۰ نفر

ظریف: امنیت قابل خریداری نیست

۵ تیر ۱۳۹۶، ۱۷:۱۱
کد خبر: 202134
ظریف: امنیت قابل خریداری نیست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست سالانه 'شورای روابط خارجی اروپا' (ECFR) در برلین، با یادآوری تجربه 'برجام' به عنوان یک راه حل برد - برد، بر ضرورت وجود یک مجمع امنیتی منطقه ای در خلیج فارس برای ترویج گفت وگو تاکید کرد.

ظریف گفت: توافق هسته ای ایران به این علت موفق شد که برای همه یک پیروزی بود و ما باید اهمیت طرز تفکر مبنی بر حاصل جمع مثبت را به یاد داشته باشیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی خاطرنشان کرد: در مساله هسته ای ما درگیر یک بازی باخت - باخت با آمریکا بودیم تا اینکه با مشارکت فعال اروپا توانستیم مشکل را باز تعریف کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت نقش آفرینی اروپا در ترویج گفت وگو در خاورمیانه تاکید کرد و گفت: اتحادیه اروپا نمی تواند به بهای شکست دیگران به فکر پیروزی باشد و این مساله ای است که ایران بخوبی از آن آگاه است.

وی افزود: اتحادیه اروپا از قابلیت ها و ارزشهای لازم برای کمک به مناقشه های منطقه خلیج فارس برخوردار است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود در نشست شورای روابط خارجی اروپا به بررسی ریشه های مشکلات و ناامنی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت و خاطرنشان کرد: این منطقه گرفتار مشکلات ساختاری؛ عدم تقارن در اندازه، ثروت و جمعیت است و عدم توانایی کشورهای منطقه در پرداختن به نیاز مردم برای مشارکت در زندگی ملی منجر به واکنش های خشونت آمیز جوانان می شود.

وی افزود: امیدواری شخصی یکی از اجزای مهم ثبات اجتماعی و بین المللی است و ناامیدی منجر به نفرت می شود.

ظریف با بیان اینکه امنیت قابل خریدن نیست و سیاست خارجی یک کالا نیست، یادآورشد: قراردادهای تسلیحاتی به معنای مشارکت نیست.

وی همچنین با رد گفتمان ترویج شده از سوی عربستان سعودی مبنی بر مقصر جلوه دادن دیگران، گفت: این نوع برخورد شبیه گفتمان داعش است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: گفتمان نفرت و حذف در منطقه ما می تواند به سراسر جهان صادر شود و فجایعی فراتر از تصورات شما ایجاد کند.

ظریف امروز دوشنبه برای دیداری دوجانبه و شرکت در شورای روابط خارجی اروپا وارد برلین پایتخت آلمان شد. وی قرار است در ادامه این سفر اروپایی به ایتالیا برود. به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، در این سفر که در چهارچوب روابط دوجانبه صورت می پذیرد، راههای گسترش و تعمیق روابط در حوزه های مختلف سیاسی و اقتصادی در گفت وگو با مقامات عالی رتبه آلمان و ایتالیا مورد گفتگو و رایزنی قرار می گیرد.