضار کرده‌ایم و کیفرخواست برای آن‌ها صادر شده گویی جانی قاتل، سارق و قاچاقچی را احضار کرده‌ایم.

به دادستان کل کشور گلایه کردم

همین استاندارانی که احضار شده‌اند در استان خودشان مسئول اول استان از نظر حاکمیت هستند همین قوه قضائیه همین نیروی انتظامی و همین سپاه در شورای تامین استاندار، رئیسشان است باید حرمت مدیرانمان را نگه داریم و شان و جایگاه‌ها را باید حفظ کنیم.

به دادستان کل کشور گلایه کردم گفتم اصلا نمی‌پسندم که شما می‌آیید و هر روز در این رابطه مصاحبه می‌کنید ما هم می‌توانیم ده‌ها مصاحبه راجع به ضعف‌های دستگاه‌های مختلف داشته باشیم که به طور روزانه با آن مواجه هستید اما این مساله به مصلحت نیست و ما باید موضوعات مختلف را از مراحل قانونی خود پیگیری کنیم.

ان‌شاالله قوه قضاییه با رعایت حرمت‌ها به موضوع احضار رسیدگی کند

به هر حال کار استانداران و فرمانداران و تمام مدیرانی که در معرض اتهام هستند در حال پیگیری است هم ما از طریق وزارت کشور پیگیری می‌کنیم و هم معاونت حقوقی رئیس جمهور پیگیر مساله است.

مسائل خرد را هم خود استانداران در استان خودشان پیگیری می‌کنند منتظر هستیم که قوه قضائیه انشاءالله با دقت و عدالت و رعایت حرمت‌ها و با سرعت به این موضوع رسیدگی کنند.

گزارش و مستندات تخلفات انتخاباتی را تهیه کردیم

آقای انصاری چند وقت پیش گفتند که شکایتی از سوی دولت علیه برخی فرماندهان نظامی و ائمه جمعه در رابطه با انتخابات مطرح شده است آیا از این موضوع اطلاع دارید آیا این مساله اقدام مشابهی در راستای احضار استانداران بوده است.

ما در ایام انتخابات در وزارت کشور مجموعه تخلفاتی را که صورت می‌‌گرفته و گزارشات را دیده‌ایم و خود ما هم مستنداتی داشته‌ایم.

معاونت حقوقی به عنوان جایگاه پیگیری حقوقی ریاست جمهوری از طریق به عنوان وکیل دولت مسائل را پیگیری می‌کند. در همین راستا هم شکایت‌هایی شده است که به صورت ریز و جزئی در جریان آن نیستم.

برخی منتقد عملکرد شما در وزارت کشور هستند و حتی بسیاری از فعالان سیاسی خواستار تغییر شما در وزارت کشور بوده‌اند پاسخ شما به نقدهایی که علیه شما می‌شود چیست؟

این نقد‌ها چیست که می‌گویند؟

گفتم همه فرمانداران باید افراد وزارت کشوری باشند

جدی‌ترین نقد به عملکرد شما در مورد ادامه همکاری با مدیرانی بود که از دولت گذشته باقی مانده بودند و با رویکرد دولت روحانی هماهنگ نبودند و در همین راستا شاهد برخی ناهماهنگی‌ها در استان‌ها بودیم.

دولت روحانی دولت اعتدال است؛ نه دولت اصلاح‌طلب است و نه دولت اصولگراست. بنابراین وقتی ایشان بنده را در وزارت کشور انتخاب کردند به من گفتند فراموش نکن افرادی را که می‌خواهی به عنوان مدیران خود انتخاب کنی حتما باید تفکر اعتدالی داشته باشند دوم اینکه باید برنامه‌های دولت را قبول داشته باشند سوم گفتند که باید تجربه داشته باشند و چهارم باید برای مردم وقت بگذارند.

وقتی ما وارد وزارت کشور شدیم حدود ۸۰ درصد فرمانداران ما از بیرون بودند و وزارت کشوری نبودند اولین تصمیمی که گرفتیم این بود که گفتیم همه فرمانداران باید افراد وزارت کشوری باشند چون معتقدیم وقتی فرماندار وزارت کشوری باشد تجربه لازم را هم دارد آموزش پذیر است دلبستگی لازم را هم دارد و در سلسله مراتب اداری فرمانبرداری خوبی دارد ضمن اینکه موجب انگیزه و شوق برای مدیران وزارت کشور می‌شوند و متوجه می‌شوند که می‌توانند ارتقا پیدا کنند. وقتی ۸۰ درصد فرمانداران را از بیرون بیاوریم دیگر خود وزارت کشوری‌ها انگیزه‌ای برای ارتقا نخواهند داشت و این تصمیم درستی بود که ما اتخاذ کردیم و بر اساس همین تصمیم درست در مرحله بعد این تعداد فرمانداران جابجا شدند. بقیه موارد را هم با همین مشخصات عوض کردیم البته در همین مشخصات هم عده‌ای از فرمانداران از قبل ماندند و به کار خود ادامه دادند یا در پست دیگری جا‌به‌جا شدند.

یکی از مشخص‌ترین این موارد فرماندار تهران بود ایشان فرمانداری است که از زمان آقای احمدی‌نژاد مانده است من‌‌ همان زمان هم اعلام که فرماندار تهران را خودم به شخصه می‌شناسم و ایشان در صدا و سیما مدیر بنده بوده است ایشان انسانی کاملا متدین و خوب است و گفتم با‌شناختی که از ایشان دارم می‌دانم مدیر متدین و معتدلی است و برنامه آقای روحانی را هم قبول دارد.

اگر هر فردی در هر دولتی رفت و مسئولیتی را قبول کرد الزاماً به این معنا نیست که او را در دوره بعد کنار بگذاریم.

اصلاح‌طلبان درباره آمار مدیرانی که از دولت قبل ماندند، عدد بدهند

خب اگر می‌گویید ۸۰ درصد فرمانداران را تغییر دادید شما هم اتوبوسی عمل کردید؟

نه این تصمیم بیشتر مدیریتی بود تا سیاسی دوستان به همین میزان هم قائل نیستند و می‌گویند همین ۵ نفر هم از دولت قبل نباشد.

دوستان اصلاح‌طلب معتقدند آماری که شما برای تغییر مدیران استانی اعلام می‌کنید به هیچ عنوان ۸۰ درصد نیست.

