۰ نفر

سودجویی اتوبارهای اینترنتی غیر مجاز

۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۸:۳۷
کد خبر: 182254
سودجویی اتوبارهای اینترنتی غیر مجاز

اگرچه تابستان فصل مناسبی برای اسباب‌کشی به حساب می‌آید اما برخی از شهروندان برای جابه‌جایی و اسباب‌کشی ایام نوروز را انتخاب می‌کنند.

 در این میان باید به این نکته اشاره شود که چندسالی است که اسباب کشی در ایام نوروز ممنوع شده و جز با حکم قانونی و مجاز کسی قادر به جابه‌جایی اسباب منازل نیست. از سوی دیگر یکی از جدی‌ترین هزینه‌های جابه‌جایی منزل به اسباب کشی و حمل بار مربوط می‌شود. نخستین هزینه حمل بار به ماشین حمل کننده وسایل مربوط می‌شود که گفته شد در این ایام تردد این وسایل نقلیه باید با مجوز قانونی صورت بگیرد. در این میان و در بازار داغ اسباب کشی در نوروز برخی از سایت‌های اینترنتی و آنلاین اقدام به ارائه خدمات اسباب کشی در تعطیلات کرده و با فریب شهروندان اقدام به دریافت هزینه‌های گزاف و گاه سرقت اسباب منازل کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، رئیس فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این باره اظهار داشته است که پلیس آگاهی روزانه خدمات‌رسان شهروندان پایتخت‌نشین درباره ارائه عدم سوء پیشینه به هموطنان است و همچنین اقدام دیگر پلیس آگاهی پوشش کنترل مجرمان آزاد شده است که به زندان‌ها برنگشته‌اند و همچنین سارقانی که پرونده سنگینی دارند. همچنین بحث دیگری که مورد تایید پلیس پایتخت است ، اخذ اجازه و دستور از کلانتری‌ها مربوط به اسباب کشی در ایام عید است که چنانچه این مجوز از سوی کلانتری‌ها صادر نشود، با افرادی که اثاثیه منزل یا هر گونه وسایل دیگری را حمل و نقل می‌کنند، برخورد می‌شود.

مردم مراقب موسسات غیرمجاز حمل و نقل کالا باشند

مدیرعامل شرکت اتوبار

به علت افزایش اجاره خانه که طی 4 سال گذشته شدت نیز یافته، مردم با مالکان توافق کرده تا جابه‌جایی کمتری انجام دهند زیرا هر خسارت سه بار اسباب کشی، معادل یک بار آتش سوزی است.

در این میان اما در تعطیلاتی که در پیش داریم ، مردم باید مراقب موسسات غیرمجاز باشند. برای ایام شب عید از حالا، شروع به اطلاع‌رسانی کرده و از مردم درخواست داریم برای حمل و جابه‌جایی کالا از موسسات مجاز زیرنظر اتحادیه استفاده کنند زیرا اگر مشکلی پیش آمد، اتحادیه بتواند پاسخگو باشد.

برای جلوگیری از فعالیت موسسات غیرمجاز نخستین کاری که کردیم، از درج آگهی‌های‌شان در روزنامه‌ها جلوگیری کرده و اعلام کردیم هر کس بخواهد آگهی دهد ، باید از اتحادیه استعلام کند و خوشبختانه روزنامه‌ها هم با ما همکاری داشتند  اما متاسفانه برخی روزنامه‌ها و اکثر پیک‌های تبلیغاتی که بدون استعلام درج آگهی می‌کنند، باعث شده‌اند که درگیری ما بیشتر شده و نتوانیم با متخلفان برخورد کنیم زیرا آگهی‌شان درج شده و مردم هم از روی ناآگاهی به این موسسات مراجعه کرده و دچار مشکل می‌شوند.

حمل‌ونقل کالا، قیمت مصوبی دارد که زیرنظر اتحادیه مشخص و با توافق مشتری و صاحب موسسه انجام می‌شود. تمامی مسئولیت خودرو، بارگیری و تخلیه به عهده صاحب دفتر حمل‌ونقل است، مبنی بر اینکه اگر با قیمت گران‌تر از مصوبه اتحادیه یا اگر شکستگی کالایی صورت گیرد، مسئولیت با مدیر دفتر است.

اگر مورد شکایتی بین طرفین پیش بیاید، این شکایت به کمیسیون حل اختلاف اتحادیه حمل ونقل کالای درون شهری ارجاع شده و با دعوت طرفین به اختلاف آنها رسیدگی می‌شود.

عمده مشکل این صنف فصلی بودن کارگرانی است که در دفاتر حمل ونقل کالا مشغول به کار هستند زیرا استخدامی و دائمی نبوده و اغلب فصلی کار می‌کنند. البته حمل ونقل کالا در سه ماه تعطیلات تابستان و شب عید انجام می‌شود و دفاتر نمی‌توانند کارگر دائمی استخدام کنند، بنابراین کارگران حقوق و بیمه‌ای نداشته و دفاتر حقوق ثابتی به آنها نمی‌دهند و فقط هنگام حمل کالا میزان دستمزد کارگر تعیین شده و به کارگران پرداخت می‌شود. حدود سه سال است که میزان دستمزد کارگران و کرایه حمل خودرو افزایشی نداشته و دستمزدها ساعتی است البته باید سالی 20-15  درصد به دستمزدها اضافه شود اما از سال 91 تاکنون افزایشی صورت نگرفته است.

