۰ نفر

مشکلات تداوم بارش‌ها در بیشتر نقاط کشور

۲۷ بهمن ۱۳۹۵، ۹:۱۹
کد خبر: 176963
مشکلات تداوم بارش‌ها در بیشتر نقاط کشور

برف و برودت هوا مدارس بعضی از مناطق در استان‌های مازندران، کرمان، آذربایجان‌های شرقی وغربی، سمنان، البرز، فارس، گیلان، لرستان، مرکزی، گلستان، قم، کردستان، هرمزگان، همدان، خراسان شمالی، زنجان، تهران و اردبیل را (برای سومین روز) دیروز سه‌شنبه تعطیل کرد.

 ضمن اینکه این بارش‌ها در برخی استان‌ها خسارات و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد. همچنین شماری از پروازهای بامداد دیروز سه‌شنبه فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان هم به دلیل مه گرفتگی و کاهش دید افقی لغو شد.

امدادرسانی به سیل زدگان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «شاهین فتحی» معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز از ارائه خدمات امدادی به 2 هزار و ۵۲۴ نفر از هموطنان گرفتار سیل در 9 استان خبر داد و افزود: از ۲۴ بهمن تا ساعت ۶ صبح سه‌شنبه ۲۶ بهمن، استان‌های اصفهان، ایلام، فارس، تهران، خراسان رضوی و شمالی، بوشهر، کهگیلویه و هرمزگان، تحت تأثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند. وی با اشاره به عملیات امدادرسانی در ۴۱ شهر و روستای کشور گفت: همچنین در این مدت۵۵۰ نفر اسکان اضطراری یافته‌اند. فتحی از تخلیه آب ۲۸۳ واحد مسکونی خبر داد و افزود: ۳۰ دستگاه خودرو نیز از سیلاب رهاسازی شده است. وی از حضور ۴۳۰ نفر نیروی امداد و نجات در قالب ۸۰ تیم عملیاتی در حوادث سیل و آبگرفتگی خبر داد و تصریح کرد: ۲۶ دستگاه موتور پمپ و لجن‌کش، ۴۰دستگاه چادر، ۲۰۰ تخته پتو، ۳هزار کیلوگرم نایلون، ۸۰۰ قوطی انواع کنسرو  و ۸۰۰ قرص نان در بین حادثه دیدگان توزیع شده و امدادرسانی نیز همچنان ادامه دارد.

تخلیه روستاهای در معرض سیل

«حسن فیاض پور»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس نیز از تداوم تلاش برای تخلیه کامل روستای «یرج» از توابع شهرستان جهرم که در دریاچه سد سلمان فارسی قرار دارد، خبر داد و افزود: هم اینک ورودی آب به سد سلمان فارسی 700 مترمکعب در ثانیه است و با توجه به احتمال بالا آمدن آب دریاچه سد و فراگرفتن خانه‌های روستاییان، به آنها تذکر و هشدار داده شد که در نخستین فرصت، روستا را تخلیه کنند. بیشتر روستاییان خانه‌های خود را تخلیه و تعداد انگشت شماری از این کار خودداری کرده‌اند و از آنجا که این هشدار جدی گرفته نشود، با حکم دادستانی برای تخلیه روستا اقدام می‌شود. مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: با توجه به تذکرهایی که قبلاً به اهالی این روستا داده شده، مسئولیت هرگونه اتفاقی درصورت تخلیه نکردن روستا برعهده خودشان است. روستای یرج در دریاچه سد قرار دارد و پیش از این نیز سازمان مربوطه، پول املاک ساکنان این روستا را پرداخت و املاک را تملک کرده بود و ساکنان موظف بوده‌اند که روستا را تخلیه کنند. درعین حال «علیرضا صفا»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از احتمال تخلیه روستاهای پایین دست سد «شمیل و نیان» به دلیل پر شدن سد و احتمال باز شدن دریچه اضطراری حجم مفید آن خبر داد. صفا با بیان اینکه حجم مفید سد شمیل و نیان 92 میلیون مترمکعب در ثانیه است، اظهار داشت: به دلیل بارندگی زیاد و طغیان رودخانه، راه روستای «زیارت» به بندرعباس مسدود و راه‌های ارتباطی «رویدر» و 18 روستای آن به مرکز بندرخمیر نیز قطع شد. البته نیروهای هلال احمر در مناطق استان مستقر هستند. همچنین راهداری هرمزگان از رانندگان خواست از ترددهای غیرضروری در جاده‌های شهرستان‌های بندرعباس، بستک، حاجی آباد، میناب و رودان خودداری کنند و در صورت لزوم تردد، احتیاط  کنند.

سیلاب، وانت بار را با خود برد

یک دستگاه وانت بار هم که در مسیر خنج به «کورده» فارس حرکت می‌کرد، دوشنبه گذشته بر اثر آبگرفتگی این جاده طعمه سیل شد و آب، خودرو را با خود برد. سرنشینان این خودرو که 3 نفر بودند با کمک امدادگران نجات یافتند.

