۰ نفر

روایت یک مصرف کننده ماده مخدر؛ از چت کردن تا های شدن

۲۰ تیر ۱۳۹۶، ۶:۲۵
کد خبر: 205044
روایت یک مصرف کننده ماده مخدر؛ از چت کردن تا های شدن

مخدر «گل» در ایران، حرف اول را بین مصرف کنندگان می زند.

برای درک این موضوع لازم نیست حتما اخبار را بخوانید. کافی است در همین خیابان های تهران راه بروید، یا در پارک روی یکی از صندلی ها نشسته باشید. ممکن است بوی خاصی به مشام‌تان برسد که ندانید بوی چیست. بویی که اگر نشناسید فکر می کنید حتما باید به گیاهی خاص تعلق داشته باشد. اما اگر بو را بشناسید و اطراف را نگاه کنید، حتما جوانی را می‌بینید که گوشه ای با چیزی شبیه سیگار دست‌ساز مشغول است یا جوانانی که همان سیگار دست ساز را دست به دست می کنند. چیزی که این روزها بین جوان ها به نام وید یا رول نیز شهرت دارد، همان مخدر گل است. مخدری که می گویند اعتیاد‌آور نیست و حتی عده ای از مصرف کنندگان می‌گویند با روان‌پزشک صحبت کرده اند و از قول پزشک می‌گویند اگر هفته ای سه چهار بار مصرف کنند، اتفاقی نخواهد افتاد. البته این جملات صحیح است. مخدر گل، اعتیاد فیزیکی سایر مخدرها را ندارد اما اعتیاد روانی حاصل از آن، خطر ناک‌تر است. بسیاری از مصرف‌کنندگان از ماهی سه چهار بار به روزی دو الی سه وعده مصرف می‌رسند، نه به این دلیل که اگر مصرف نکنند، درد فیزیکی یا خماری و غیره خواهند داشت. می گویند:«اگر نزنم، نمی تونم کار کنم!» .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، خیلی ازاین افراد باید روز خود را به قول خودشان با یک «رول‌علف» شروع کنند. بعد وسط کار به بهانه ای محل کار را ترک کرده، مصرف کنند، قطره ای توی چشم‌شان بچکانند و دوباره برگردند و سرکارشان بنشینندو به همین ترتیب بعد از‌ظهر و حتی شب. ماه های ابتدای مصرف و حتی سال نخست، اگر مصرف بیش از ماهی دو سه بار نباشد، اعتیاد روحی شدید نخواهد بود و گل، جذابیت های خودش را خواهد داشت. خنده‌هایی که به هر چیز و هر موضوع به شکل متناوب ادامه دارد، باز شدن فضای فکر و بریدن از مسائل آزاردهنده بی آنکه از نظر فیزیکی وابستگی ایجاد شود، از جمله دلایلی است که گل را برای جوانان به مخدری جذاب تبدیل کرده است. درحالی که بسیاری از افراد به دلیل آسودگی خیال از عدم اعتیاد فیزیکی به مصرف‌های هر روزه رسیده‌اند، حالا کمتر می‌خندند، فضای باز فکری ندارند، مسائل آزاردهنده نیز هست. حالا آن‌ها برای احتیاج به تمرکز، داشتن آرامش برای انجام امور روزمره و جلوگیری از عصبی بودن، کلافگی و کج خلقی‌های شدید است که مصرف می کنند. احسان، یکی ازهمین افراد است. 26 سال دارد و البته دارای شغل مناسب است.خوب فکر و صحبت می‌کند و شاید اصلا تا خودش نگوید یا تو ندانی، نمی‌توانی تصور کنی که او هم یک معتاد است. با این حال احسان، مدت‌هاست که به صورت روتین روزانه گل مصرف می‌کند و می گوید که پشیمان نیست و به نظر خودش جنبه مصرف این مخدر را دارد.پیش از خواندن این مصاحبه تلخ، ذکر این نکته الزامی است که این روزنامه هیچ یک از ادعاهای این مصرف کننده را تایید نمی‌کند و انتشار صحبت‌های او فقط برای آشنایی با دنیایی است که جوانان معتاد به گل برای خود ساخته‌اند. احسان در یک شب‌گرم تابستانی، پای گفت‌و‌گو  نشست و از زیر و بم مخدری به نام گل و تجربه مصرف آن صحبت کرد. مشروح این گفت و گو را درادامه پی می‌گیریم.

چند وقت است که مصرف می کنی؟

دو سال و نیم.