این تفکر اشتباه است. اگر طور دیگری فکر می‌کنند به ما هم عدد بدهند. من با صراحت می‌گویم که این دوستان هیچ عدد و رقمی ندارند ماندن یک فرماندار به معنای این نیست که سیاست‌های دولت اجرایی نشده است. تهران شاخص‌ترین مثال در این مورد است در حالیکه همین تهران انتخابات مجلس را انجام داد سوال من است در این انتخابات چه کسانی رای آوردند؟

اتفاقا نقد جدی اصلاح‌طلبان متوجه ‌مدیران تهران نیست بیشتر مربوط به برخی استان‌ها و شهرستان‌هاست.

همین استان‌هایی که این دوستان می‌گویند فرماندارانش توسط همین استانداران انتخاب شده‌اند که دولت آن‌ها را انتخاب کرده است، قطعا مخالف سیاست‌ها و برنامه‌های دولت نیستند.

فردی را که شرایط را داشته باشد، از هر تفکری که باشد به کار می‌گیریم

برای مثال نقدهایی در مورد استان‌های لرستان و ایلام وجود دارد.

به هیچ عنوان اینطور نیست چرا نمی‌گویند در تهران که آقای فرهادی از دوران احمدی‌نژاد فرماندار بوده مشکل جدی ندارد؟ ایشان هم در انتخابات مجلس بهترین عملکرد را داشته و هم در بحث امنیت و سلامت و رعایت قانون به خوبی عمل کرده است. البته نتیجه انتخابات‌ها را مردم رقم زده‌اند و من نمی‌توانم بگویم فرماندار من این کار را کرده است. انتخابات را به صورت سالم و قانونی برگزار کرده و مردم رای داده‌اند و نتیجه را مشخص کرده‌اند.

در انتخابات ریاست‌جمهوری ما حدود ۱ و نیم میلیون نفر در تهران افزایش رای داشتیم که اخد رای از این افراد را همین دوستان ما انجام داده‌اند. به نظر من طرح برخی مسائل کلی‌گویی است. من حاضرم تک تک موارد را بگویند و پاسخ دهم. همه ما باید یک اصل را بپذیریم الان هم تاکید داریم که هر کسی دارای تفکر اعتدالی باشد و برنامه‌های روحانی را قبول داشته و تجربه و وقت لازم را بگذارد از هر تفکری که باشد از او استفاده خواهیم کرد.

در مورد جابه‌جایی استانداران هیچ وقت تحت فشار نبودم

تایید می‌کنید که در مورد جابه‌جایی برخی استانداران تحت فشار بودید؟

 اصلا من هیچ وقت در این خصوص تحت فشار نبودم.

در مورد استاندار اصفهان آنچه گفه شد به معنای فشار نیست

در مورد جابه‌جایی هیچ یک استانداران؟ حتی استاندار اصفهان؟ این را تایید نمی‌کنید که مسئول حوزه علمیه این استان باعث شدند استاندار فعلی را تغییر ندهید؟

در این مورد هم به هیچ‌وجه تحت فشار نبودم. در مورد اصفهان هم آنچه می‌گویید به معنای فشار نیست. از اول هم گفتم تغییر استانداران را با نمایندگان هماهنگ می‌کنم و این را هم در جلسه رای اعتماد گفتم این هم گفتم که تغییرات را با نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها هم هماهنگ خواهم کرد و در تمام موارد هم این کار را انجام دادم. اما هماهنگی به معنای این نیست که هر فردی را که آن‌ها گفتند من بگذارم یا بردارم. فرماندار و استاندار نقش حاکمیتی دارند و انتخاب آن‌ها نیاز به برخی هماهنگی‌ها دارد. می‌توانم در اتاق خود بنشینم و برای کل کشور فرماندار تعیین کنم اما یک فرماندار برای اینکه بتواند در یک شهر فعالیت کند، باید بتواند با نماینده آن حوزه، نماینده ولی فقیه و نهادهای محلی که در آنجا نقش دارند، هماهنگ باشد اصل هماهنگی هم اصل عقلانی و خوبی است و به معنای عدول از خواسته‌ها و سیاست‌های دولت و ایجاد فشار هم نیست.

اسم هماهنگی را نباید فشار بگذاریم

اما در مورد اصفهان ما در مقطعی که می‌خواستیم در این استان جابه‌جایی داشته باشیم بر مبنای همین اصل هماهنگی عمل کردیم. آیت الله مظاهری هم از شخصیت‌های شاخص اصفهان است .بنده هم ارادت قبلی و قلبی به ایشان دارم و هر روز صبح هم در راه سخنرانی ایشان را گوش می‌کنم. ایشان انسان بسیار شریف و محترمی است. نه هوای نفس دارد و نه زد و بند سیاسی و دلبستگی دارد. در اصفهان جریان بزرگی از معتمدان این استان نسبت به جابه‌جایی استاندار در شرایطی که نزدیک انتخابات بودیم، حرف‌هایی داشتند و می‌گفتند اگر این کار انجام نشود، بهتر است. ایشان هم همین مشورت را به ما داد ما هم نظرمان این بود که این مشورت پذیرفته شدنی است پس اسم این هماهنگی است و نباید نام آن را فشار بگذاریم.

اگر ضعیف باشم و روحانی من را عوض نکند، پیش خدا حجتی ندارد

در صورت ادامه حضورتان به عنوان وزیر کشور حتمال تغییر استانداران و فرماندارن فعلی چقدر است و چه تعداد از آن‌ها در معرض تغییر قرار دارند؟

 اصلا بحث تغییر زیاد و کم نیست نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری هم مدام از ما سوال می‌کردند که آیا در آستانه انتخابات استاندار و فرمانداری را تغییر می‌دهید که من در پاسخ هر بار می‌گفتم اگر در این مورد شب انتخابات هم به نتیجه برسم، مدیران استانی را عوض می‌کنم. الان هم می‌گویم بنده بر اساس ارزیابی‌هایی که خواهیم داشت، تصمیم می‌گیریم. ما با کسی عهد اخوت نبسته‌ایم. همانطور که بنده وزیر آقای روحانی هستم ایشان هرگاه احساس کند در انجام وظیفه خود کوتاهی کرده‌ام وظیفه شرعی‌اش است که من را عوض کند. چون باید در این مورد در پیشگاه خدا پاسخگو باشد. اگر روزی احساس کند که ضعف دارم و مدیران دیگر از قوی‌تر و توانمند‌تر هستند اگر عوض نکند پیش خدا حجتی ندارد. من هم همین رابطه را با مدیرانم دارم. این مدیران کار می‌کنند و آن‌ها را ارزیابی می‌کنم و هر لحظه‌ای که احساس کنم جمع‌بندی ارزیابی‌ها به نوعی است که فلان مدیر، توانمندی لازم را ندارد و افرادی بهتر از او هستند حتما او را عوض خواهم کرد.

