۰ نفر

چقدر می‌گیری جشن بگیری؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۵:۳۸
کد خبر: 189117
 چقدر می‌گیری جشن بگیری؟

معمولا با فرار رسیدن ماه رجب و شعبان بازار تالارهای پذیرایی برای برگزاری مراسم عروسی داغ می‌شود؛ هرچند که امروزه مرگ‌ نیز بهانه‌ای برای حضور در تالارهاست، اما بازار دید و بازدیدهای موردی مثل ولیمه حجاج،جشن تولد و دیدارهای خانوادگی در تالارهای‌پذیرایی همواره گرم است.

به منظور بررسی وضعیت کسب و کار بازار تالارهای پذیرایی سری به برخی از تالارها در نقاط مختلف شهر تهران زدیم. به گفته بیشتر مدیران تالارهای پذیرایی، امسال وضعیت کسب‌و‌کار تالارها بسیار کساد است؛ به‌طوری که وقت‌ تالارها در روز مبعث و نیمه شعبان برخلاف سال‌های گذشته خالی است که به منظور جذب مشتری به تخفیف‌های لحظه آخری در حدود 10 تا 25 درصد اقدام کرده‌ایم. براساس بررسی‌های میدانی در میزان هزینه برگزاری مراسم‌عروسی در شهر تهران با توجه به منطقه، نوع تالار، خدمات و کیفیت تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. به عبارت ساده‌تر از سوی اتحادیه تالارهای پذیرایی، هزینه هر نفر حدود 15 تا 30 هزار تومان تعیین شده است، اما برخی از تالارها در مناطق بالای شهر قیمت‌های مصوب اتحادیه را رعایت نمی‌کنند؛ به‌طوری که در حال‌حاضر حداقل هزینه برگزاری مراسم عروسی در یک تالار همراه با میوه، شیرینی، شام، مالیات بر ارزش افزوده و حق سرویس برای هر نفر حدود 15 تا 100 هزار تومان است که این هزینه در تالارهای مجلل و VIP بین 150 تا 250 هزار تومان متغیر است.

شام عروسی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، یکی از قابل توجه ترین هزینه‌ها، شام عروسی است. شام عروسی نیز با توجه به نوع تالار و منوی انتخابی متفاوت است. منوی انتخابی می‌تواند بین یک مدل تا 10 مدل غذا و یا سلف سرویس باشد. به عنوان مثال شروع منوی اصلی در تالارهای شرق تهران از 33 هزار تومان و در تالارهای جنوب شهر تهران از 14 هزار تومان است و همچنین منوی اصلی در تالارهای پذیرایی شمال شهر تهران از 40 هزار تومان شروع می‌شود. تامین میوه و شیرینی مراسم عروسی به عهده خود برگزارکننده است، البته برخی کترینگ‌ها میوه و شیرینی مراسم عروسی را هم تامین می‌کنند که عملکرد مجموعه تشریفات و کترینگ‌ها متفاوت از تالارهای پذیرایی است.

ورودی تالار عروسی

ورودی تالار پذیرایی یکی از آیتم‌هایی است که تالارهای‌پذیرایی از مهمانان خود دریافت می‌کنند که در قیمت تالار عروسی تاثیر می‌گذارد، البته بسیاری از تالارها این هزینه را ندارند و ورودی آن‌ها رایگان است و یا تنها ورودی آخر هفته را دریافت می‌کنند. به طور کلی ورودی آخر هفته و اعیاد نسبت به روزهای معمول بیشتر است، هم اکنون میانگین ورودی آخر هفته برخی تالارهای پذیرایی 500‌هزار تومان است که بستگی به نوع تالار تا 2 میلیون تومان هم افزایش پیدا می‌کند.

اتاق عقد

هزینه اتاق عقد یکی از مواردی است که تالارها به صورت جداگانه دریافت می‌کنند که با توجه به نوع تالار متفاوت است. هم اکنون هزینه اتاق عقد در تالارهای معمول و متوسط شهر تهران حدود 200 تا 500 هزار تومان است که این هزینه در تالارهای مجلل و قدیمی‌تر بین 800هزارتومان تا 2 میلیون تومان است که در برخی موارد مشاهده شده که هزینه سفره عقد به دلیل گل‌آرایی و استفاده از جواهرات و زیورآلات گران قیمت، به 8 میلیون تومان هم می‌رسد.