قبل اینکه استفاده کنی هم تمایلی به مصرف داشتی؟

نه اصلا. مصرفم اتفاقی بود. با بچه های دانشگاه به مهمانی رفتیم. بچه ها زدند من هم زدم. بعد صورتم به پهنای دو گوش باز شده بود. یکی از بچه ها می گفت خنده خودت است یا ادا در می آوری؟

الان هم چت هستی؟

(با خنده) نه.

ولی فکر کنم هستی.

(با خنده) نه من تکذیب می کنم!

مهمانی را می گفتی. بعد چه اتفاقی افتاد؟

رفتم جلوی آینه به خودم نگاه کردم ولی به نظرم چشم‌هام قرمز نبود. بعد پیتزا آوردند و پیتزا را طوری خوردم که سرم را هم بالا نیاوردم. اصلا در جریان نبودم که اشتهایم چه قدر باز شده است. 6 ماه بعد، یک رول دیگر از یکی از بچه های دانشگاه گرفتم و مصرف کردم. حدودا چند هفته بعد هم، مبلغی از دوستم طلبکار بودم که به جایش یک پک گل داد. آن پک را شب‌ها توی پارک سر سیگار بار می‌زدم ولی گل خوبی نبود و اثر نداشت. یعنی من چت‌شدن واقعی را بعد از آن دفعات تجربه کردم.

اولین بار کی چت شدی؟

دو سال قبل، شبی بود که با یکی از دوستانم از کار برمی‌گشتیم. توی ماشین مصرف کردیم. بعد ماشین‌ها یه کم اسلوموشن شدند و من کم کم های می شدم. پشت فرمان هم بودم و مجبور بودم رانندگی کنم. نمی دانستم که چه طورباید این‌ور و آن‌ور بروم. دوستم مثلا 100 متر مانده به میدان می گفت که برو سمت راست، برو این‌ور برو آن‌ور. پارک دوبل نمی توانستم بکنم و جغرافیام را از دست داده بودم.

توهم هم داشتی؟

توهم نبود. گل اصلا توهم ندارد.فقط خطای دید است. من ماشین جلویی را می دیدم اما نمی توانستم تشخیص بدهم که چند نفرند. بعد با خنده از دوستم می‌پرسیدم کسی داخل آن ماشین هست؟ او هم حالت را تشدید می‌کرد، می گفت آره هست نه نیست. چهار نفر هستند اصلایا دو نفر؟ نمی فهمیدیم چهار نفر هستند یا دو نفر. آدم نمی دیدم. سایه می دیدیم و تشخیص نمی دادیم. دراگ‌های دیگر توهم دارند اما گل نه.

قبلش هیچ تصوری داشتی که چت شدن چه شکلی است؟

نه. فقط به وجد آمده بودم. قوه ادراکم عوض شده بود. یعنی در آن حالت، لوکیشن های تکراری یا آزاردهنده هم دیگر تکراری و آزاردهنده نیست. با یک حال جدید همه جا هستی. معاشرتی‌تر می شوید، راحت حرف می زنید.

کدوم ویژگی گل، برای مصرف دوباره ‌ترغیبت کرد؟

در مجموع همه حالت ها با هم. این ها هیچ کدام از هم جدا نیست، اینا همه برآیند تغییر همان قوه ادراک است. این‌گونه نیست که دایم به چیزی بخندی. تو از یک زاویه دیگر می‌بینی، ازآن زاویه که می بینی اول می خندی بعد بیشتر می بینی بعد فکر می کنی بعد دوباره ممکن است بخندی. تمام لحظه هایش با هم متفاوت است. یک تایمی هست نمی توانی نخندی، یک تایمی هم هست که نمی‌توانی بخندی. تفاوت زیادی که با الکل دارد، این است که الکل هر حالت مزخرفی که داشته باشی را تشدید می‌کند ولی گل به نوعی آرام‌بخش به حساب می آید. بستگی به مصرف کننده نیز دارد. بعضی‌ها وقتی های هستند و در یک شرایط خاص قرار می‌گیرند، ممکن است پَنیک بزنند، یعنی از پس شرایط برنیایند.

تو از پس شرایط بر می آیی؟

بله. تا حد زیادی کنترل دارم.

از همان اول که مصرف کردی ؟

نه . دفعات اول هیچ وقت این‌طور نیست. دفعه اول هم به تعداد دفعات نیست. دفعه اول یعنی تا زمانی که روتین بشود. من کسی را می شناسم که سه سال قبل اولین بار گل زده بود بعد پارسال زده و بعد امسال دوبار زده؛ چون روتین نبوده، هر بار برایش دفعه اول محسوب می‌شده. حد فاصل مصرف که کم بشود، دیگر مثل دفعه اول نیست و راحت‌تر می‌شود کنترل کرد. در مجموع، گل، مصرف‌کننده گه‌گاه، روتین ماهانه، و روتین روزانه دارد.

