۰ نفر

ایجاد شغل درگرو سرمایه‌گذاری

روحانی: مردم ایران به تخریب "نه" گفتند/ دروغ‌ها کارساز نشد

۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۴
کد خبر: 194969
روحانی: مردم ایران به تخریب "نه" گفتند/ دروغ‌ها کارساز نشد

حجت الاسلام و المسلمین حسن ‏روحانی رییس جمهور عصر دوشنبه در نشستی با خبرنگاران رسانه های ‏همگانی داخلی و بین المللی، ضمن طرح مهمترین مسایل کشور بویژه پس از ‏حضور پرشور و حماسی ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، مواضع ‏جمهوری اسلامی ایران را ‏درباره مسایل منطقه ای وبین المللی تشریح و تبیین کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، این نشست خبری که از ساعت ۱۷ آغاز شده ، به طور مستقیم از شبکه های تلویزیونی  داخلی و بین المللی در حال پخش است.

حسن روحانی در ابتدای این نشست با قدردانی از حضور گسترده مردم در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه و ابراز خرسندی از سخن گفتن با ملت بزرگ ایران از طریق رسانه های همگانی، گفت: ملت ما در این انتخابات با حضور ۴۲ میلیونی خود در پای صندوق های آراء که البته اگر همه آنهایی که در صف ها منتظر بودند می توانستند رای بدهند ، مجموع آرا، از ۴۵  میلیون نفر هم فراتر می رفت ، یک حضور بی نظیر را در تاریخ ایران به نمایش گذاشت.

روحانی اظهارداشت: مردم با این انتخاب خواستند بگویند در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است و هیچ گروه ، جناح ، تفکر و ایده ای قابل حذف نیست، همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه در این انتخابات مردم در طراز بالاترین دمکراسی های جهان حضور پیدا کردند، گفت: مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می کنند، به پول" نه" گفتند و به خوبی اعلام کردند که ما می فهمیم آب شور عطش را کم نمی کند. مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی ۲.۵ برابری تخیلی" نه" گفتند.

دکتر روحانی "نه" مردم به فریبکاران را  مهمترین بخش انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه برشمرد و افزود: برخی تلاش کردند به مردم بگویند دین آنان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه‌اش مربوط به سال ۱۹۹۰ بازمی گردد علیه دین مردم است سندی که نه ما بلکه هیچ کشوری آن را امضا نکرده و صرفا یک توصیه است و دولت یازدهم نیز به صراحت نوشته است ما آن نکاتی را که با دین، فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست، نمی‌پذیریم.

رییس جمهوری با بیان اینکه مردم ما متدین و  به دین و فرهنگ خودشان بسیار حساس هستند اما این دروغ ها کارگر نیفتاد، گفت: مردم به تخریب و سخنان غیردقیق "نه" و به وحدت، اتحاد، تعادل، تعامل، اعتدال و عقلانیت "آری" گفتند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه " بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه نهادها و ارگان‌ها گفتند هر کس به جای خود هرکس بکار خود"، افزود: مردم به نیروهای مسلح ما از عمق جان عشق می‌ورزند، مردم ما به رسانه‌ها هم علاقمند هستند، به قوای دیگر هم علاقه مند هستند، اما نمی‌پذیرند که یک نهاد ملی و یا حتی به یک معنا فراملی به یک نهاد فرو ملی و به یک جناح تبدیل شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه ولایت فقیه و مقام معظم رهبری متعلق به کل ملت ایران است ، گفت: مردم گفتند ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و این نهادها متعلق به کل مردم و نه یک گروه یا جناح خاص است . مردم پایین آوردن مقام معظم رهبری را "نه "گفتند، مردم پایین آوردن مقام سپاه، بسیج و ارتش و نیروهای مسلح را "نه" گفتند.

دکتر روحانی تصریح کرد: سپاه و بسیج و نیروهای مسلح تعلق به کل ملت ایران دارند. مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدت‌شان یکسان بود، گفت: همه اقوام، مذاهب، روستایی و شهری، همه مثل هم رأی دادند. همه گفتند ما یک مسیر را انتخاب کرده‌ایم؛ مسیر وحدت، اعتدال و عقلانیت برای پیشرفت ایران و اقتصاد کشورمان.

دکتر روحانی افزود: مردم می‌دانند اقتصاد بدون وحدت و اتحاد پیشرفت نخواهد کرد. مردم می دانند اقتصاد در رقابت معقول اقتصادی که رقابت بر مبنای کیفیت محصول باشد، نه بر مبنای قدرت سیاسی یا امنیتی، پیشرفت می‌کند. مردم به برنامه رأی دادند و می‌دانستند که اقتصاد و اشتغال در سایه سرمایه‌گذاری امکان پذیر است و سرمایه‌گذاری در سایه امنیت، آرامش، آزادی و تعامل سازنده با جهان امکان پذیر است.

