۰ نفر

خروج اقتصاد ایران از رکود در دولت یازدهم

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۸:۲۲
کد خبر: 189282
خروج اقتصاد ایران از رکود در دولت یازدهم

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی می گوید، مساله امروز اقتصاد ایران نه رکود یا تورم، بلکه برنامه‌ها یا وعده‌های ضد برنامه است. باید از دادن وعده‌هایی که نتیجه‌ای جز بالا بردن انتظارات غیر‌قابل تحقق ندارد، اجتناب کرد.

«مهدی تقوی» امروز (شنبه) افزود: کسانی که می‌گویند دولت یازدهم نتوانسته اقتصاد را از رکود خارج کند، سواد ندارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: از نظر اقتصاددانان، در دولت یازدهم اقتصاد از رکود خارج‌شده و شرایطی که در آن به سرمی بریم، مشخصه‌های رونق اقتصادی دارد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: دولت یازدهم نرخ منفی رشد اقتصادی باقیمانده از دولت گذشته را به مثبت تغییر داد؛ البته بخشی از این اتفاق مرهون توافق برجام، تلاش تیم دیپلماسی و سیاست جدید دیپلماسی اقتصادی بود که سبب شد شوک مثبت به اقتصاد وارد شود و نرخ رشد را مثبت کند.

وی درباره مهمترین مساله امروز اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: در این ایام که بنا بر جلب‌نظر مردم است و حرف از ارائه طرح برای بهبود اوضاع اقتصاد بالا می‌گیرد همه از ضرورت وجود برنامه اقتصادی صحبت می‌کنند. اما واقعیت در اقتصاد دنیای پیچیده‌ای است و برخی از برنامه‌ها در این ایام ضد برنامه است.

تقوی ادامه داد: اگر در انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری ایران تحریم‌ها چالش جدی آینده کشور بود، این شعار به برنامه‌ای جدی و عملی تبدیل شد؛ شعاری که نتیجه آن برجام بود. اما در این دوره برخی از شعارها، مانند شعارهای یارانه‌ای به معنای به چالش انداختن چرخ اقتصاد است نه حرکت آن به پیش.

وی تصریح کرد: اقتصاد ایران از پیچ تاریخی خطرناک خود عبور کرده است؛ یعنی اگر در حوزه اقتصاد ماموریت رییس جمهوری را خروج کشور از بحران تعریف می‌کردیم، این ماموریت انجام‌شده است. 

این اقتصاد دان اضافه کرد: کارنامه دولت در حوزه برجام، کارنامه دولت در حوزه ایجاد ثبات و رونق اقتصادی اثر برجام بر اقتصاد قابل‌تقدیر است.

وی در ادامه به اثرات توافق هسته‌ای بر اقتصاد اشاره کرد و گفت: توافق هسته‌ای یک‌روند مخرب در اقتصاد ایران را متوقف کرد و چشم‌انداز بسیار تیره‌ای را که پیشروی فعالان اقتصادی بود، تغییر داد؛ از همان روز انتخاب روحانی، روندهای مخرب در بازار ارز، بازار سفته‌بازی، افزایش تورم و... متوقف شد و در بسیاری از حوزه‌ها بهبود یافت.

تقوی تصریح کرد: اقتصاد کشور دیگر تصمیمات هیجان‌زده را به خود نمی‌بیند؛ اما من تعجب می‌کنم که چرا عده‌ای نمی‌خواهد رونق و رشد را در اقتصاد ایران ببیند؟ از طرف دیگر، اقتصاد ایران درگیر مشکلات ساختاری است و این مشکلات در یک‌سال و چند سال حل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: باید اجازه داد آرامش بر فضای اقتصادی حاکم شود و در این آرامش بتوان وضع اقتصاد ایران را به رشد لازم و کافی رساند. در سایه امنیت، ثبات و آرامش دولت می‌تواند عملکرد مناسب‌تری از نظر اقتصادی از خود به نمایش بگذارد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: نباید در این دوره وعده‌هایی داده شود که ضد علم اقتصاد و ضد برنامه باشد. برخی از وعده‌ها در تضاد آشکار با بدیهیات علم اقتصاد است و به مذاق آن دسته از مردمان عادی که گرفتار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای هستند، بسیار خوش می‌آید و آنان را در مقابل کارشناسان و تکنوکرات‌هایی که بر کمیابی منابع تاکید دارند قرار می‌دهد.

وی گفت: مساله اقتصاد، تولید، مسائل کلان و خرد اقتصاد یا اشتغال پیچیده‌تر از آن است که به‌صرف تکیه‌بر شعارها، استخدام‌های دولتی یا سیاست‌های حمایتی ناظر بر تولید داخلی آن را حل‌وفصل کرد.

به گفته تقوی، اشتغال مفید فقط با رشد تولید کالاها و خدمات یعنی رونق اقتصادی واقعی و نه با سیاست‌های حمایتی غیر‌قابل توجیه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اشتغال را بنگاه‌ها ایجاد می‌کنند نه سازمان‌های دولتی؛ همه اینها به ثبات فضای اقتصادی نیاز دارد. برای همین باید فضای کسب‌و‌کار اصلاح و امنیت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تضمین شود.

این اقتصاد دان با بیان اینکه اقتصاد ملی بیشترین لطمه را از طرح‌های ضربتی خیال‌پردازانه خورده است، ادامه داد: باید از دادن چنین وعده‌هایی که نتیجه‌ای جز بالا بردن انتظارات غیر‌قابل تحقق ندارد، اجتناب کرد؛ بلکه باید اقتصاد برنامه‌محور و با تکیه بر اصول علمی اداره شود.

ادعاها و شعارهای معیشتی نظیر وعده افزایش یارانه ها، هر از چند گاه از سویی سر بر می آورد تا توجهی عمومی را برانگیزد؛ وعده ای بی پشتوانه، غیرکارشناسانه و بدون در نظر گرفتن واقعیت های کشور که به باور صاحبنظران و آگاهان، بیشتر در پی اهداف و اغراض سیاسی مطرح می شود.

تحلیلگران اقتصادی بر این باورند وعده هایی از این دست در شرایط کنونیِ اقتصاد ایران، وعده هایی توخالی و به دور از واقع بینی است؛ شعارهایی که در پس ظاهر زیبا و جذابیت برای مردم به ویژه قشر فرودست، دارای باطنی ویران کننده است.