۰ نفر

سخنگوی دستگاه قضا خبر داد:

بازداشت بیش‌از ۵۰قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس متخلف/ اشد مجازات قوه‌قضاییه برای قاضی پرونده کهریزک

۳۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۳۴
کد خبر: 200898
بازداشت بیش‌از ۵۰قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس متخلف/ اشد مجازات قوه‌قضاییه برای قاضی پرونده کهریزک

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه از بازداشت بیش از 50 قاضی و کارمند و وکیل و کارشناس متخلف در سال 95 خبر داد. وی همچنین از اشد مجازات قوه قضایی برای حیدری‌فر قاضی پرونده کهریزک خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری در آستانه هفته قوه قضاییه گفت: در روزهای پایانی ضیافت الهی هستیم، ان‌شاءالله که در این ایام نهایت بهره برداری را از سفره الهی ببریم و از عنایات خداوند در عید فطر بهره کافی ببریم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی با اشاره به روز قدس گفت: ان‌شاءالله در این روز بزرگ شرکت کرده و وظیفه دینی و ملی و... خود را انجام می‌دهیم. از همه کسانی که امنیت فوق‌العاده را در کشور ایجاد کردند اعم از وزارت اطلاعات، بسیج و قوه قضاییه تشکر میا کنم، همچنین به طور ویژه از سپاه پاسداران که در برخورد با تروریست ها و جریان تکفیری اقدامات به موقع انجام دادند و با پرتاب هوشمندانه و انهدام مقر جریان تروریستی، دل مردم را شاد کردند.

وی در ادامه فرا رسیدن هفته قوه قضاییه را تبریک گفت و افزود: هفته قوه قضاییه از اول تیرماه شروع و تا روز شهادت آیت الله بهشتی ادامه دارد. در هفته قوه قضاییه فرصتی است که قوه ببیند اقداماتی که کرده چه بوده و با مردم سخن بگوید و سخن مردم را بشنود و به مسایل سال بعد توجه داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: امسال به دلیل اینکه برخی از ایام هفته قوه با روز قدس و عید فطر مصادف می شود، ناچارا بعضی از برنامه‌های‌مان به خارج از هفته موکول می شود.

وی با اشاره به نامگذاری ایام هفته قوه گفت: قوه قضاییه و امنیت همه جانبه، قوه قضاییه و همکاری با سایر قوا اعم از مجریه و مقننه برای مبارزه با همه مظاهر فساد، قوه قضاییه و اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و اشتغال که شعار سال است، قوه قضاییه و خدمت بهتر و آسان‌تر به مردم و تکریم ارباب رجوع، قوه قضاییه و تجدید میثاق با آرمان های انقلاب و امام راحل، قوه قضاییه و ولایت مداری و بصیرت انقلابی و قوه قضاییه و تجلیل از شهدا و ایثارگران اسامی روزهای هفته قوه قضاییه است.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: پنجشنبه دیدار با خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران، شنبه حضور مسئولان در مرقد امام و تجدید میثاق با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، نهم تیرماه که جمعه هفته بعد است حضور همه روسای دادگستری و برخی مسئولان در نمازهای جمعه و سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه و 11 تیر ماه هم همایش سراسری با حضور همه مسئولان عالی کشوری و لشکری برگزار می‌شود. 12 تیر ماه نیز دیدار با مقام رهبری و ارایه گزارش سال قبل خدمت ایشان است. 14 تیر ماه نیز مصاحبه ریاست قوه با رسانه ملی در شبکه یک بعد از خبر 21 انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: امروز در بسیاری از کلانشهرها رفت و آمد مردم هم هزینه بر است و وقت زیادی را می‌طلبد؛ لذا سعی کردیم ارایه خدمت به مردم تسهیل شود و هم هزینه و هم وقت کمتری صرف کنند. از جمله کارهایی که در شهریور سال گذشته شروع شد ابلاغ الکترونیک بود. چندین میلیون ابلاغ در ماه های آخر سال 95 انجام شد. ثبت الکترونیکی در سازمان ثبت اسناد و املاک توسعه یافت، به گونه‌ای که بیش از 92 درصد از کل خدمات ثبتی که در سال 95 به مردم ارایه شده، به صورت الکترونیکی بوده است و برخی از استعلامات به طور میانگین ظرف 48 ساعت انجام شده است. به طور مشخص 12 میلیون و 958 هزار و 115 مورد ثبت سند الکترونیک داشتیم. حذف دفاتر املاک ثبتی در سازمان ثبت نیز از دیگر اقدامات بود.