رییس جمهور اظهار داشت: مردم خواستند بگویند هیچ کس حق ندارد سلیقه خود را به دیگران تحمیل کند و همه باید تابع قانون باشیم و هیچ فرد و نهادی فرای قانون نمی‌شناسیم. سلیقه‌ها به جای خودش محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهومی ندارد. مردم می‌خواهند طبق دین و فرهنگ و انقلاب‌شان زندگی کنند. مردم بهتر از همه معنای انقلاب را می‌فهمند. این مردم بودند که در انقلاب همه گفتند استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی و انقلاب غیر از این سه کلمه نیست.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه همه مردم ما انقلابی هستند و هیچ کس حق ندارد انقلاب را به درون خیمه خود بکشاند، تصریح کرد: انقلاب، دین و اعتقادات ما آسمانی بر سر همه ما است. همه ملت نسبت به دین، اعتقادات و فرهنگ دینی‌شان حساس هستند. انتخابات ما یک پیام داشت؛ مردم خواستند بگویند ای همه مسئولین، مردم را باور کنید.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: مردم قدرت ملی هستند؛ مردم یعنی فرهنگ، ایرانیت و اسلامیت، مردم یعنی انقلاب اسلامی و یعنی دمکراسی. جوان‌ها، زنان و اقوام‌مان را باور کنیم. مرزنشین‌هایمان را باور کنیم. رأی مرز‌نشین‌ها، روستائیان و حاشیه‌نشین‌های کلانشهرها را ببینید. با آنکه در فشار و زحمت‌اند اما برای آینده و سرنوشت‌خودشان پای صندوق آراء آمدند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه مردم خواستند بگویند پیشاپیش، ۴۰ سالگی انقلاب را جشن گرفتیم، گفت: مردم خواستند بگویند ما برای قرن آینده یعنی سال ۱۴۰۰ خود را آماده کردیم. مردم خواستند به ملت‌های منطقه بگویند ما در کنار شما هستیم؛ ملت ایران و دولت دوازدهم در کنار شما هستند تا تروریسم را ریشه کن کرده و ثبات را به منطقه باز گردانیم.

رییس جمهور اضافه کرد: ملت ایران خواست به جهانیان بگوید، ما با احترام متقابل و برپایه منافع مشترک حاضریم با هم تعامل و همکاری کنیم. خواستیم به دنیا بگوییم پیشرفت منطقه و جهان بدون اتحاد و هماهنگی و همزیستی مسالمت‌آمیز امکان پذیر نیست و خلاصه پیام انتخابات ما همبستگی ملی و گفتگوی بین‌المللی بود.

دکتر روحانی در ادامه این نشست و در پاسخ به سول خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه جناب عالی ۴ سال قبل خود را حقوقدان نامیدید و حل مسأله هسته‌ای را می توان نمادی بر این تعبیر دانست و بعد از پیروزی در انتخابات اخیر تعبیر وکیل ملت را بکار بردید، منظورتان از این عبارت چیست؟، اظهارداشت: یکی از اهداف گذشته و امروز، احقاق حقوق مردم در همه زمینه‌ها بوده و این احقاق حقوق را باید در سایه انسجام و اجماع ملی به دست بیاوریم.

رییس جمهوری افزود: اگر در زمینه هسته‌ای توانستیم موفق شویم بخاطر این بود که همه مردم پشت سر مقام معظم رهبری جمع شدند و یک انسجام و اجماع ملی درست شد و دولت توانست از قدرت ملی مردم در صحنه بین‌المللی به خوبی استفاده بکند و توانستیم از تحریم هسته‌ای عبور کنیم. برای اینکه سایر حقوق ملت را هم پاس بداریم، راهش همان انسجام ملی و اجماع همه قوای داخل کشور پشت سر رهبری است که ان شاء‌الله این راه را ادامه خواهیم داد.

دکتر روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی المنار لبنان درباره ارزیابی خود از دیدار اخیر سران عربی و ترامپ و متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و اعلام بازگشت ایران به جامعه جهانی به شرط دست برداشتن از جبهه مقاومت بخصوص از حزب‌الله گفت: اجتماع در عربستان به اعتقاد من یک اجتماع نمایشی بود و بینش سیاسی و عملی نداشت و نخواهد داشت از این نمایشات قبلا هم عربستان سعودی درست کرده بود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه " با جلسه و با دادن پول ملتی به یک ابرقدرتی، مسأله تروریسم حل نمی‌شود"، اظهارداشت: آن کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستد ملت سوریه و ملت عراق و ملت لبنان بوده و  ملت ایران از طریق دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی‌اش به دو ملت بزرگ سوریه و عراق کمک کرده و خواهد کرد. چه کسی باعث شد که داعش در شهرهای بزرگ عراق مستقر نباشد، جز ملت عراق؟ چه کسی باعث شد که داعش در دمشق نباشد جز ملت سوریه؟ ملت‌های منطقه در برابر تروریسم ایستادگی کردند و البته ایران در کنار آنها بوده و خواهد بود.