دیگر هزینه‌ها

در کنار هزینه شام و ورودی تالار، هزینه‌های حق‌سرویس، مالیات بر ارزش افزوده و ورودی پارکینگ هم بر قیمت تمام شده تالار افزوده خواهد شد. همچنین برگزاری مراسم عروسی هزینه‌های دیگری را هم شامل می‌شود مانند فیلمبرداری و عکاسی بستگی به تعداد دوربین و خدمات جانبی مثل آلبوم عکس، تابلوی یادگاری، نورپردازی، آتش‌بازی، گل‌آرایی، خواننده و موسیقی و...که هزینه هرکدام از این خدمات براساس نوع کیفیت و مکان تالار بسیار متفاوت است. به عنوان مثال هزینه گل‌آرایی تالار عروسی که با توجه به نوع گل‌ها و حجم مورد استفاده از آن متفاوت است، در حدود 300 تا یک میلیون تومان خواهد بود؛ همچنین منوی فیلمبرداری در برخی از تالارهای شرق تهران از 250 هزار تومان شروع می‌شود و یا قیمت دی‌جی 400 هزار تومان و قیمت خواننده 800 هزار تومان است. برخی تالارها این خدمات را روی هزینه هر نفر مهمان محاسبه کرده و به‌ صورت اجباری دریافت می‌کنند، اما در بیشتر موارد این امر به عهده مشتری و انتخابی است. لازم به ذکر است که روز امضای قرارداد، متقاضی باید 30درصد کل قرارداد را به‌عنوان بیعانه بپردازد و پس از آن تا یک ماه قبل از تاریخ برگزاری مراسم باید 50 درصد از کل هزینه پرداخت شود و سرانجام روز برگزاری به صورت کامل تسویه حساب خواهد شد.

هزینه برگزاری

هزینه برگزاری مراسم عروسی با 400 نفر مهمان در تالارهای شرق تهران با انتخاب اولین منو که هر نفر در حدود 35 هزار تومان است، همراه با محاسبه حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده حدود 14 تا 16 میلیون تومان خواهد بود، همچنین هزینه برگزاری مراسم عروسی با 400 نفر مهمان در تالارهای شمال تهران با انتخاب اولین منو درحدود 40 هزار تومان همراه با محاسبه حق سرویس و مالیات بر ارزش افزوده حدود 25 تا 27 میلیون تومان است.

تالارها دیگر مشتری ندارند

درخصوص بررسی وضعیت کسب و کار تالارهای‌پذیرایی، خسرو ابراهیمی نیا، رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس در گفت و گو با« قانون» می‌گوید: امسال بازار تالارهای پذیرایی بسیار کساد و خراب است؛ به‌طوری که در چهل سال سابقه کار و فعالیت هرگز با این شرایط مواجه نشده بودم که تالارهای پذیرایی در ماه رجب و شعبان به وی‍ژه شب مبعث، روز مبعث و نیمه شعبان خالی باشد، لذا واحدهای صنفی نه تنها قیمت‌های خود را افزایش نداده‌اند بلکه برای اینکه چراغ کسب و کارشان روشن باشد و بتوانند هزینه‌های روزانه را تامین کنند، قیمت‌های دو سال گذشته را به مشتریان ارائه می‌دهند. به عبارتی تالارهای پذیرایی به هیچ عنوان سودی کسب نمی کنند، بلکه با ارائه تخفیف‌هایی تنها به دنبال تامین هزینه‌ کارگران خود هستند.

رییس اتحادیه تالار‌های پذیرایی و تجهیز مجالس تصریح می‌کند: متاسفانه هم اکنون وضعیت کسب وکار تالارهای پذیرایی بسیار کساد است و دلیل این امر نیز این است که مردم مراسم‌ خود را بیرون از شهر تهران در جاده کرج، شهریار و پل کردان برگزار می‌کنند، لذا قیمت تالارهای پذیرایی داخل شهر تهران در سال جدید افزایش پیدا نکرده است.

عدم دریافت ورودی

ابراهیمی نیا، می‌گوید: درحال حاضر تالارهای پذیرایی ورودی نیز دریافت نمی‌کنند؛ به عبارتی هم‌اکنون تالارها به دنبال کسب سود نیستند بلکه تنها به دنبال تامین هزینه‌های روزانه یعنی حقوق ثابت آشپز، کارگران و پرسنل خود هستند. درسال گذشته 20 درصد از تالارهای پذیرایی شهر تهران تعطیل شده‌اندکه روند تعطیلی برخی از تالارها به دلیل عدم توجیه اقتصادی در سال جاری ادامه دارد. قیمت‌ها نسبت به پارسال نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم پیدا کرده است. به همین منظور مجلل‌ترین تالارهای شهر تهران هم مانند سال‌های گذشته به دنبال کسب سود بیشتر نیستند. هم‌اکنون هزینه مراسم عروسی برای هر نفر بین 15هزار‌تومان تا 30 هزار تومان است.