۰ نفر

مصاحبه ظریف با کریستین امان‌پور

۲۹ بهمن ۱۳۹۵، ۲۳:۱۶
کد خبر: 177420
مصاحبه ظریف با کریستین امان‌پور

وزیر امور خارجه می‌گوید: در سطح بین‌المللی اتفاق نظر وجود دارد که برجام توافق خوبی بوده و هست و احتمالا توافق بهتری نیز وجود ندارد و ممکن نیست که توافقی که دو سال به دست آمدن آن به طول انجامید مورد مذاکره مجدد قرار گیرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه که برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده، امروز با کریستین امان‌پور، مجری مشهور سی‌ان‌ان مصاحبه داشت.

اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، ظریف در این گفت‌وگو تأکید کرده اقدام آمریکا برای اعزام نیروی زمینی به سوریه، آتش افراط‌گرایی را در منطقه شعله‌ور کرده و امنیت دنیا را به خطر خواهد انداخت.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 را «بهترین توافق ممکن» خواند و تأکید کرد که این توافق لغو نخواهد شد.

آقای ظریف که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌کند گفت که اجماع بین‌المللی بر آن است که از لغو این توافق جلوگیری کند.

رئیس‌ دستگاه دیپلماسی ایران گفت: «من معتقدم همه، از جمله کارشناسان در آمریکا می‌دانند که برای تمامی طرف‌های ذی‌نفع - نه تنها برای ایران برای بلکه آمریکا هم - این بهترین توافق ممکن بود.»

ظریف گفت: «(برجام) پیروزی دیپلماسی بر زور بود، چون زور دیگر کارگر نیست.»

ارسال سربازهای آمریکایی به سوریه

ظریف در بخش دیگری از این مصاحبه به موضوع تحولات سوریه پرداخت و تصریح کرد که اشغال عراق توسط آمریکا به ایجاد داعش منجر شده است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین تصریح کرد که توافق آتش‌بس سراسری در سوریه تا اندازه زیادی پابرجا است و گفت که ارسال نیروهای زمینی آمریکا باعث شعله‌ور شدن آتش افراط‌گرایی خواهد شد.

ظریف گفت: «ما نمی‌توانیم به راه حل‌هایی متعهد باشیم که بخشی از مشکل هستند. من معتقدم که حضور نیروهای خارجی در سرزمین این کشور عربی به منزله دستورالعملی برای گروه‌های افراطی است تا با توسل به آنها از میان جوانان اقشار محروم پیکارجوی جدید جذب کنند.

وزیر خارجه ایران درباره اقدام آمریکا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هم گفت که تحریم‌ها علیه ایران کارساز نخواهند بود.

وی گفت: «هر کسی که در گذشته ایرانی‌ها را آزموده می‌داند که تهدید روی ما خوب جواب نمی‌دهد. احترام متقابل و منافع دو جانبه است که روی ما خوب جواب می‌دهد.»

ظریف با اشاره به اینکه برنامه تحریمی اوباما برای مهار برنامه هسته‌ای ایران اثری نداشته و در نهایت به افزایش ده برابرای سانتریفیوژهای ایران منجر شده گفت: «علت اینکه اوباما پای میز مذاکره آمد این بود که تحریم‌ها اثرگذار نبودند.»

وزیر خارجه آمریکا درباره فرمان اجرایی ترامپ برای منع ورود اتباع ایران و شش کشور مسلمان دیگر به خاک آمریکا هم اظهار نظر کرد و آن را توهین به «کل ملت ایران» توصیف کرد.

وی گفت: «در هر کدام از این فجایعی که اتفاق افتاده‌اند شما هیچ ایرانی را پیدا نمی‌کنید که حتی یک اقدام تروریستی علیه آمریکایی‌ها انجام داده باشد. ایران همیشه بعد از حوادث 11 سپتامبر تک تک وقایع تروریستی در آمریکا را محکوم کرده است.»

آقای ظریف با تأکید بر اینکه مهاجران ایرانی جز موفق‌ترین مهاجران به آمریکا هستند گفت که فرمان ترامپ بر خلاف سیاست‌های گذشته آمریکا است که با حاکمیت ایران و نه ملت این کشور درگیر مجادله بود.

وزیر خارجه ایران گفت: «آنها (آمریکا) نمی‌دانند که در دنیای جهانی‌شده نمی‌توان تهدیدهای موجود در یک نقطه را مهار کرد. سوریه هم‌اکنون یک میدان آموزشی برای تروریست‌ها است که در همه جا ویرانی به بار می‌آورد.»

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال مجری سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه چرا ایران در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در این کشور مداخله کرد گفت: «در سوریه اشتباهاتی انجام شد، همان‌طور که در گذشته اشتباهاتی انجام شده است. همان‌کسانی که داعش و گروه‌های مسلح را مسلح کردند، همان کسانی بودند که صدام حسین را مسلح کردند و همان کسانی هستند که القاعده را ایجاد و مسلح کردند.»

ظریف گفت: «ما نباید تاریخ را تکرار کنیم و بعد کسانی که را در جانب درست ماجرا ایستاده‌اند را سرزنش کنیم.»