۰ نفر

بعیدی‌نژاد: نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشیم

ایران آماده گسترش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها

۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۵:۳۹
کد خبر: 190258
ایران آماده گسترش مناسبات اقتصادی با دیگر کشورها

سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن تاکید کرد: نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشیم، بلکه علاقه‌مند توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های زیرساخت، فناوری‌های پیشرفته، صنایع و گردشگری هستیم.

حمید بعیدی‌نژاد روز چهارشنبه در همایش تجاری ایران در لندن طی سخنانی با بیان اینکه قدرت اقتصادی ایران در ظرفیت‌های درونی و داخلی آن است، گفت: ایران در دوره بعد از انقلاب با وجود تمامی مشکلات، جنگ هشت ساله و بعد هم دوره تحریم، توانست در شاخص‌های توسعه انسانی به نقطه مطلوبی برسد، به طوری که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، ایران در بین ١٨٨ کشور جهان در رتبه ٦٩ و بالاتر از ترکیه، برزیل و بسیاری از کشورهای در حال توسعه قرار دارد. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا،  او با بیان اینکه بر اساس بررسی‌های سازمان ملل متحد، ایران در کنار کره جنوبی دو کشوری هستند که در ٢٥ سال گذشته بیشترین توسعه انسانی را در بین کشورهای جهان به دست آورده‌اند، اظهار داشت: امید به زندگی که در بهترین شرایط قبل انقلاب ٥٤ سال بوده، الان به بالای ٧٥ سال رسیده است، در بعد آموزش سال‌های میانگین رفتن به مدرسه که ٨ سال بوده الان به بالای ١٥ سال رسیده و درآمد سرانه از ۱۰ هزار دلار به حدود ١٦ هزار دلار رسیده است.

سفیر ایران در لندن ادامه داد: بسیاری از مشکلات خدمات اساسی به شهرها و روستاها رفع شده است. دسترسی مردم شهر و روستا به برق صد در صد شده است، ٩٦ درصد مردم شهر و روستا به آب آشامیدنی سالم و ٩٦ درصد در شهرها و ٦٢ درصد در روستاها به گاز مصرفی دسترسی دارند. شاخصهای بهداشت نیز بسیار بهبود یافته اند.

بعیدی‌نژاد با بیان اینکه تنها در سه سال اخیر رتبه توسعه انسانی ایران شش رتبه افزایش یافته است و با سرعت موجود جایگاه ایران، باز هم بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: در سطح کلان نیز شاخص‌های اقتصادی ایران به ویژه در چند سال اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای یافته‌اند. برای اولین بار میزان صادرات غیرنفتی ایران بر صادرات نفتی پیشی گرفته است و سهم درآمد نفت در بودجه عمومی نیز کاملا کاهش یافته و به حدود ٣٥ درصد کل بودجه رسیده است.

سفیر ایران در انگلیس با بیان اینکه ایران با بازگرفتن سهم خود در بازارنفت و افتتاح پنج فاز جدید میادین گازی در پارس جنوبی به زودی ظرفیت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز معرفی خواهد کرد، ابراز داشت: در صنایع پتروشیمی میزان صادرات ایران به سرعت در حال افزایش است. در صنعت هواپیمایی و حمل و نقل ریلی، ایران نقش بی‌بدیلی در منطقه و جهان ایفا می‌کند.

او با با اشاره به کریدور شمال - جنوب بیان کرد: قرارداد کریدور شمال - جنوب، روسیه و شمال اروپا را به اقیانوس هند متصل می‌کند. با توسعه راه‌آهن ایران در غرب و اتصال آن به راه‌آهن عراق از طریق کرمانشاه و خوزستان، بازارهای اقتصادی شرق ایران به مدیترانه خواهد رسید که همان جاده ابریشم جدید خواهد بود.

سفیر ایران در لندن با تاکید بر اینکه ایران براساس قرادادهایی که ضامن منافع متقابل باشد آمادگی گسترش روابط اقتصادی با دیگر کشورها را دارد، یادآور شد: ایران نمی‌خواهد بازاری برای کالاهای مصرفی غرب باشد، بلکه علاقه ایران توسعه همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های زیرساخت، فناوری‌های پیشرفته، صنایع و گردشگری است و زمینه‌های زیادی هم برای این نوع همکاری‌ها وجود دارد.