مدیران زیر متوسط را حتما عوض می‌کنم

تصور کنید امروز فردای رای اعتماد شماست و مجلس به حضور شما در وزارت کشور رای داده است آیا مدیری را تغییر خواهید داد؟

قطعا اگر در ارزیابی خود ببینیم عملکرد آن‌ها زیر متوسط است حتما آن‌ها را عوض می‌کنم.

یعنی از نظر شما الان عملکرد هیچ یک از مدیران شما زیر متوسط نبوده که شاهد تغییری نبودیم؟

ارزیابی جدید را بعد از انتخابات ندیده‌ام که در این مورد تصمیم‌گیری کنم.

برای انتصاب استاندار زن مقاومت‌هایی در جاهای مختلف وجود دارد

بحث استفاده از مدیران زن در امور اجرایی جزو مطالبات جدی جامعه است، به ویژه در مجموعه تحت مدیران شما انتظار حضور چند استاندار زن وجود دارد آیا در دوره جدید به این مطالبه توجه خواهید کرد؟

ما هم خیلی به فکر این مساله هستیم. درست است که در این دولت استاندار زن نداشتیم پست استانداری یک پست ساده مثل مسئولیت‌های بخشی نیست این پست از یک طرف امنیتی است، از سوی دیگر انتظامی است یک استاندار باید با فرمانده سپاه و فرمانده بسیج، قوه قضاییه و نیروی انتظامی و اطلاعات در ارتباط باشد. یعنی ابعاد کار استاندار امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی، سیاسی و قضایی است و پیچیدگی بسیار بالایی دارد و متاسفانه در این جایگاه‌ها ما طی طریق خوبی تا به حال نداشته‌ایم که یک بانو مراحل فرمانداری و معاون استانداری را طی کرده باشد و بتواند به استانداری برسد. البته در این خصوص مقاومت‌هایی هم در جاهای مختلف هست. ما در این دولت تعدادی از بانوان را به عنوان فرماندار منصوب کردیم. برخی را هم معاون استاندار تعیین کردیم. اگر این طی طریق به گونه‌ای در من اطمینان ایجاد کند که یک خانم می‌تواند این جایگاه امنیتی و انتظامی و سیاسی را به خوبی اداره کند، حتما استاندار خانم انتخاب خواهم کرد.

فرمانداران خانم هنوز در سطح استاندار نیستند

آیا از عملکرد فرمانداران خانم راضی هستید؟

کاملا راضی هستم.

آنقدر راضی هستید که احتمال استاندار شدن آن‌ها وجود داشته باشد؟

نه فرماندارانی که انتخاب کرده‌ام هنوز در سطح استاندار نیستند باید بروند معاون استاندار بشوند.

مشکلی با انتصاب استاندار زن ندارم

پس با توجه به آنچه گفتید این دوره هم استاندار زن نخوهیم داشت؟

ما گفتیم که معاونت سیاسی ما باید ارزیابی دقیق از مدیران استانی ما داشته باشد هنوز به ما این ارزیابی‌ها را نداده‌اند اگر به ما این ارزیابی را بدهند که خانم‌ها می‌توانند این جایگاه مهم را اداره کنند قطعا از آن‌ها استفاده خواهیم کرد و مشکلی با این موضوع نداریم.

رییس‌جمهور نقش آمریتی بر اعضای شورای عالی امنیت ملی ندارد

اینکه تاکنون استاندار زن نداشتیم بیشتر ناشی از ترس این نیست که دیگر نهادهایی که نام بردید با وی همکاری نخواهند کرد؟

بله این هم جزو مسائلی است که باید در انتخاب خانم‌ها به آن دقت کنیم. وقتی یک فرماندار و به خصوص استاندار خانم در این جایگاه می‌نشیند، باید بتواند فرمانده سپاه آن استان، رییس دادگستری و غیره را هماهنگ کند. البته این فقط در مورد خانم‌ها نیست. در مورد استانداران آقایی هم که انتخاب می‌کنیم همه این موارد را در نظر می‌گیرم. قطعا در انتخاب افراد توانایی آن‌ها در هماهنگی با نهادهای محلی را هم مدنظر قرار می‌دهیم، فارغ از اینکه آقا یا خانم باشند قدرت هماهنگی در این جایگاه‌ها آمرانه نیست. مثلا وزیر کشور هیچ نقش آمریتی در شورای امنیت کشور ندارد. همین طور هم رییس‌جمهور نقش آمریتی بر اعضای شورای عالی امنیت ملی ندارد در اینجایگاه‌ها بحث اقناعی است و یک موضوع باید مطرح شود و روی آن استدلال شود و جمع‌بندی صورت گیرد و تصمیم‌گرفته شود نقش استاندار هم در شورای تامین که نماینده قوه قضاییه و فرمانده سپاه در آن حضور دارند، آمرانه نیست و حتما نیاز به مراحلی دارد.

مطهری آگاه‌ترین فرد به رابطه من و لاریجانی است

بار‌ها این مساله را که سهمیه آقای لاریجانی در کابینه هستید را تکذیب کردید اما برای بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ها وقتی شواهد را کنار هم قرار می‌دهند این مساله قابل پذیرش نیست. اخیرا هم برخی نمایندگان از جمله آقای مطهری مسائلی را در این مورد مطرح کرد پاسخ شما درباره این ماجرا چیست؟

اتفاقا آگاه‌ترین فرد به این موضوع آقای مطهری است و نمی‌دانم چرا این حرف را زده است

این را به دلیل نسبت فامیلی مطهری با لاریجانی می‌گویید؟

بله آقای مطهری نزدیک آقای لاریجانی است و خیلی راحت می‌تواند این مساله را از آقای لاریجانی بپرسد.

