۰ نفر

شکایت‌های متعدد از حضور روباه در تهران

۲ تیر ۱۳۹۶، ۹:۴۳
کد خبر: 201494
شکایت‌های متعدد از حضور روباه در تهران

حضور روباه در مناطق شهری موضوع جدیدی نیست و تقریبا هر ساله مشاهده این حیوان در برخی مناطق شهر تهران به اداره محیط زیست گزارش داده می شود. رییس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن اشاره به شکایت های زیاد مردمی در این زمینه گفت: روباه هیچ خطر جدی برای انسان ندارد.

محمد حسین بازگیر، با بیان اینکه شکایت‌های متعددی مبنی بر حضور روباه در برخی مناطق شهر تهران به اداره محیط زیست رسیده است، اظهار کرد: این شکایت‌ها حاکی از مشاهده روباه در مناطق مسکونی، برخی پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و واحدهای خدماتی بزرگ مانند دانشگاه‌ها و فرودگاه‌ها است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: شهر تهران در گذشته ییلاق خوش آب و هوای متصل به ارتفاعات البرز مرکزی و محیط طبیعی استان مازندران بود. به همین دلیل تبدیل به زیستگاهی برای گونه‌های جانوری از جمله روباه شد. داخل برخی ورزشگاه‌ها مانند ورزشگاه آزادی که کنار جنگل است، مسیر عبور حیات وحش وجود دارد. برخی سفارتخانه‌ها نیز محیط طبیعی بسیار بزرگی دارند که محل مناسبی را برای حیات وحش فراهم کرده است. در مناطق شمالی تهران که محیط طبیعی خود را تا حدودی حفظ کرده‌اند مرز مشخصی بین مناطق مسکونی و محیط طبیعی وجود ندارد. به همین دلیل گونه‌های جانوری مانند روباه به دنبال غذا و یا به دلیل سرد بودن هوا از ارتفاعات پایین می‌آیند و به مناطق مسکونی می‌رسند.  

روباه برای انسان خطرناک نیست

رییس اداره محیط یست شهر تهران با بیان اینکه شهروندان مرتبا با اداره محیط زیست تماس می‌گیرند و از ما درخواست می‌کنند که برای زنده‌گیری این روباه‌ها اقدام کنیم، گفت: این گونه ضرر و خطر جدی برای انسان ندارد و هرگز شنیده نشده است که روباهی به انسانی حمله کند. این جانور در ارتفاعات پایین‌تر تنها به دنبال زندگی طبیعی خود است. از شهروندان درخواست می‌کنم که آسیبی به این گونه نرسانند. نیازی نیست که شهروندان به آن‌ها غذا بدهند و یا برای نگهداری به خانه خود ببرند.

وی با تاکید بر اینکه بهترین کار این است که روباه‌ را رها کرد تا به زندگی طبیعی خود برگردد، تصریح کرد: عده‌ای اصرار می‌کنند که اداره محیط زیست روباه‌ها را بگیرد و در محلی دیگر رهاسازی کند. شهروندان باید این نکته را درنظر بگیرند که زیستگاه روباه‌ها دقیقا همان مکان‌هاست. در شهرهای دیگر دنیا نیز شاهد وجود حیات وحش در سطح شهرها و محل زندگی مردم هستیم که مسالمت آمیز در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

از بین بردن روباه موجب ازدیاد جمعیت حیوانات موذی می‌شود

بازگیر در پایان با اشاره به اینکه اگر کسی به دنبال آن است که روباه وارد حریمش نشود مسیرهای ورودی به حریمش را کنترل کند، گفت: کاری که این گونه از حیات وحش در مناطق شهری انجام می دهند کنترل جمعیت جوندگان و حیوانات موذی است. قطعا از بین بردن روباه‌ها ازیاد جمعیت حیوانات موذی را به همراه خواهد داشت.