۰ نفر

زائران حج داروهای ممنوعه نبرند

۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۴:۵۱
کد خبر: 205634
زائران حج داروهای ممنوعه نبرند

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زائران حج تمتع ۹۶ داروهای ممنوعه را در سفر همراه نداشته باشند، به دلیل آن که در فرودگاه ایران معطل شده و در فرودگاه مدینه یا جده با مشکلات جدی رو به رو خواهند شد.

حمید محمدی در نشست یک روزه مدیران ستادی و استانی سازمان حج، ضمن تشریح آخرین اقدامات و برنامه های حج تمتع سال جاری اظهار داشت: علی رغم آن که سازمان حج و زیارت حداقل ۴ ماه دیرتر از سایر کشورها با عربستان مذاکره کرد و کارشناسان حوزه های مسکن, تغذیه. حمل و نقل دیرهنگام وارد بازار عربستان شدند و با وجود اینکه برخی از زیرساخت های خدماتی حج به دلیل عدم حضور در حج سال گذشته از دست رفته بود اما خوشبختانه امور حج بر اساس برنامه زمان بندی پیش می رود و خدمات خوبی خصوصا در حوزه مسکن تامین شده است و تداوم این روند نیازمند کار مداوم و مستمر و برنامه ریزی دقیق مدیران و کارگزاران حج است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه مدیران کاروان ها حلقه وصل میان سازمان حج و حجاج هستند، تاکید کرد: موفقیت حج امسال در گرو آن است که بدنه اجرایی حج و مدیران کاروان ها بر اساس وظایف تعریف شده و دستورالعمل ها عمل کنند و اینگونه نباشد که مدیری بر اساس سلیقه خود عمل کند یا نظر خودش را برتر از دستورالعمل ها بداند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در هریک از مراحل حج در مدینه، مکه و مشاعر جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون نفر حضور دارند ، عنوان کرد: با توجه به جمعیت حاضر در حج از کشورهای مختلف اسلامی، برخی مشکلات در امور اجرایی برای همه کشورها محتمل است که زائران باید نسبت به این موضوع پیش از سفر آگاهی داشته و این موارد که به طور معمول در سال‌های گذشته هم وجود داشته را با مسائل سیاسی دو کشور مرتبط ندانند.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور با اشاره به اینکه موسم حج امسال در گرم ترین شرایط آب و هوایی عربستان واقع شده است، به دست اندرکاران حج توصیه کرد که زائران را نسبت به این شرایط و راه های پیشگیری از گرمازدگی آگاه کنند.

 محمدی در خصوص اسکان زائران در مدینه منوره توضیح داد: در سال های اخیر با توجه به طرح توسعه مسجدالنبی(ص) بسیاری از ساختمان های منطقه مرکزی مدینه تخریب شده و ساختمان های جایگزین احداث نشده است. علی رغم این موضوع تیم مسکن سازمان حج و زیارت تمام تلاش خود را به کار بسته تا بهترین هتل های موجود را برای زائران تامین کند و بر این اساس زائران ایرانی ۵ شب و ۶ روز در مدینه اقامت دارند، این در حالی است که در برنامه سفر زائران برخی کشورها زائران به صورت عبوری و یا نهایتا یک یا دو روز در مدینه اقامت دارند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از مدیران حج خواست که به زائران توصیه کنند اقلام و داروهای ممنوعه را در سفر همراه نداشته باشند، به دلیل آنکه در فرودگاه ایران معطل شده و در فرودگاه مدینه یا جده مشکلات جدی از جمله دستگیری و یا محروم شدن از این سفر معنوی را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: زائران در حج به غیر از موارد ضروری تبلت و لپ تاپ به همراه نداشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت به مدیران توصیه کرد که پیش از سفر حج شرایط منا، عرفات و مزدلفه را برای حجاج تشریح کنند، به گونه ای که وقتی زائری در هر یک از مشاعر مقدس وارد شد، گویا قبلا آنجا را دیده است.