اسباب‌کشی در نوروز ممنوع

سردار محمد شرفی ، رئیس پلیس پیشگیری ناجا

در ایام تعطیلات نوروز اسباب‌کشی و حمل اثاثیه در سراسر کشور ممنوع است. برابر تصمیمات اتخاذ شده برای طرح نوروزی، اسباب کشی و حمل اثاث در تعطیلات نوروزی در سراسر کشور ممنوع بوده و با افرادی که اقدام به حمل آن کرده باشند،  برخورد خواهد شد. درباره اینکه اگر فردی بخواهد در این ایام اسباب کشی کند، چه باید کند باید اشاره شود که این ممنوعیت در سراسر کشور اعمال شده و اگر شهروندان قصد حمل اسباب و اثاثیه را داشته باشند، باید به کلانتری مراجعه و نسبت به دریافت مجوز کتبی با ارائه مدارک شناسایی معتبر اقدام کنند، در صورتی که افراد هنگام حمل اسباب فاقد این مجوز باشند،  اقدام‌شان غیرمجاز بوده و ضمن توقیف خودرو با متخلفان نیز برخورد می‌شود. طرح نوروزی پلیس پیشگیری از اسفند آغاز شده و تا 15 فروردین سال 95 ادامه خواهد داشت و ماموران پلیس پیشگیری در صدها نقطه از کشور در چادرها و پایگاه‌های پلیس در ایام نوروز مستقر خواهند شد و علاوه‌بر آن همکاران من در مجموعه پلیس فرودگاه، پلیس راه‌آهن و... نیز در آماده باش خواهند بود تا شهروندان، نوروز خود را با آرامش پشت سر بگذارند، ضمن اینکه کلانتری‌ها نیز در آماده باش هستند. شهروندان در ایام نوروز با پلیس همکاری لازم را داشته و در صورت مشاهده موارد مشکوک حتما موضوع را به پلیس 110 اطلاع دهند. در این ایام پیش‌بینی حضور نیروی گشتی در سطح محلات و معابر را کرده‌ایم اما خود شهروندان هم باید توجه کافی به اصول امنیتی داشته باشند و هنگام ترک منزل حتما موارد ایمنی را رعایت کرده و در سفر نیز از اعتماد به افراد ناشناس و غریبه خودداری کرده و در محل‌های مجاز اسکان پیدا کنند.

برخی سایت‌ها اقدام به تبلیغات باربری‌ کرده‌اند

حمید فردحبیبی ، نایب‌رئیس اتحادیه حمل کالای درون شهری

بخشی از جابه‌جایی کالای درون شهری معمولا در هفته‌های پایانی سال و نزدیک ایام نوروز اتفاق می‌افتد. برخی افراد اقدام به حمل و نقل کالای خود از یک مقصد به مقصد دیگر می‌کنند و گروهی هم در تدارک عوض کردن منزل خود هستند. به همین دلیل مراجعه به واحدهای صنفی حمل کالای درون شهری در این ماه شدت بیشتری پیدا می‌کند. در این بین به تازگی برخی سایت‌ها اقدام به تبلیغات باربری‌هایی کرده‌اند که این واحدها مورد تایید اتحادیه حمل کالای درون‌شهری نیست.

براساس ابلاغی که به واحدهای صنفی حمل کالای درون شهری شده، این واحدها ملزم شده‌اند در این ماه قیمت‌ها را افزایش ندهند و فقط بر اساس نرخ اتحادیه اقدام به حمل کالا کنند. حمل کالای درون شهری براساس نرخ ساعتی محاسبه می‌شود که این نرخ در حال حاضر در نخستین ساعت 110 هزار تومان است. پس از آن به‌ازای هر ساعت 35 هزارتومان افزوده می‌شود. البته نرخ حمل کالا به خارج شهر به صورت توافقی  محاسبه می‌شود. شهروندان در صورت مشاهده تخلف راننده اعم از خسارت زدن به کالا، دریافت اضافه کرایه و بی‌ادبی‌های کارگران باربر می‌توانند از طریق شماره تلفن‌های 66403713 و 66493529 گزارش‌های خود را به اتحادیه اعلام کنند. وی با بیان اینکه برای شناسایی اتوبارهای مجاز در تهران، شماره تلفن 118 سریع‌ترین راه دسترسی است، اعلام کرد: شماره تلفن‌های اتحادیه و روزنامه‌های کثیرالانتشار هم از دیگر راه‌هایی است که شهروندان می‌توانند از طریق آن نزدیک‌ترین و امن‌ترین واحد صنفی حمل کالای درون شهری به محل زندگی خود را شناسایی کنند. واحدهای صنفی اتوباری که از طریق اینترنت و اپلیکیشن‌های موبایلی معرفی می‌شوند، مورد تایید این اتحادیه نیست و در صورت ارتکاب تخلف رانندگان این واحدها اتحادیه مسئولیتی در پیگیری ندارد.

گزارش‌هایی وجود دارد که برخی افراد سودجو از طریق ثبت آگهی در سایت‌های نیازمندی‌های اینترنتی اقدام به جذب مشتری کرده‌اند و در این خصوص تخلف‌های دریافت کرایه‌های غیرمتعارف و میلیونی و موارد دزدی مشاهده شده است. در نوروز 96 هم به روال سنوات گذشته اسباب کشی فقط با مجوز پلیس امکان‌پذیر است، به همین دلیل از روز 28 اسفند تا پایان روز 13 فروردین سال آینده اتوبارها می‌بایست نسبت به اخذ مجوز مالک خانه از کلانتری مطلع شوند. همچنین شهروندان هم برای اطمینان بیشتر در صورت استفاده از خدمات اتوبارها، مدارک راننده اعم از بارنامه و نشان شرکت (لوگو) باربری بر بدنه خودرو را کنترل کنند.