البته فکر نمی‌کنم رابطه فامیلی‌شان در این حد خوب باشد که این موضوع را از آقای لاریجانی بپرسد..

بکارگیری عنوان معامله در مورد حضور من در دولت کاملا توهین است

برخی نمایندگان از حضور شما در دولت به عنوان معامله یاد می‌کنند

اینکه کاملا توهین است

اصرار به ماندن وزرا با لابی و معامله فرق ندارد

آقای لاریجانی اخیرا در سخنرانی در همایش هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی گفتند که معامله‌ای صورت نگرفته است، سطح قوا آنقدر نازل نیست که معامله‌ای صورت گیرد و هیچ وقت وزیری برای ماندن با مجلس رایزنی نکرده اما شما گفتید که آقای لاریجانی در مورد ماندن حجتی و زنگنه اصرار داشت به نظر شما این دو با یکدیگر متناقض نیست؟

خیر اینطور نیست باید تفاوت بین حرف‌ها را با دقت بررسی کنید. اینکه اصرار داشته فردی بماند تا اینکه برود لابی و به قول برخی معامله کند دو مقوله جداست.

لاریجانی درباره حضورم در وزارت کشور «اصرار» هم نداشت

خب پس بهتر است اینطور بپرسیم؛ آیا آقای لاریجانی به قول شما اصرار داشتند که آقای عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور بماند؟

نخیر، ایشان در این مورد، نه تنها اصرار هم نداشت بلکه در دوره قبل اصلا در جریان پیشنهاد وزارت کشور به بنده هم نبود. در مورد آقای زنگنه هم مباحثی مطرح شده بود که ایشان این مسئولیت را قبول نکند که در وزارت نفت بماند و این اصرار آقای لاریجانی برای همین بود.

لاریجانی به من گفت مواظب وزرای خوب کابینه باشید، حتما باقی بمانند

من مطلع هستم که توصیه لاریجانی به زنگنه این بود که در این شرایط کشور حتما بماند و اتفاقا پیگیر این مساله هم بودند و حتی به من هم گفتند مواظب این وزرای خوب کابینه باشید که حتما باقی بمانند یا در مورد آقای هاشمی هم اصرار به ماندنشان داشتند. این با معامله فرق می‌کند. آقای لاریجانی فارغ از اینکه رییس مجلس است، فرد توانمند و دلسوزی است و نیرو‌ها را به خوبی می‌شناسد .

لاریجانی هم می‌تواند لیست وزرای پیشنهادی خود را به روحانی بدهد

الان هم آقای روحانی از همه افراد و جناح‌ها و شخصیت‌های معتمد خود لیست می‌گیرد. بنابراین آقای لاریجانی هم به عنوان یک فرد توانمند و قابل اعتماد می‌تواند به آقای روحانی لیست بدهد. پس وقتی آقای لاریجانی می‌گوید بهتر است فلانی بماند و دیگری برود، این در حد توصیه و مشورت است. معامله یعنی شما با انگیزه قبلی چیزی را بدهی و در مقابل چیز دیگری بخواهی .معامله یعنی بده و بستان. در حالی که این مساله در شان رییس مجلس نیست و خود من که الان این را به زبان می‌آورم، هم خجالت می‌کشم. بار‌ها هم گفته‌ام هرکسی این حرف‌ها را می‌زند، آقای روحانی را نمی‌شناسد. روحانی مطلقا اهل این کار‌ها نیست بلکه رفتار او عکس این است به گونه‌ای که اگر به روحانی اصرار و تاکید شود آن هم روی مساله‌ای که او احساس کند، خلاف شایسته‌سالاری است، مقابل آن می‌ایستد این حاصل شناخت من از سال ۷۱ است که توفیق داشتم با آقای روحانی آشنا شوم.

گفتید لاریجانی هم می‌تواند به روحانی لیست بدهد، تا الان این لیست را به روحانی داده‌ است؟

من نمی‌دانم باید از خودشان این مساله را بپرسید.

قبول دارید که ارادت قبلی و قلبی زیادی به آقای لاریجانی دارید؟

صددرصد همین طور است.

با توجه به این ارادت چند وقت یکبار با ایشان ملاقات می‌کنید؟

هر وقت کار ضروری باشد.

آقای روحانی را هم هر روز می‌بینید؟

سعی نکنید بین آقای روحانی و لاریجانی رقابت ایجاد کنید (خنده)

الان رابطه من و روحانی درد و دلی و رفاقتی نیست

در یک مصاحبه‌ای گفتید که مدتی است آقای روحانی شما را مثل سابق صدا نمی‌کنند..

این جزو زبل‌بازی‌های خبری است. به نظرم این حرف من به درستی منعکس نشد، در مصاحبه‌ای گفتم آقای روحانی چون قبلا مسئولیت کمتری داشت. هر وقت اراده می‌کردیم، دیدار داشتیم و با هم صحبت و درد و دل می‌کردیم. الان رابطه ما درد و دلی و رفاقتی نیست. یک رابطه کاری است. من هر وقت کار داشته باشم، ایشان محبت می‌کنند و با هم دیدار داریم. به هر حال من وزیر کشور آقای روحانی هستم ما هر روز با مسائل امنیتی و سیاسی داریم و رییس جمهور باید در بسیاری از این موارد تصمیم نهایی را بگیرد. من هر وقت اراده کردم که خدمت ایشان برسم، آقای روحانی هیچ‌گاه نفی نکرده و این درخواست ملاقات را پذیرفته است. ضمن اینکه هر هفته هم در حاشیه هیات دولت یکدیگر را می‌بینیم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

ماهی یک بار با لاریجانی ملاقات می‌کنم

نگفتید هر چند وقت یک بار آقای لاریجانی را ملاقات می‌کنید؟

الان که من مسئولیت وزارت کشور و ایشان مسئولیت ریاست مجلس را دارند، این دیدار‌ها قدری کم شده است ولی هر وقت من خواستم ایشان را ببینم حداقل با فاصله دو روز این دیدار صورت گرفته است.

چند وقت یک بار؟

تقریبا ماهی یک بار با ایشان ملاقات می‌کنم.