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند بدون ایران امنیت کامل مستقر خواهد شد؟ سوری‌ها و عراقی‌ها بودند که با تروریست‌ها جنگیدند و ایران ،حزب‌الله و روسیه در کنار آنها قرار داشتند اما بقیه چه کار کردند؟ چه کسانی به تروریست‌ها پول دادند و می‌دهند، چه کسانی از تروریست‌ها حمایت کردند. آنهایی که از تروریست‌ها حمایت کردند، نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریسم بکنند.

دکتر روحانی افزود: فکر هم نمی کنم مردم آمریکا حاضر باشند خونی که در ۱۱ سپتامبر دادند با میلیاردها دلاری که از طریق فروش اسلحه است، معامله کنند و در برابر تروریست‌های منطقه سر فرود بیاورند. دولت آمریکا هیچگاه با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا با تروریست‌ها مخالفند و می‌خواهند تروریسم در جهان نباشد. حزب‌الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در مجلس و دولت لبنان با رأی مردم حضور دارد و مورد احترام همه مردم لبنان حتی غیرمسلمان‌ها و مسیحی‌ها است بنابراین با اتهام زدن کاری حل نمی‌شود، باید صادقانه با تروریسم مبارزه کرد.

رییس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره اینکه در اجرای وعده‌هایتان در تبلیغات انتخاباتی دوره دوازدهم ریاست جمهوری چقدر جدی هستید؟ گفت: همه تلاشم این است که به وعده‌هایم عمل کنم. در دولت یازدهم نیز توانستیم تا حد بسیار زیادی موفق عمل کنیم. البته می‌دانید در آن دوره با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم و مشکلاتی هم داشتیم؛ در عین حال مردم کمک کردند و قدم‌های خوبی را برداشتیم.

دکتر روحانی افزود: حتماً در این دولت بر اساس وعده‌های داده شده، برنامه‌ریزی و تلاش ما این است که سالانه ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی افزایش یابد تا در طول ۴ سال صادرات غیرنفتی کشور دو برابر شود. معتقدم در وضعیت فعلی این هدف تحقق یافتنی است. همچنین بر اساس برنامه باید سالانه ۹۵۵ هزار شغل ایجاد کنیم.

رییس جمهور اظهار داشت: در برنامه ۵ ساله ذکر شده که برای ایجاد این میزان شغل باید سالیانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که از این رقم، ۶۵ هزار میلیارد تومانش باید سرمایه‌گذاری خارجی جذب شود. تلاش ما این است روابط مان را با جهان به گونه‌ای حفظ کنیم که بتوانیم سرمایه داخلی و خارجی را جذب کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: البته هر کاری دولت انجام می‌دهد با کمک و تلاش مردم به نتیجه خواهد رسید. دولت تلاش دارد مستمری  افرادی را که در فشار اقتصادی هستند - همان ۷ تا ۸ میلیونی که گفته شد -  به سه برابر افزایش دهد و این کار را شروع کرده ایم و این رقم را در سالهای آینده بالاتر هم خواهیم برد.

رییس جمهور تصریح کرد: هدف ما این است که فقر مطلق را تا پایان دولت دوازدهم در سال ۱۴۰۰ از بین ببریم. آنچه گفتیم بر مبنای نظر کارشناسی، برنامه‌ای بوده که به مجلس دادیم و کتاب برنامه دولت دوازدهم بوده است و بر همین مبنا تلاش خواهیم کرد.

دکتر روحانی تاکید کرد: خودم را به برنامه‌ای که اعلام کردم متعهد می‌دانم و برای اجرای آن همه تلاشم را بکار خواهم گرفت و از همه کمکم می‌خواهم. از همه رقبا و از همه آنهایی که رقیب من بودند، از شخص آنها کمک می‌خواهم. از تمام احزاب، جناح‌ها و مخالفین کمک می‌خواهم، چرا که ما می‌خواهیم برای ملت و کشورمان کار کنیم.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر کسی نظام را هم قبول ندارد، بخاطر کشورش پای صندوق بیاید، حالا اگر کسی این دولت را هم قبول ندارد، بخاطر ملت و کشورش بیاید تا همه با هم کمک کنیم، دست هم را بگیریم و کشور را آباد کنیم.  حتماً با همه وجودم تلاش خواهم کرد تا به آنچه وعده دادم عمل کنم.