۰ نفر

رهبر انقلاب: می‌توانیم بر همه سختی‌ها و چالش‌ها، مؤمنانه فائق بیاییم

۳ خرداد ۱۳۹۶، ۲۱:۰۶
کد خبر: 195421
رهبر انقلاب: می‌توانیم بر همه سختی‌ها و چالش‌ها، مؤمنانه فائق بیاییم

در سالروز آزادسازی خرمشهر، مراسم شب خاطره با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین جمعی از خاطره‌گویان، رزمندگان، پیشکسوتان، نویسندگان و هنرمندان دفاع مقدس در حسینیه‌ امام خمینی(ره) آغاز شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (چهارشنبه) در دیدار جمعی از فرماندهان، رزمندگان و هنرمندان و دست اندرکاران برنامه‌های شب های خاطره دفاع مقدس، بیان خاطرات دوران ۸ سال جنگ تحمیلی و استفاده از شیوه های هنری، ادبی و نو را برای انتقال آنها به نسل جدید، کاری بسیار با ارزش و مهم برشمردند و تأکید کردند: یکی از درس های ماندگار دوران دفاع مقدس این بود که اگر توکل بر خدا بصورت عملی با پذیرش از اعماق جان باشد، قطعاً می توان بر همه موانع و چالش ها، مؤمنانه غلبه کرد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه، دوران دفاع مقدس در کنار خسارتهای مادی و انسانی، آثار مهمی برای امروز و آینده دارد، گفتند: حفظ و تقویت روحیه انقلابی در جامعه و ماندگاری انقلاب یکی از آثار آن دوران است و اگر آن حرکت جهادی و فداکارانه نبود، قطعاً روحیه انقلابی در معرض تهدید قرار می گرفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان یکی دیگر از آثار دفاع مقدس، آن دوران را صحنه «توکل عملی به خدا» و «نهراسیدن از قدرتها» و «فائق آمدن بر موانع به واسطه این توکل عملی» دانستند و افزودند: هر جامعه در حال حرکت به سمت پیشرفت، به‌طور طبیعی با موانع و چالش هایی مواجه است و اگر این جامعه دارای آرمانهای معنوی و ضد قدرت طلبی و ضد دنیاطلبی باشد، قطعاً موانع بیشتر خواهد بود و در چنین جامعه ای، توکل عملی به خدا و احساس توانایی برای غلبه بر موانع، بسیار مهم است.

ایشان خاطرنشان کردند: جمهوری اسلامی اکنون می تواند مدعی پیروزی بر همه چالش های پیشِ روی خود شود، زیرا تجربه‌ی غلبه بر موانع فراوان و سخت را در دوران دفاع مقدس دارد.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر ایمان در دل و توکل بر خدا در عمل وجود داشته باشد، کوهها نیز در مقابل چنین اراده‌ای هموار خواهند شد و قدرت مقاومت نخواهند داشت.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شرایط بسیار سخت در آغاز جنگ تحمیلی گفتند: از نیمه دوم سال ۱۳۵۹ تا اوایل سال ۱۳۶۱، شرایط بسیار سختی در عرصه جنگ وجود داشت و ما از لحاظ تجهیزات نظامی و نیروی مسلح آماده و منسجم، در بدترین شرایط بودیم و دشمن بعثی در ۱۰ کیلومتری اهواز مستقر شده بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اما فرماندهان و رزمندگان، با توکل بر خداوند متعال و شناخت قدرت و توانایی های خود و اتکاء بر آنها، توانستند شرایط را دگرگون کنند و در نیمه اول سال ۱۳۶۱، دو عملیات بزرگ فتح المبین و بیت المقدس انجام شد که نتیجه آن، گرفتن هزاران اسیر از متجاوزان بعثی و بازپس گیری بخش وسیعی از سرزمین و آزادسازی خرمشهر بود.

ایشان با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی، همه قدرتهای دنیا اعم از آمریکا، ناتو، شوروی سابق و مرتجعین منطقه، در مقابل جمهوری اسلامی قرار داشتند، افزودند: در چنین شرایطی توانستیم بر همه این قدرتها فائق بیاییم آیا این تجربه های عملی، برای اطمینان و آرامش قلبی ما کافی نیست؟

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه قرآن کریم مبنی بر اینکه نباید به دل خود، اندوه و سستی راه دهیم، تأکید کردند: اگر به خدا ایمان واقعی داشته باشیم و به او توکل کنیم، می توانیم بر همه سختی ها و چالش ها، مؤمنانه فائق بیاییم.

حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه گسترش این روحیه و این توکل عملی بواسطه پاسداشت خاطره‌های دوران دفاع مقدس امکان پذیر خواهد بود، افزودند: کتابهایی که در مورد خاطرات دفاع مقدس نوشته و یا فیلم هایی که در این خصوص ساخته می شوند، فراتر از یک اثر هنری و یا ادبی صرف هستند و این آثار در واقع تزریق سیمان به پایه‌های انقلاب و هویت ملی و پیشرفت کشور است تا این پایه‌ها مستحکم تر و ماندگارتر شوند.

ایشان خاطرات دوران دفاع مقدس را یک ثروت ملی خواندند و با تأکید بر لزوم استمرار جمع آوری این خاطرات و همچنین استفاده از شیوه‌های هنری جذاب برای انتقال آنها به نسل جدید و پرهیز از اغراق در بیان آنها افزودند: انتقال این خاطرات به جامعه، یک صدقه و حسنه و یک انفاق بزرگ معنوی است و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند در واقع واسطه‌های رزق معنوی و الهی به کشور هستند.

رهبر انقلاب اسلامی، راهیان نور را نیز از جمله این صدقات و حسنات برشمردند و با اشاره به وجود انگیزه‌هایی برای تضعیف آثار و درسهای دوران دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: همان انگیزه‌هایی که به کشورهای اسلامی فشار می‌آورند تا موضوعات جهاد و شهادت را از کتابهای درسی حذف کنند در داخل نیز استمرار پیدا می‌کنند و خود را بصورت خرده سیاستهای فرهنگی نشان می دهند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه به هیچ وجه نباید غفلت کرد، گفتند: باید دفاع مقدس و جهاد و شهادت زنده نگه داشته شوند تا نسل امروز به همان نسلی که اوج تاریخ دفاع مقدس را آفرید، ملحق شود.

ایشان، الحاق نسل امروز به نسل دوران دفاع مقدس را، الحاق این نسل به صالحین دانستند و افزودند: اکنون نیز همانند دهه شصت، جوانانی را می‌بینیم که با اشک و اصرار به دنبال حضور در عرصه دفاع از حرم هستند و انتقال روحیه و ارزشهای دوران دفاع مقدس به نسل امروز نتیجه تلاشها و زحمات مجموعه‌هایی است که برای انتقال خاطرات آن دوران فعالیت کردند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه خاطرات دوران دفاع مقدس سرشار از روحیه و منطق است، گفتند: اگر تا پنجاه سال آینده هم برای جمع آوری حقایق و خاطرات و گنجینه‌های آن دوران، کار و تلاش شود، باز هم به انتها نخواهیم رسید.

در ابتدای این دیدار آقایان:

-    مرتضی سرهنگی – مسئول دفتر ادبیات مقاومت حوزه هنری

-    ابوالفضل کاظمی – نویسنده کتاب «کوچه نقاشها»

-    اصغر نقی زاده – رزمنده و بازیگر فیلمهای دفاع مقدس

-    مهدی طحانیان – رزمنده و راوی کتاب «سرباز کوچک امام»

-    ماشاءالله شاهمرادی – رزمنده و کارگردان تلویزیونی مجموعه «روژان»

-    ماموستا ملاقادر قادری – امام جمعه پاوه

-    علی خوش لفظ – رزمنده و راوی کتاب «وقتی مهتاب گم شد»

-    علیرضا مرادی – سرهنگ بازنشسته ارتش

-    ابراهیم حاتمی کیا – کارگردان فیلمهای دفاع مقدس

-    و خانم مریم کاتبی – از امدادگران دوران دفاع مقدس و همرزم جاوید الاثر متوسلیان

به بیان خاطراتی از رشادتها و حماسه آفرینی‌های رزمندگان و ایثارگران پرداختند.

در این مراسم همچنین نوجوانان گروه سرود نسیم قدر، سرود «ارغوان» را در خصوص مدافعان حرم اجرا کردند.