هر وقت بخواهم لاریجانی را ببینیم از دفترش وقت می‌گیرم

آیا تاکنون پیش آمده که آقای لاریجانی درباره مساله‌ای که مربوط به مجلس یا وزارت کشور یا شخص خودتان باشد، با شما تماس گرفته باشد؟

گاهی مواردی است که آقای لاریجانی به عنوان رییس مجلس پیگیر آنهاست؛ مثلا قانونی تصویب شده که وزارت کشور در آن مسئولیت دارد. برای همین ایشان گاهی مکتوب و گاهی از طریق تماس تلفنی آن را پیگری می‌کند. گاهی هم نمایندگان از برخی اقدامات در استان‌های خود گلایه‌مند هستند و ایشان من را دعوت می‌کند و گلایه نمایندگان را به من انتقال می‌هد و من وظیفه دارم این موارد را پیگیری کنم.

یعنی تماس‌های دوستانه و رفاقتی با هم ندارید؟

هر وقت هم بخواهم ایشان را ببینیم از دفترشان وقت می‌گیرم.

لاریجانی ظرفیت بروز و ظهور در جایگاه ریاست جمهوری را هم دارد

اطلاع دارید که شایعاتی درباره حمایت شما از آقای لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ مطرح است؟ پاسخ شما به این گمانه‌ها چیست؟ و حتی می‌گویند ماندن شما در وزارت کشور هم برای همین مساله است.

این تحیل‌ها را من هم دیده‌ام؛ اولا که زود است از الان بخواهیم بگوییم برای چهارسال دیگر چه کسانی کاندیدا هستند و بعد هم بر مبنای همین تحلیل که خیلی سطحی و ضعیف است، تصمیماتی گرفته شود که در جایگاهی مثل وزارت کشور تبلور عینی پیدا کند. پس این گمانه‌زنی‌ها به هیچ وجه درست نیست. از طرف دیگر آقای لاریجانی یک چهره شاخص سیاسی است و ظرفیت بروز و ظهور در جایگاه ریاست جمهوری را هم دارد و فردی وزین و توانمند است. برای همین هم در تحلیل‌ها این مساله مطرح است که شاید ایشان در انتخابات آینده حضور داشته باشد، اما از طرفی هم مثل ایشان ۲۰ نفر دیگر هم چنین ظرفیت‌هایی را دارند و خدارا شکر نیروهای پرورش داده شده انقلاب ما هم بسیار زیاد است به گونه‌ای که شاهدیم هر دوره چه تعدادی برای ثبت نام در این انتخابات مراجعه می‌کنند.

حتی اگر هم به فرض آقایی لاریجانی جزو نامزد‌ها باشد من به عنوان وزیر کشورباید چه نگاهی داشته باشم؟ باید تلاش کنم انتخاباتی سالم و قانونی برگزار شود. گاهی من دوست آقای لاریجانی هستم و می‌خوام به او کمک کنم اما یک وقت هم وزیر کشورم و وقتی وزیر کشور هستم آقای لاریجانی هم برای من مثل بقیه کاندیداهاست و باید قانون را اجرا کنم. یک بار این تجربه اتفاق افتاده است. من در مقطعی معاون سیاسی آقای لاریجانی در صدا و سیما بودم، ایشان رفت کاندید انتخابات ریاست‌جمهوری شد و من هم که معاون سیاسی صدا و سیما بودم، تبلیغات رسانه‌ای کاندیدا‌ها را برعهده داشتم. عملکرد ما در آن زمان هم کاملا معلوم است ما همه قوانین و مقرارات را برای همه یکسان رعایت کردیم.

یک کلمه و اقدام پیدا نمی‌کنید که به نفع روحانی گفته یا انجام داده باشم

شاهد دوم من هم این است که آقای روحانی در این دوره کاندیدا بود و من هم وزیر کشور بودم، شما یک کلمه و یک اقدام و یک تصمیم پیدا نمی‌کنید که به نفع روحانی گفته یا انجام داده باشم. سلسله مراتب نظام تصمیم‌گیری این اجازه را به ما نمی‌دهد از طرفی نظام انتخاباتی ما هم نظامی کاملا پیچیده و نظارت شده و کنترل شده است و از سوی دیگر افرادی در سطوح آقای لاریجانی و روحانی هم توقع ندارند که وزیر کشور جمهوری اسلامی به خاطر رفاقت قانون و حق‌الناس را زیرپا بگذارد. این دو بزرگوار و افرادی که در این سطح مطرح می‌شوند اصلا اینطور نیستند.

افراد نباید خیال را مبنای تصمیم خود قرار دهند

از سوی دیگر من هم در جایگاهی نیستم که دین و ایمان و آخرت و آبرو حیثیت خودم را برای افراد بفروشم. بنابراین این تفکر باطلی است با این حال ممکن است مسائلی به ذهن‌ها متصور شود و این هم اشکالی ندارد اما افراد نباید خیال را مبنای تصمیم خود قرار دهند گاهی افراد خیال‌هایشان را مبنای تصمیم‌گیری خود قرار می‌دهند که این غلط است در حالیکه منطق باید مبنای تصمیم باشد.

لاریجانی در روند رای اعتماد من مداخله نکرد

قبول دارید که برای رای اعتماد به شما از سوی طیف آقای لاریجانی در مجلس نهم لابی صورت گرفت؟

خیر؛ آن زمان همه طیف‌ها به من رای دادند. من ۲۳۵ رای آوردم.

خب لابی طیف آقای لاریجانی قوی است...

آقای لاریجانی به عنوان رییس مجلس نباید در روند رای اعتماد مداخله کند و انصافا هم آن زمان هم این کار را نکرد. یک شاهد دیگر من در این خصوص این است که هر وقت در صحن مجلس مورد سوال بودم آقای لاریجانی رییس مجلس نبوده و اگر هم ریاست را بر عهده داشته صحن را ترک کرده و کار را به نواب خود سپرده است.

یعنی این کار را عمدا کرده‌اند؟

بله عمدا این کار را می‌کند که بعدا متهم نشود و برای اینکه برخی خیال نکنند لاریجانی جلسه را به گونه‌ای اداره کرده که طرفداری من را بکند. این از نظر اخلاقی بسیار کار شایسته‌ای است و من هم بسیار آن را می‌پسندم.

من و لاریجانی نان و نمک یکدیگر را خورده‌ایم

پس رابطه شما از آنچه ما فکر می‌کنیم هم خیلی نزدیک‌تر است...