تو کدام هستی؟

من مصرف کننده روزانه‌ام. من فاز روتین ماهانه نداشتم. 6 ماه بعد از اولین بار، ظرف یکی دو ماه مستقیم وارد فاز مصرف روتین روزانه شدم. پزشک روان‌شناسم در جریان است.

یعنی مرتب با روان‌شناست در ارتباطی؟

نه. ولی آخرین باری که دیدمش گفت مشکلی ندارد.

آخرین بار کی بود؟

یک سال، یک سال و نیم قبل. ولی میزان مصرفم همین بود.

پزشک گفت که مصرف روزانه مشکلی ندارد؟

گفت که هفته ای سه چهار بار اشکالی ندارد.

نپرسیدی مصرف هر روز ممکن است منجر به چه آسیبی شود؟

نه.

اصلا از کسی پرسیدی که عوارض مصرف روزانه چیست؟

اطلاعات دارم به هر حال.

اینکه می گویند گل اعتیاد ندارد را قبول داری؟

نه. کاملا اعتیاد دارد. نسخ می شوید، گل می زنید و دیگر نسخ نیستید!

اعتیاد روحی دارد یا اعتیاد جسمی؟

عصبی می شوید. این به نظر شما جسمی نیست؟ اینکه می گویند از نظر روحی آسیب می زند، چون همه فکر می‌کنند چیزی که به اعصاب و روان مربوط باشد کلا اعتیاد نیست. بله استخوان درد نمی گیرید، چون مورفین نیست به همین خاطر آسیب فیزیکی ندارد و در چهره نیز تاثیر خاصی ندارد. شما هر دراگ و هر مخدر دیگری ببینید، در چهره تاثیر دارد به جز گل. ورزشکارها و بازیگرهایی هستند که همه می‌دانیم روزانه مصرف بالای گل دارند. قهرمان زیبایی اندام جهان، چند وقت پیش اعتراف کرد که هر روز مصرف گل داشته است. نمی شود به این راحتی تشخیصش داد. اما چون به روان مربوط است، اگر استفاده نکنی، بدخلق، زودرنج و عصبی می‌شوی. همان اتفاقاتی که وقتی کسی را که دوست داری ازت می‌گیرند، برایت می افتد. این هم چیزی است که بهش عادت کرده ای.

مصرف روزانه، یعنی اینکه تو وقتی تنها هم هستی، مصرف می کنی؟

بله. تنهایی برای خیلی ها جالب نیست. من تنهایی فکر می کنم. فیلم می‌بینم. بیشتر ولی فکر می کنم. برای من تنهایی جالب است.

اینکه به چیزی به این شکل وابستگی داری، برایت آزاردهنده نیست؟

نه چون به خیلی چیزها وابستگی دارم. ماجرای وابستگی زیر سوال نیست؛ شما به عنوان انسان، یک سری وابستگی ها داری و باید مراقب باشی این وابستگی ها خطرناک نشوند.

یعنی مخدر دیگری جز گل مصرف نکردی؟ کوکایین مثلا ؟

(با خنده) کوک گران است. کسی که درآمد من را دارد نمی تواند.

بعضی ها حتی وقتی سر کار هستند، باید گل مصرف کنند. دلیل چیست؟ تمرکزشان را از دست داده اند، یعنی بدون مصرف تمرکز ندارند؟

دو حالت داره؛یا از کارشان متنفرند و سعی می کنند بگذرانند یا اینکه به این شکل کار کردن را بیشتر دوست دارند. یک سری کارها را که احتیاج به دقت زیاد دارد ، در زمان چت بودن نمی توان انجام داد ولی بعضی کارها، نه. من شده که هشت صبح رفتم پارک، زدم، بیست دقیقه نشستم بعد دو تا قطره توی چشمم چکاندم و رفتم دفتر و مثل بنز کار کردم. یا اینکه یک روز دوستم حالش خوب نبود و نمی‌توانست درست کار کند. یک رول ریز استفاده کرد و خوب شد. بحث تمرکز نیست. شما آدم هایی را نمی‌شناسید که در روز برای انجام دادن یک کار روتین، قرص آرام بخش می خورند؟ اگر نخورند، کلافه هستند.

رول ریز یعنی چقدر؟

سیگار اِسه باریک را دیده اید؟ نصف آن یا از آن هم کمتر.