رییس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضاییه گفت: سال گذشته نظارت دیوان عالی هم به صورت الکترونیکی و میدانی تقویت شد. نظارت حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و نظارت دادسرای انتظامی قضات نیز تقویت شد هم از طریق الکترونیکی و هم از طریق دستی. از جمله اقدامات در راستای تقویت نظارت این بود که در سال 95 بیش از 50 قاضی و کارمند و وکیل و کارشناس متخلف را بازداشت کردیم و بیش از 185 نفر از دلالان و کارچاق کن ها و کسانی که تحت جعل عنوان و یا منتسب کردن به برخی از افراد از مردم کلاهبرداری می کردند را دستگیر کردیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: با اینکه در سال گذشته ورودی پرونده زیاد بود، اما توانستیم از موجودی مان کم کنیم، البته موجودی دیوان عالی افزایش یافت. پرونده‌ها در سازمان قضایی نیروهای مسلح کاهش یافت، در سال 95 حدود 7 درصد این سازمان نسبت به سال قبل آن با کاهش پرونده مواجه شد. همچنین دیوان عدالت اداری از آن‌جا که صلاحیتش افزایش یافت - در سال‌های 93 و 94 افزایش سنگین پرونده داشت - با تلاش قضات در دیوان عدالت اداری در سال 95 نسبت به 94، 4/2 درصد کاهش پرونده داشتیم. همچنین در دیوان عدالت اداری 259 مصوبه دستگاه‌های اجرایی ابطال شد. در سازمان بازرسی نیز در سال 95، 7016 مورد بازرسی داشتیم.

وی ادامه داد: در رابطه با معوقات بانکی در سال‌های قبل اقدامات خوبی انجام شد. نمی‌خواهم بگویم که کم شده یا زیاد که متاسفانه کم نشده است، اما قوه در رابطه با معوقات بانکی قدم بسیار بزرگی برداشت. در سال 95،  48 هزار و 500 میلیارد ریال توسط اجراییات سازمان ثبت معوقات بانکی وصول شد.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: یکی از مسایلی که در سال 95 مورد اهتمام بود ارایه خدمت بهتر و علمی‌تر به مردم بود که در این رابطه یکی از مسایل مورد توجه آموزش بود. در سال 95، 84 هزار و 808 ساعت به ضابطین آموزش داده شد که در سال 96 ادامه دارد. در سال 95 دو میلیون و 905 هزار و 438 ساعت هم به کارمندان اداری در بخش های مختلف آموزش داده شد. دو میلیون و 430 هزار و 433 مورد آموزش هم به مجموعه اعضای شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور داده شد.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات ما تخصصی کردن رسیدگی ها به پرونده های حقوقی و کیفری بود. تلاش شد که شعبات تا آنجا که مقدور بوده در راستای  رسیدگی به قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و مسایل مربوط به محیط زیست و کشتیرانی و امور دریا به صورت تخصصی رسیدگی شود. همچنین توجه و تقویت هر چه بیشتر نظارت بود که دادستانی کل در سال 95 بر دادسراها نظارت خود را انجام داد و افزایش داد.

حجت الاسلام محسنی، همچنین از ۱۵ سال حبس برای حیدری‌فر، قاضی پرونده کهریزک خبر داد: این فرد دو پرونده دارد که یکی هنوز قطعی نشده و دیگری چون چند اتهام داشته مجازاتش سنگین است. برای او اشد مجازات یعنی ۱۵ سال حبس اعمال شده است.