بله؛ ۱۷ سال است من با ایشان رفاقت کردم و نان و نمک یکدیگر را خورده‌ایم و هیچ ابایی از بیان این رابطه ندارم و به همین نسبت هم همین رابطه را با روحانی دارم. در دولت یازدهم که قرار بود وزیر کشور شوم، همین دوستانی که الان با من مخالفت می‌کنند دور قبل هم بیشتر از این مخالفت کردند و تنها وزیری بودم که در کمیته‌ تصمیم‌گیری ریاست‌جمهوری اسم من اصلا نبود. این کمیته‌ها بودند که افراد را می‌خواستند و برنامه آن‌ها را بررسی می‌کردند. اما در این کمیته‌ها اصلا اسم من به عنوان گزینه وزارت کشور هم مطرح نبود. اما آقای روحانی بنده را صدا زد و گفت من می‌خواهم تو را به عنوان وزیر کشور بگذارم، البته قبل از آن سه یا ۴ جای مختلف دیگر را هم پیشنهاد کرد. در انتها در مورد وزارت کشور به نتیجه رسیدیم و در آخر گفتند این مساله را جایی مطرح نکن. من هم گفتم من مجبورم با یک نفر این موضوع را مطرح کنم، چون آقای لاریجانی رییسم است و او باید اجازه بدهد که در این وزارت‌خانه باشم یا نباشم و اگر اجازه ندهد، قطعا نخواهم آمد. وقتی هم که به آقای لاریجانی موضوع را گفتم، ایشان تعجب کرد. اتفاقا هم آن روز یک کار ضروری با ایشان داشتم و گفتم می‌خواهم ایستاده با یکدیگر دیداری داشته باشیم و جلوی درب اتاق ایشان پیشنهاد آقای روحانی را مطرح کردم. این را هم گفتم که آقای روحانی گفته جز شما این موضوع را با کسی در میان نگذارم و از او هم خواهش کردم به کسی چیزی نگوید. بعد ایشان گفت که چه وزارتخانه‌ای پیشنهاد شده که موضوع وزارت کشور را گفتم و آقای لاریجانی تعجب کرد و گفت خیلی خوب است، حتما برو به آقای روحانی کمک کن و ما هم به تو کمک می‌کنیم.

کمکی به شما کردند؟

صددرصد کمک کردند. کمک فکری به من دادند.

در جمع‌آوری رای اعتماد هم کمکی کردند؟

سطح آقای لاریجانی بالا‌تر از این حرف‌هاست.

کمک شورای نگهبان در انتخابات به بنده، قابل تحسین است

کمک‌ها در قامت رییس مجلس بود یا کمک رفاقتی ۱۷ ساله؟

قطعا در قامت رییس مجلس. من در وزارت کشور توفیق همراهی مجلس و قوه قضاییه و نهادهای حاکمیتی را دارم. همه در این مدت کمک کردند. اگر در وزارت کشور وزیری باشد که فکر کند در تضاد و اختلاف می‌تواند این وزارت‌خانه را اداره کند، قطعا خطاست. کمکی که شورای نگهبان در انتخابات به بنده کرده است، واقعا قابل تحسین است و لازم است همین جا از این بابت تشکر کنم. الان خیلی هم مد است که همه انتقاد می‌کنند البته انتقاد‌ها هم به جای خود خوب است. بنابراین نقش بنده این بوده که با حفظ اصول و رعایت کامل قانون و حقوق، تعاملاتم با دستگاه‌های حاکمیتی در حد اعلا باشد که همینطور هم هست.

چه وزارت خانه‌هایی را قبل از وزارت کشور به شما پیشنهاد دادند؟

نمی‌گویم. چون دلیلی ندارد. الان دوستان من در این وزارتخانه‌ها هستند و نمی‌خواهم بدانند گزینه اول آن وزارتخانه‌ها فرد دیگری بوده است.

یعنی شما گزینه اول این وزارت‌خانه‌ها بودید؟

شاید.

آیا در جریان گزینه‌های دیگری که برای وزارت کشور مطرح بودند، هستید؟

خیر

مردم از رییس‌جمهور طلب دارند

یعنی نمی‌دانید آقای شریعتمداری هم جزو گزینه‌های جدی وزارت کشور بودند؟

در این مورد مطالبی را در رسانه‌ها خواندم. اما با ایشان در این مورد صحبتی نکردم. ما باید رییس‌جمهور را آزاد بگذاریم. آقای رییس‌جمهور ۲۴ میلیون رای مردم را کسب کرده است، مردم از او طلب دارند و مواردی را مطالبه می‌کنند. البته پیشنهاد و مشورت اشکالی ندارد. اما هر کسی به رییس‌جمهور برای گذاشتن یک فرد در کابینه فشار بیاورد، قطعا بر خلاف اراده عمومی مردم عمل کرده است. این ملت به یک نفر رای داده است و آن هم آقای روحانی است. ما باید فقط به او مشورت بدهیم. من برای این کار درست یک هفته بعد از انتخابات نزد آقای روحانی رفتم و به ایشان قسم دادم که بینی و بین الله اگر فردی قوی‌تر و و مطمئن‌تر از من بدانید و رفاقت و دوستی با من موجب شود، من را برندارید، حجتی در پیش خدا ندارید و آماده هستم وزارت کشور را تقدیم کنم.

فشارهای سیاسی و روانی برای چینش کابینه به رییس‌جمهور به صلاح نیست

من می‌بینم خیلی فشارهای سیاسی و روانی و رسانه‌ای برای چینش کابینه به رییس‌جمهور وارد می‌کنند اما چنین کارهایی اصلا به صلاح نیست من این کار‌ها را نمی‌پسندم و خودم هم هیچ فشاری ندارم که باقی بمانم برای همین هم در مورد کابینه از ایشان سوالی نمی‌پرسم. چون آقای روحانی فردی قابل و باتجربه و فهیم و در تصمیم‌گیری‌ها بسیارجدی و قاطع است یکی از ویژگی‌های بارز روحانی ثبات قدم است.

