۰ نفر

۵ چالش مهم خبرنگاران در سراسر جهان

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۵:۲۹
کد خبر: 189116
۵ چالش مهم خبرنگاران در سراسر جهان

روزنامه‌نگاری شغل بسیار سرگرم‌کننده‌یی به نظر می‌رسد. به عقیده بسیاری از مردم، روزنامه‌نگاران به راحتی با افراد مشهور و سرشناس ارتباط دارند و با آنها مصاحبه می‌کنند، از رویدادهای بزرگ خبر دارند و گزارش تهیه می‌کنند و آزادانه می‌توانند از افراد قدرتمند جامعه سوال کنند.

 در این میان، چالش‌های روزنامه‌نگاری و فعالیت در رسانه نشان می‌دهد که خبرنگاران با چه سختی‌هایی در کارشان روبه‌رو هستند. حتی بسیاری از کارشناسان، این حرفه را از بدترین مشاغلی می‌دانند که افراد می‌توانند، انتخاب کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، شورای روزنامه‌نگاران اروپا به تازگی گزارشی از دخالت‌های بی‌موردی منتشر کرده که روزنامه‌نگاران در 3 سال گذشته در کار خود با آن مواجه شده‌اند. این کارشکنی‌ها تا حدی بوده که بر زندگی خصوصی روزنامه‌نگاران نیز تاثیر گذاشته است. با توجه به این گزارش، بسیاری از آنها نوعی از خشونت روانی را تجربه کرده‌اند. در این گزارش به مواردی اشاره شده که بیشترین میزان دخالت و کارشکنی در فعالیت خبرنگاران بوده است. همان‌طور که اشاره شد، بیشترین آمار چالش‌های روزنامه‌نگاران فشارهای روانی است که در طول کار برای آنها ایجاد می‌شود. طبق اعلام خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، در حدود 69درصد از آنان، خشونت روانی را مهم‌ترین فشاری معرفی کرده‌اند که در طول 3 سال گذشته با آن مواجه بوده‌اند.

فوریت‌های کار، محدودیت زمانی، توقع جامعه از این افراد برای اطلاع‌رسانی هرچه بیشتر، ناامنی شغلی، دستمزدهای اندک و... همگی از عواملی هستند که باعث شده روزنامه‌نگاری به شغلی زیان‌آور و پراسترس تبدیل شود.

طبق اعلام خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند، پس از فشارهای روانی، فشارهای اینترنتی از بیشترین فشارهایی است که روزنامه‌نگاران با آن مواجه بوده‌اند. هک‌شدن سایت‌های خبری و محدودیت اطلاع‌رسانی در فضای مجازی از مهم‌ترین اقدامات سایبری است که علیه فعالیت خبرنگاران صورت گرفته است. همچنین گزارش‌هایی نیز از ایجاد صفحه‌های جعلی در فضای مجازی به نام خبرنگاران به جهت بدنام کردن آنها در جامعه ارائه شده است. روزنامه‌نگاران بسیاری هم در این میان به حمله‌های ویروسی از طریق ارسال ایمیل‌هایی نامعتبر اشاره کرده‌اند. طبق این گزارش، در حدود 53درصد از خبرنگارانی که در این نظرسنجی شرکت داشته‌اند، در 3 سال گذشته با این مشکلات مواجه شده‌اند.

علاوه بر این مشکلات، حساسیت‌های سیاسی و امنیتی که در کار خبرنگاران وجود دارد، استرس آنها را افزایش می‌دهد. ترس و وحشت ایجاد شده توسط نیروهای پلیس نیز از دیگر مواردی است که خبرنگاران بسیاری با آن مواجه شده‌اند. طبق این نظرسنجی، ارعاب توسط پلیس، سومین موردی است که بیشترین میزان کارشکنی در فعالیت خبرنگاران را داشته است.

در بسیاری از کشورها، این فشارها از طرف مقامات دولتی و سیاسی است که منجر به خودسانسوری روزنامه‌نگاران می‌شود. طبق بسیاری از گزارش‌ها، این فشارها و ترس از مواجه شدن با آنها موجب می‌شود که روزنامه‌نگاران میزان پوشش دادن رویدادها را کاهش دهند و برخی از آنها اطلاعاتی را که در اختیار دارند، منتشر نکنند. این تمایل به خودسانسوری و انزواطلبی در کار، فشارهای روانی بسیاری به روزنامه‌نگاران وارد می‌کند. تقریبا در حدود 46 درصد از افرادی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، با چنین فشارهایی در طول 3سال گذشته مواجه بوده‌اند.

در ادامه این نظرسنجی، 43درصد از خبرنگاران، گزارش‌هایی از اعمال خشونت و بازداشت از طریق دستگاه‌های سیاسی داده‌اند. به عنوان مثال در کشوری مانند ترکیه، دولت به‌شدت رسانه‌ها را تحت کنترل دارد و اخبار بسیاری از بدرفتاری و بازداشت روزنامه‌نگاران منتشر می‌شود.

سختی کار رسانه تنها مختص روزنامه‌نگاران نیست، گزارشگران تلویزیونی و کسانی که در سایت‌های خبری نیز فعالیت دارند، با چالش‌های بسیاری مواجه

 هستند. همان‌طور که در ابتدای گزارش اشاره شد، مجموع این فشارها منجر می‌شود که خبرنگاران همواره با تنش‌ها و استرس‌‌های بسیاری روبه‌رو باشند. بر همین اساس، این افراد به دلیل تحمل چنین فشارهایی که اغلب منجر به سرخوردگی و شکست می‌شود، در روابط خانوادگی خود نیز دچار مشکلات بسیاری می‌شوند.