۰ نفر

شهردار سابق تهران مطرح کرد؛

کاندیداتوری بدون سایه روحانی/ دستاوردهای اقتصادی، روحانی را در دولت ماندنی می کند/آقازاده‌ها در لیست اصلاحات جایی ندارند

۲۱ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۱۱
کد خبر: 187106
کاندیداتوری بدون سایه روحانی/ دستاوردهای اقتصادی، روحانی را در دولت ماندنی می کند/آقازاده‌ها در لیست اصلاحات جایی ندارند

شهردار سابق تهران گفت: دلیل اصلی که باید به روحانی رای داد دستاوردهای اقتصادی است و با رفتن وی شرایط بدتر می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در جلسه انجمن اسلامی معلمان استان تهران که عصر امروز پیرامون انتخابات شورای اسلامی شهر و ریاست جمهوری برگزار شد، مرتضی الویری به ارائه دیدگاه خود در خصوص این دو انتخابات پرداخت و گفت: بحران های کلان کشور اغلب در حیطه اقتصادی است و علی رغم بزرگ بودن این مشکلات قابل حل شدن است.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از بحران بیکاری کشور ناشی از بیماری هلندی در اقتصاد کشور است و طی سال های قبل به تعداد این بیکاران اضافه شده است و در حال حاضر هر سال 500 هزار نفر بیکار به این جمعیت اضافه می شود.

الویری با اشاره به اینکه کشورمان دارای منابع انسانی آموزش دیده است و در کنار این عامل پتانسیل های بالایی هم دارد، ادامه داد: کشور ایران از نظر موقعیت ژئوپلتیک، منابع زیرزمینی است و در بخش گردشگری هم می توانیم به جایگاه بالایی برسیم.

وی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در کشور مقطع حساسی است و این مقام اجرایی می تواند باعث هدایت جامعه و حتی گمراهی ان شود، تاکید کرد: در دولت قبل از ظرفیت های اقتصادی به درستی استفاده نشد و کشور در آن زمان با مشکل مواجه شد. در یک مورد آن استفاده نادرست از منابع ارزی کشور بود و که به هدر رفت.

الویری گفت: برای دوره دوازدهم انتخابات ریاست جمهوری اصلاح طلبان روحانی را بهترین گزینه می دانند. بهترین دلیل برای این انتخاب دستاوردهای اقتصادی کشور است که در دولت یازدهم محقق شد. کاهش تورم، مثبت شدن رشد اقتصادی، جلوگیری از ادامه پیدا کردن تحریم ها و افزایش فروش نفت اصلی ترین دلایلی است که باعث رسیدن انتخاب روحانی است.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه وحدت رویه در میان طرفداران جریان اصلاح طلبی امروز ضرورت دارد و این جریان به دنبال این است که در چارچوب قانون به خواسته مدنی خود برسد، آفت انتخابات را "جوزدگی" و تندروی دانست و خاطرنشان کرد: در صورت پیروزی تندروها دستاوردهای اقتصادی دولت از بین می رود و اصلاح طلبان در این فضای تبلیغاتی که بر ضد دولت یازدهم وجود دارد می بایست در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: روحانی موافق حضور کاندیدای پوششی در انتخابات نیست و این موضوع را نشانه تزلزل در جریان طرفدارانش می داند و معتقد است در صورت حضور کاندیدای در سایه این تفکر که وی رد صلاحیت می شود در اذهان عمومی قوت می گیرد. به همین دلیل شورای عالی اصلاح طلبان حضور کاندیدای در سایه را کنار گذاشته است.

الویری اعلام کرد: پیروز شدن و یا پیروز نشدن روحانی در انتخابات دارای سه حالت است. در حالت اول رخوت در میان طرفداران روحانی شدت داشته باشد و به راحتی جریان اصلاحات در انتخابات شکست بخورد. پس از آن حالتی است که روحانی پیروز انتخابات می شود، اما به دلیل حضور کم رنگ طرفداران این پیروزی پرشکوه نیست و همین عاملی می شود تا قدرت اجرایی دولت اینده کم باشد و حالت سوم حضور پررنگ و موثر طرفداران روحانی در انتخابات است. در هر سه این حالت ها حضور طرفداران به نتیجه انتخابات معنی می دهد و این طرفداران دولت هستند که سرنوشت روحانی را در 4 سال آینده مشخص می کنند.

عضو با سابقه حزب کارگزاران گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی جریان اعتدال را با حضور روحانی معنی دار می دانست و آخرین خواسته اش این بود که در دولت دوازدهم روحانی حضور داشته باشد تا دستاوردهای اعتدال گرایی در جامعه تثبیت شود.

لزوم شکل گیری شورای شهر پاک دست

الویری در خصوص مشکلات بخش شهری هم با اشاره به روند اشتباه شکل گرفته در عملکرد این نهاد بزرگ شهری، این طور گفت: 51 درصد درآمد شهرداری تهران از محل ساخت و کش و شهرفروشی است و این وضعیت دیگر ادامه پذیر نیست. شهر تهران 10 چالش بزرگ و قریب به 80 چالش کوچک دارد.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه مشکلات کلان کشور و شهرداری پایتخت، قابل حل است و حتی تهران می تواند برای زلزله های مهیب هم آماده شود.

وی تاکید کرد: شهرداری چالشی در خصوص مسایل مالی دارد اما با برنامه ریزی می توان این موضوع را حل کرد، حتی پتانسیل گردشگری تهران می تواند به یک منبع درآمد برای شهرداری تبدیل شود. خط ترانزیتی تهران هم می تواند برای یک منبع درآمد پایدار در شهر تهران تبدیل شود. حتی فرودگاه بین المللی تهران می تواند به محلی برای سوخت گیری هواپیماهای دورپرواز تبدیل شود و شهرداری از این محل می تواند درآمد خوبی ایجاد کند.

الویری خاطرنشان کرد: شورای شهر تهران هیات مدیره شهرداری نیست و می بایست با قدرت شکل گیرد تا بتواند شهرداری را به درستی تحت نظارت بگیرد و زیرمجموعه های شهرداری را تحت کنترل خود قرار دهد. لازمه شکل گیری چنین شورای شهری انتخاب افرادی است که متخصص و پاک دست باشند و مقابل رشوه دهندگان مقاومت کنند.

شهردار سابق تهران با بیان اینکه جریان اصلاح طلب در زمینه کاندیدای شورای اسلامی شهر تهران لیست واحد ارائه خواهد کرد، اعلام کرد: پدیده حضور اقازاده ها در میان کاندیداها رصد می شود و شورای عالی اصلاح طلبان اجازه حضور چنین افرادی را در لیست خود نخواهد داد.

این فعال سیاسی با ابراز نگرانی از به راه افتادن نزاع های پس از انتخابات میان گروه های تندروی جریان های سیاسی، این آشوب ها را همانند جنگ های " حیدری و نعمتی" دانست و توصیه کرد: در فضای سیاسی کشور میان جریان های مختلف نیاز به بده و بستان است و جریان اصلاح طلب تمایل به آشوب طلبی ندارد. باید پذیرفت زمان انتخابات ها قرار نیست که در کشور انقلابی شود و نظام حاکمیتی تغییر کندبلکه جریان ها می خواهند گفتمان خود را پیروز میدان کنند.