برداشت شورای نگهبان در مورد مینو خالقی مناسب نبود

یکی از انتقاداتی که در مورد شما مطرح است، ماجرای مینو خالقی است و این سوال وجود دارد که چه اتفاقی افتاد که شما از موضع خود در این باره کوتاه آمدید؟

در مورد خانم خالقی بنده به عنوان وزیر کشور به شورای نگهبان نامه نوشتم و نظر حقوقی وزارت کشور را به آن‌ها اعلام کردم. دو جلسه مشترک در شورای نگهبان در این رابطه داشتیم و مساله را پیگیری کردیم. ما معتقد بودیم که از نظر حقوقی برداشت شورای نگهبان، برداشت مناسبی نیست. الان هم بر همین مساله معتقدم. شورای نگهبان باید تا زمان رای‌گیری بر صلاحیت نامزد‌ها نظارت کند و بعد از اینکه رای گرفته می‌شود باید به آرای مردم احترام بگذاریم. اما اگر سندی پیدا شود یا اطلاعات جدیدی رسیده است، این‌ها باید در قالب اعتبارنامه توسط مجلس مورد تصمیم‌گیری قرار گیرد.

لاریجانی نظر وزارت کشور درباره مینو خالقی را تایید کرد

در همین راستا هم دوبار پیش آقای لاریجانی رفتم و نظرم را به او گفتم و برای او نامه نوشتم. اسناد آن هم موجود است. ایشان روی نامه من چند خطی نوشت که ما هم نظر وزیر کشور را در این زمینه قبول داریم و پس ما همه کارهای قانون را برای خانم خالقی انجام دادیم اما شورای نگهبان بر اساس تفسیر خود از اصل استصواب آن را استمراری می‌داند و بنا بر همین تفسیر هم بر اساس نظر خود عمل کرد با این حال باز هم پیشنهاد دادم که در این مورد از مجلس استفساریه بگیریم بنابراین متن استفساریه را بنده تهیه کردم و این متن نوشته شد و آن را تقدیم مجلس کردیم آقای مطهری پیگیر این مساله بود و من خودم با آقای مطهری صحبت کردم و گفتم ما دیگر قدرتی در این امر نداریم و نمی‌توانیم کار بیشتری انجام دهیم.

در اصفهان هیچ کسی اعتبارنامه خالقی امضا نکردند

چرا امضا نکردید؟

اعتبارنامه از نظر حقوقی تعریف دارد. اعتبارنامه گواهی و تاییدیه هیات نظارت و هیات اجرایی مبنی بر سلامت انتخابات و رای آوردن فرد است و اول همه هیات نظارت و بعد همه افراد هیات اجرایی و استاندار باید آن را امضا کنند و در آخر وزارت کشور آن را امضا می‌کند. اگر این امضا‌ها نباشد، اسم این اعتبارنامه نیست و یک برگه کاغذ است که اگر آن را به دبیرخانه مجلس هم بدهیم ، آن را برمی‌گرداند. در اصفهان هیچ کسی از هیات نظارت و هیات اجرایی آن را برای خانم خالقی امضا نکردند بنابراین اعتبارنامه‌ای نبود که من آن را امضا کنم. البته در مجلس هم پیگیری‌هایی شد در مجلس استفساریه رای آورد اما شورای نگهبان آن را رد کرد. خب آقای مطهری عزیز هم می‌توانست این را از طریق شورای نگهبان پیگیری کند. خانم خالقی هنوز هم حضور دارند ای کاش با او هم صحبت کنید و از او بپرسید عملکرد وزارت کشور این خصوص چگونه بوده است.

حق مینو خالقی این نبود

از نظر من به عنوان وزیر کشور حق خانم خالقی این نبود. ولی باز هم از نظر تفسیری مسئولیت با شورای نگهبان است. واقعا هم خانم خالقی با متانت، صبوری و کاملا عاقلانه و منطقی با این مساله کنار آمدند و من از این نظر واقعا ایشان را تحسین می‌کنم خیلی‌ها خواستند که از ایشان در این راستا سوءاستفاده کند و صدای خود را به رسانه‌های خارجی برساند و خیلی‌ها خواستند که جنجال درست کنند اما تنها کسی که ایستاد و اسیر جنجال‌ها نشد خانم خالقی بود و این رفتار در کارنامه سیاسی خانم خالقی ثبت شده و قضاوت ایندگان در مورد او حتما مثبت خواهد بود.

از  وزیر بهداشت به صورت مرتب وضعیت کروبی را پیگیری می‌کنم

چند روز است آقای کروبی در بیمارستان بستری هستند آیا جویای احوال ایشان بودید؟

مستقیما خیر. اما از آقای هاشمی وزیر بهداشت به صورت مرتب وضعیت ایشان را پیگیری کرده‌ام. البته این رسم خوبی نیست که برخی رسانه‌ها باب کرده‌اند تا یکی از مسئولان به بیمارستان می‌رودآنقدر به او مراجعه می‌کنند و عکس و فیلم می‌گیرند اصلا نمی‌گذارند مریض استراحت کند. و این باعث می‌شود همه فکر کنند اگر به عیادت این فرد نروند عقب مانده‌اند. مثل اینکه که می‌پرسید چرا عیادت آقای کروبی نرفتید خب ایشان هم رفتند که استراحت کنند و مداوا شوند.

یک مسئول با کسی که ۸ سال است کسی او را ندیده است فرق می‌کند.

من مرتب پیگیر این مباحث هستم.

در حدی که در چارچوب وظایفم باشد، مساله حصر را پیگیری می‌کنم

پیگیر حصر هم هستید؟

در حدی که در چارچوب وظایفم باشد.

مصوبه‌ای درباره ممنوع‌التصویری خاتمی در شورای عالی امنیت ملی نداشتیم

شما به هر حال در شورای عالی امنیت ملی هم عضو هستید اولا بفرمایید بحث مورد اختلاف برخی دوستان در دولت و قوه قضاییه در مورد ممنوع‌التصویری آقای خاتمی در شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسیده است یا خیر؟

خیر اصلا این موضوع در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده است و به تصویب هم نرسیده است ما در شورای عالی امنیت ملی به هیچ عنوان چنین مصوبه‌ای نداشتیم حداقل با قاطعیت می‌گویم از زمانی که من در شورا بودم این مساله مطرح نشده است.

بعد از طرح آن توسط قوه قضاییه هم در شورای عالی امنیت ملی بحثی مطرح نشد مبنی بر اینکه چرا وقتی در شورای عالی چنین مصوبه‌ای وجود ندارد آن را به اسم شورای عالی امنیت ملی می‌زنید؟

وقتی بحثی مطرح نیست ما چه موضوعی را باید مطرح کنیم؟ خود قوه قضاییه هم در شورای عالی نماینده دارد و می‌داند چنین چیز در آنجا مطرح نشده است.