سقوط بیش از 15 بهمن در جاده هراز

«یوسف جغتا»، رئیس اداره راه و شهرسازی بخش لاریجان شهرستان آمل هم اعلام کرد: از بامداد دوشنبه گذشته تا ظهرهمین روز بیش از 15 بهمن در جاده هراز رخ داد. به گفته جغتا، سقوط بهمن بیشتر در مسیر «گزنک» تا حدفاصل تونل آستانه مبارکه امامزاده هاشم(ع) جاده هراز بوده که خوشبختانه درزمان وقوع آن جاده بسته بود و مشکل خاصی پیش نیامد.وی از رانندگانی که قصد تردد از جاده هراز را دارند، خواست با توجه به نامساعد بودن شرایط جوی از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و در صورت الزام به سفر با اطمینان از سلامت فنی خودرو، زنجیر چرخ، پوشاک گرم و مواد غذایی به همراه داشته باشند.

 تعطیلی بنادر مسافربری هرمزگان

«مرادعفیفی پور»، ‌مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان هم با اشاره به اینکه بنادر مسافربری «حقانی»، «ذاکری» و «هرمز» به علت بارندگی و مواج شدن دریا  تا اطلاع ثانوی بسته است، افزود: مسافران می‌توانند برای تردد به قشم و برعکس از بندرپل به بندرلافت استفاده کنند.همچنین بنادرغرب هرمزگان‌، بندرلنگه‌، چارک و آفتاب به مقصد کیش- لاوان و بالعکس نیز تا مساعد شدن شرایط جوی بسته است. دیروز- سه‌شنبه- ارتفاع موج در تنگه هرمز به 180 سانتیمتر و سرعت وزش باد به 40 کیلومتر بر ساعت رسید.

اهوازی‌ها خواستار حل مشکل ریزگردها و طرح‌های انتقال آب کارون شدند

شماری از مردم اهواز نیز با تجمع در مقابل استانداری خوزستان خواستار رسیدگی به مشکل گرد و خاک، طرح‌های انتقال آب از کارون و بحران قطع آب و برق در شهرهای این استان شدند. مردم ضمن تجمع در مقابل استانداری خوزستان پلاکاردهایی با مضمون «کارون بی‌جان، مرگ خوزستان» و«ندای هر خوزستانی کارون باید بمانی»، «اینجا اهواز است مردم خاک می‌خورند که زنده بمانند» و«مردم خوزستان خواستار توقف طرح‌های انتقال آب هستند» در دست داشتند. یکی از شهروندان حاضر در این تجمع با بیان اینکه مردم خوزستان بیش از 10 سال با مشکل گرد و خاک دست به گریبان هستند، اظهار داشت: به دلیل سوء مدیریت‌ها، خوزستان به خاکستان تبدیل شده و ما می‌خواهیم از محل زندگی خود دفاع کنیم. این تجمع به هیچ وجه سیاسی نیست زیرا مردم خوزستان از هر جناح و قومیت به یک اندازه از ریزگردها آسیب دیده‌اند. «اسماعیل ارزانی بیرگانی»، فرماندار اهواز نیز با حضور در این تجمع  درصدد توضیح درباره علت قطع برق در روزهای اخیر برآمد.

رصد پرونده آب و خاک

در همین حال، «صادقی گندمانی»، معاون دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز با حضور در این تجمع، گفت: از گرد و خاک اخیر مدت زمان زیادی نگذشته و در این مدت همه مسئولان از وزیر نیرو تا استاندار پیگیر مسأله بوده‌اند. معاون دادستان اهواز با بیان اینکه هنوزهیچ  پرونده‌ای در زمینه انتقال آب کارون و گرد وخاک در دستگاه قضایی تشکیل نشده، گفت: پیش از این پرونده آلودگی رودخانه کارون درستاد جرایم خاص دادگستری مطرح شده اما به مسأله انتقال آب ورود نکرده‌ایم. برای تشکیل پرونده، سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند شکایت کند و تشکل‌های مردم نهاد نیز می‌توانند به قضیه ورود کنند، اگر مقصری وجود داشته باشد دستگاه قضایی نیز در حد صلاحیت خود وارد می‌شود.