پس می شود گفت که بعد از مصرف طولانی مدت، برای آرامش و تمرکز به مصرف گل نیاز هست حتی اگر با آرام‌بخش مقایسه شود؟

بستگی به موقعیتی که در آن هستید، هم دارد. اگه در شرایط بدی از زندگی باشید، احتمالش زیاد است که برای تمرکز و آرامش، نیاز مبرم داشته باشید و تازه حتی در آن حالت هم خیلی نتوانید تمرکز کنید.

تجربه های مصرف گل متفاوت است؟

تجربه ها به دو علت متفاوت است. یکی اینکه نژاد گل ها روی قوه ادراک تاثیرات متفاوت دارد. دیگر اینکه شخصیت افراد و ویژگی و صفات ذاتی آن‌ها در اتفاقی که برای‌شان میفتد، خیلی مهم است. به عنوان یک فیدبک کلی مصرف‌کننده را معاشرتی و خوش خنده می کند اما اینکه آن لحظه فکرت دقیقا کجاها می‌رود و به چه شکل اَکت می کنی و در قوه ادراکت چه تغییری حاصل می‌شود، به هزار و یک علت دیگر هم بستگی دارد که می تواند از کودکی تا اتفاقی که همین امروز ظهر برایت افتاده، باشد. دوستی دارم که در حالت عادی این‌قدر چرب و بزرگ فلسفی حرف می‌زند که اصلا نمی‌فهمی دارد در مورد چه حرف میزند ولی وقتی چت می‌شود، آب دهانش را نمی تواند جمع کند و به هر چیز مضحکی می خندد و اراجیف می گوید.

از نژاد و نوع گل حرف زدی. گل خوب و بد چیست؟

به گل بد، گل خیار می گویند! کالری خیار صفر است و هر چه بخوری، هیچی نمی شود. اون گل را هم هر چقدر بزنی، هیچ اتفاقی نمی افتد. گل خوب را اگر بزنی، می‌پاشی! کاملا به نوع کاشت و جایی که کاشته شده، مربوط است. گل، انواع مختلف دارد. آتدور و ایندور . آتدور در مزرعه کاشته می‌شود و معمولا گل هایی هستند که معمولی و نسبتا خوبن. ایندور، محصول خانه است با نورهای خاص و بار خیلی بهتری می‌دهد. چیزی در گل هست به نام تی‌اچ سی و هر چقدر بیشتر باشد، آن گل بهتر است. همه نژادها اگر در ایندور خوب کاشته شوند، نژادهای خوبی هستند. اما چیزی هست به اسم اسپری تی اچ سی که در ایران زیاد استفاده می‌شودمخصوصا کسایی که نابلد هستند. آن‌ها گلی می‌دهند به اسم گل سم که خیس و چسبناک است. این‌ها معمولا گل های نامرغوبی هستند که اسپری روی آن‌ها خورده و به محض استفاده، قبل از اینکه آن رول را خاموش بکنی، شدیدا چت می شوی. چتی خوبی نیست و هنگ اُوری خیلی بدی دارد. چون حجم عظیمی از تی‌اچ‌سی روی آن اسپری شده؛ در صورتی که گل طبیعی را که استفاده کنی، حداقل یک ربع طول می‌کشد تا های شوی.

مصرف هر روزه چقدر در ماه برایت هزینه دارد؟

من هفته ای یک پک 1 الی 2 گرمی پنجاه تومانی مصرف می کنم. تقریبا در ماه 200 الی 300 هزار تومان. گاهی بیشتر گاهی کمتر.

قیمت ها به چه صورت است؟

گل خوب در تهران از پکی پنجاه تومان شروع می شود و تا هر قیمتی که بخواهید، هست. ولی باز هم در نقاط مختلف قیمت متفاوت است. دو گرم گل در تهران، پکی پنجاه تومان هست و در پاکدشت، پکی هفت هزار تومان!

اگر زمانی پول نداشته باشی یا این مخدر در دسترس نباشد، چطور؟

این دقیقا دلیلی است که من ترجیح می‌دهم سراغ چیزی که اعتیاد فیزیکی دارد، نروم. چون خلق تنگ و کلافگی برای مردم جا افتاده و عجیب نیست. می توانی بگویی که اعصابم خورد است. شده که یک هفته اعصاب‌تان خورد باشد؟ حتما شده. نکته دیگر اینکه می‌شود یک هفته و یک ماه با اعصاب ناراحت زندگی کرد ولی یک هفته و یک ماه با بدن درد فقط می‌شود یک گوشه افتاد.