مساله خاصی مطرح نشده که به تصمیم‌گیری در مورد رفع حصر برسد

در مورد رفع حصر هم موضوعی در شورای عالی امنیت ملی مطرح نشده است؟

 مساله خاصی مطرح نشده که به تصمیم‌گیری در مورد رفع حصر برسد اما در مورد اخبار محصورین و وضعیت جسمانی و پزشکی آن‌ها و اینکه مراقبت لازم آن‌ها انجام گیرد، همواره بحث می‌شود اما نفس حصر و چگونگی رفع آن هنوزمورد بحث قرار نگرفته است.

رابطه من با آملی لاریجانی مثل علی لاریجانی نیست

یک دوره‌ای درباره اصل برائت با آقای آملی لاریجانی اختلاف داشتید و خیلی هم رسانه‌ای شد...

رابطه من با آقای آملی لاریجانی رابطه خوب و دوستانه است.

مثل علی لاریجانی با ایشان هم رفاقت دارید؟

نه مثل ایشان نیست. من با آقای علی لاریجانی کارهای اجرایی کرده‌ام و در فراز و فرود با هم بودیم و روابط من با علی لاریجانی متفاوت‌تر است. اما با آقای آملی لاریجانی هم روابط خوبی دارم و معتقدم ایشان هم فرد محترم و شریف و زحمتکشی است. به هر حال ریاست قوه قضاییه مسئولیت بزرگ و سنگینی است در این گونه مسئولیت‌ها اصلا فرصت خیلی از کارهای عادی زندگی از انسان گرفته می‌شود. به هر حال در صد‌ها تصمیمی که ما باید در طول یک هفته می‌گیریم، ممکن است برخی از ابعاد تصمیم‌گیری نادیده گرفته شود که گاهی ناشی از اطلاعات ناقص و ضعیف است. گاهی هم هزار کار خوب توسط همین فرد مسئول انجام شود کسی آن را نمی‌بیند، اما یک کار اشتباه او سریع بزرگ می‌شود، این یک قضاوت غیرمنصفانه در مورد مسئولان است.

سختی‌های قوه قضاییه هم قابل ذکر نیست. بله آقای آملی لاریجانی در مورد اصل برائت مساله‌ای را گفتند که برداشت من طور دیگری بود که اخیرا هم آقای روحانی همین برداشت را مطرح کردند. آقای آملی لاریجانی هم گفتند از نظر ما برائت از منظر حقوقی اینکه شما می‌گویید نیست ما هم گفتیم اگر استاد این کار شمایید ببخشید به هر حال شما آن طرف نشستید و قدرت دست شماست و ما هم تابع هستیم. (خنده) من به عنوان وزیر کشور اگر به نظری برسم‌‌، همان نظر خودم را اعمال می‌کنم چون در برابر اعمالم باید پاسخگو باشم. ممکن است شما صدبار بگویید نظر من درست نیست، اما من نظر خودم را انجام می‌دهم.

امکان نقد منصفانه هر سه قوه وجود دارد

امکان نقد قوه قضاییه مثل دو قوه دیگر وجود دارد یا خیر؟

بله در صورتی که نقد منصفانه و منطقی باشد امکان طرح آن درباره هر سه قوه وجود دارد گاهی ما مرز‌ها را در هم می‌شکنیم و به جای انتقاد توهین و بی‌انصافی می‌کنیم و این مساله واقعا قابل قبول نیست. من نمی‌دانم شما چقدر آقای آملی لاریجانی را می‌شناسید ایشان خیلی اهل مباحثات اینگونه است.

قبلا درباره پیدا شدن دستگاه شنود در منزل شما اخباری منتشر شد... ماجرا چه بود؟

اصلا چنین چیزی صحت ندارد و من شایعات را بار‌ها تکذیب کردم.

روز رای‌گیری سردار حقانی آمد که به ما خسته نباشید بگوید

روز رای‌گیری سردار حقانی به وزارت کشور آمد دلیل این اتفاق چه بود و چه مباحثی بین شما مطرح شد؟

ایشان آمد که به ما خسته نباشید بگوید.

گزارش پرونده املاک نجومی را برای رییس‌جمهور و قوه قضاییه فرستادیم

درباره پرونده املاک نجومی که پیگیری آن را به معاونت عمرانی خب سپردید به کجا رسید؟

همه موارد این پرونده پیگیری شد و گزارش تهیه کردیم و آن را برای رییس‌جمهور و قوه قضاییه فرستادیم ما مستندات و گزارش‌ها را می‌دهیم ولی قوه قضاییه باید اثبات کند این اسناد و گزارش‌ها حق یا باطل است.

پیگیری‌های ما به این معنا نیست که قوه قضاییه به حرف ما گوش کند

درباره مدیران کانال‌های تلگرامی که بازداشت شدند هم رییس‌جمهور در نامه‌ای به شما دستور پیگیر داد این مساله به کجا رسیده است؟

بله. من در این مورد واقعا پیگیری جدی داشتم و در همین رابطه هم با آقای آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و دادستان کل کشور و داستان تهران ملاقات داشتم و مطالب را مطرح کردم و هم موضوعات این پرونده را پیگیری کردم در آن مقطع این دوستان به ما قول‌هایی دادند و گفتند کارهایی انجام می‌شود اما من نمی‌دانم در مسیر رسیدگی‌ها به چیزی رسیدند که این قول‌ها انجام نشد یا خیر. پیگیری ما به این معنا نیست که قوه قضاییه به حرف ما گوش کند این قوه هم بر اساس مستندات و گزارش‌های دریافتی خود عمل می‌کند. البته نظرم دراین خصوص برخورد با سعه صدر بیشتر است.

از روز اول ماجرای قتل آتنا اصلانی به نیروی انتظامی دستور پیگیری دادم

درباره پرونده قتل آتنا اصلانی آیا وزارت کشور پیگیری خاصی انجام داد؟

در این مورد از روز اول به نیروی انتظامی دستور پیگیری دادم و نیروی انتظامی هم با سرعت عمل کرد و قاتل را پیدا کردند و تحویل قوه قضاییه شد وقتی پرونده تحویل قوه قضاییه می‌شود خود خانواده آن فرد و وکلای آن‌ها مسئول پیگیری موضوع هستند.