آسیب جدی پدیده گرد و خاک به‌شبکه برق

از طرفی، «ستار محمودی»، قائم مقام وزیر نیرو هم در سفر به خوزستان درباره اینکه مشکلات به وجود آمده درخصوص قطع برق در خوزستان ناشی از آسیبی است که پدیده گرد و خاک در سال‌های اخیر بر شبکه برق وارد کرده، افزود: در روزهای اخیر همراه شدن پدیده گرد وغبار با رطوبت و مه غلیظ باعث آسیب رساندن جدی به شبکه برق و تجهیزات پست‌های برقی این استان شد. شبکه برق خوزستان از شبکه‌هایی است که برای شرایط اقلیمی همین منطقه طراحی شده که به بهترین نحو پاسخگوست اما پدیده ریزگردها به همراه مه غلیظ و رطوبت، بار زیادی را به سامانه‌ها تحمیل می‌کند و شرایطی ویژه را به وجود می‌آورد که در این تجهیزات، پیش‌بینی نشده است. وی از ساماندهی وضع موجود در خوزستان درکوتاه‌ترین زمان ممکن خبر داد و تصریح کرد: وزارت نیرو برای حل مشکلات خوزستان با سازماندهی بهتر و کوتاه کردن فاصله زمانی به دنبال اتخاذ تصمیماتی است تا مشکلات استان را کاهش دهد. در بخش کوتاه مدت، تأمین 15 دستگاه مقره شوی در دستور کار قرار گرفته تا به هنگام بروز پدیده گرد وخاک و با شست وشوی بموقع، قطعی برق به حداقل ممکن برسد. محمودی از تجهیزات خریداری شده برای خوزستان خبر داد و اظهار داشت: برای رفع مشکل اساسی برق استان، 42 پست برق فشارقوی در نظرگرفته شده که این پست‌ها حالت پوششی دارند و مقابل گرد وخاک مقاوم هستند. قائم مقام وزیر نیرو درخصوص انتقال آب کارون به حوضه‌های مرکزی کشور هم گفت: بحث انتقال آب به حوضه‌های کویری از 30 سال قبل طراحی شده که از حوضه کارون بزرگ انشعاباتی به مناطق مختلف انتقال داده شود اما به دلیل تغییرات اقلیمی، میزان انتقال آب در ظرفیت این حوضه نبوده که آبی از کارون بزرگ به مناطق کویری برود در نتیجه در جلسات مختلف که استان‌ها در آن حضور داشته‌اند، مصوب شد تنها انتقال آب برای شرب انجام شود. بر پایه این تصمیم سهمیه مصوب برای انتقال آب کارون به یک ششم کاهش پیدا کرد، هرچند هنوز این میزان انتقال آب نیز اجرا نشده است. محمودی از اولویت خوزستان در بحث انتقال آب به سایر استان‌ها گفت و یادآور شد: این امکان وجود ندارد که آب از خوزستان به استان دیگری برای کشاورزی داده شود. وزارت نیرو در صورتی مجوز انتقال آب از منطقه‌ای به منطقه دیگر را می‌دهد که آن منطقه مشکلی در زمینه کمبود آب نداشته باشد واکنون که خوزستان خود با مشکل کمبود آب مواجه است، اجازه این انتقال داده نخواهد شد.

«محمود دشت بزرگی»، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت توزیع برق منطقه‌ای خوزستان نیز در این جلسه، اظهار داشت: در برنامه     درازمدت باید بخشی از پست‌های انتقال بنیادی 23 پست برق به کابل‌های پوششی سیلیکونی مجهز شوند تا به این وسیله میزان آلودگی کاهش یافته و مقابل نشت آب مقاوم شوند که این کار تا قبل از تابستان 96 انجام می‌شود. تغییر در بخش خطوط برق هم با اولویت مناطق آلوده انجام می‌شود که باید 35 هزار زنجیره مقره‌ها را تجهیز و تعویض کنیم و به ترتیب تا پایان سال 96 با تأمین هزینه و بودجه بهبود شبکه انجام گیرد.  

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز

درهمین حال، «احد وظیفه»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه بارش‌ها دراکثر استان‌ها ادامه خواهد داشت از ورود سامانه بارشی جدید به کشور از امروز چهارشنبه خبر داد و اظهار داشت: امروز بارش در برخی مناطق جنوب وشمال غرب کشور ادامه خواهد داشت و بتدریج با ورود سامانه بارشی جدیدی از جنوب غرب وغرب کشور، گستره بارش جنوب غرب، غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی و جنوبی و دامنه‌های البرزغربی را نیز در بر خواهد گرفت. براین اساس، این سامانه بارشی در این روز(چهارشنبه) لرستان، کردستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه را تحت تأثیر قرار داده و بعدازظهر به تهران می‌رسد. وظیفه، درباره وضعیت آسمان تهران طی امروز نیز گفت: آسمان تهران امروز چهارشنبه نیمه ابری، در بعدازظهر افزایش ابر گاهی وزش باد همراه با بارش برف با حداقل دمای 3 و حداکثر دمای 11 درجه پیش‌بینی می‌شود. فردا پنجشنبه هم بار دیگر شاهد بارش‌های خوبی در کشور خواهیم بود. بارش‌ها در استان‌های مختلف تا شنبه آینده ادامه دارد و از روز یکشنبه هفته آتی شاهد افت شدید دما و سرد شدن محسوس هوا خواهیم بود.