۰ نفر

مدارس تیزهوشان حذف نمی‌شوند

۳ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۶
کد خبر: 201752
مدارس تیزهوشان حذف نمی‌شوند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک و جداسازی دانش آموزان است گفت: پیش بینی ام برای سال 1400 حذف مدارس تیزهوشان نیست اما قطعا این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد.

مهدی نوید ادهم درباره چالش‌های تنوع مدارس در ایران و در پاسخ به اینکه آیا در سال 1400 به هدف کاهش تنوع مدارس دست یافته‌ایم یا خیر، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین اصل بر عدم تفکیک و جداسازی دانش‌آموزان است و فرض بر این است که دانش آموزان با ویژگی های مختلف در یک کلاس و در یک مدرسه درس بخوانند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی افزود: بر این اساس اگر تفکیکی وجود دراد باید در حداقل و همراه با توجیهات کارشناسی باشد به عنوان مثال دانش آموز استثنایی که معلولیت قابل تحمل دارد باید کنار دانش آموز عادی درس بخواند و تنها دانش آموزان با معلولیت‌های پیشرفته در مدارس خاص استثنایی تحصیل کنند.

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه برای تیزهوشان هم شرایط همین‌گونه است، عنوان کرد: در اینجا هم اصل بر عدم تفکیک است و اگر مدارس ویژه‌ای وجود دارد باید در حداقل ممکن باشد و تنها کسانی که به مفهوم دقیق کلمه تیزهوش هستند و از بهره هوشی بسیار بالا برخوردارند در این مدارس تحصیل کنند. عدم تفکیک مدارس تیزهوش دارای الزاماتی است که ازجمله آنها می‌توان به وجود معلمان توانمند در مدارس عادی اشاره کرد که بتوانند دانش‌آموزان با هوش بالاتر را هم در مسیر صحیح هدایت کنند.

نوید ادهم ادامه داد:البته از سوی دیگر واقعیت‌های موجود جامعه را هم باید مدنظر قرار داد. متاسفانه در سال‌های گذشته به دلایل مختلف مدارس را تفکیک کردند که این امر می‌تواند انسجام اجتماعی و ملی را دچار آسیب کند. باید در راستای اجرای سند این مدارس را با شیب ملایم به هم پیوسته و یکپارچه کنیم که جامعه هم پذیرای آن باشد.

به گفته وی، خوشبختانه اکنون وزارت آموزش و پرورش این استراتژی را انتخاب کرده و در حال حرکت به این سمت است، به عنوان مثال دانش آموزان استثنایی در قالب طرح تلفیقی فراگیر در مدراس عادی ادامه تحصیل می‌دهند. درباره مدارس تیزهوشان هم اخیرا در شورای عالی مباحثی مطرح شد و سعی کردیم جلوی گسترش بی رویه انها را بگیریم و مدارسی را که واجد شرایط نیستند را به حداقل برسانیم. درباره مدارس شاهد و نمونه دولتی هم سیسات وزارتخانه کاهش با شیب ملایم است

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: پیش‌بینی من برای سال 1400 حذف مدارس تیزهوشان نیست اما قطعا این مدارس کنترل و مدیریت خواهند شد و تعداد اندکی از دانش آموزان تیزهوش واقعی خدمات ویژه دریافت خواهند کرد.

نویدادهم در خاتمه سخنان خود در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه مدارسی چون علوم معارف و ورزش مدارس خاص نیستند بلکه رشته هایی ویژه ای را مورد توجه قرار می‌دهند و در واقع مدارس تخصصی هستند گفت: مدارس شبانه روزی هم مدارس دولتی عادی اند که در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور درس خواندن را برای دانش اموزان آسان‌تر کرده اند و از دستاوردهای خوب انقلاب اند. بنابراین آنطور که گفته می‌شود 18 نوع مدرسه وجود دارد لزوما اینگونه نیست و این دسته بندی نمی‌تواند صحیح باشد.