۰ نفر

در گفت و گو با رییس محیط زیست شهر تهران مطرح شد

دود پلاسکو، سرطان زا بود

۱۶ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۲۵
کد خبر: 174598
دود پلاسکو، سرطان زا بود

پلاسکو همچون زلزله‌ای بود که همچنان با پس‌لرزه‌های آن مواجه هستیم. پس از اتمام عملیات آوار برداری در پلاسکو، مساله‌ای که این روزها موجب نگرانی فعالان محیط زیست شده، بحث مدیریت پسماندهای ویژه آن و تاثیر زیست‌محیطی آتش‌سوزی بر هوای شهر تهران و سلامت شهروندان است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، در این‌باره به‌ گفت‌وگوی کوتاهی با محمدحسین بازگیر، رییس اداره محیط‌زیست شهر تهران پرداختیم که به شرح ذیل است:

آوارهای پلاسکو در بحث مدیریت پسماند جزو کدام گروه از پسماندها قرار می‌گیرد؟

بخشی از آوارهای پلاسکو نخاله‌های ساختمانی است که پسماند عادی محسوب می‌شوند اما به‌دلیل آتش‌سوزی و فروریختن پلاسکو، پسماندهای ویژه و خطرناکی همانند پسماندهای الکتریکی و ... نیز در بین آن‌ها قرار دارند و نگرانی ما درخصوص نحوه مدیریت این پسماندهای ویژه و خطرناک است.

آیا تاکنون اداره محیط زیست شهر تهران درخصوص مدیریت پسماندهای ویژه تذکری به شهرداری تهران داده است؟

براساس قانون، مدیریت پسماند در شهرها برعهده شهرداری‌ است. شهرداری‌ها متولی و مسئول ساماندهی پسماندهای سطح شهر، آوارها، نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای عمرانی هستند. بعد از حادثه پلاسکو و انتقال آوارهای آن به سکوی هرندی واقع در منطقه‌ای 12 تهران، اداره محیط زیست شهر تهران در نامه‌ای تذکرات لازم را به شهرداری داده و خواستار رسیدگی و مدیریت ویژه پسماندهای خطرناک پلاسکو شده است. طبق قانون، پسماندهای ویژه باید جداسازی و به مراکز امحای پسماندهای ویژه انتقال داده شوند. همچنین بخش پسماندهای عادی نیز به دو سایت آرادکوه و آبعلی انتقال داده و امحا شوند.

پس از حادثه پلاسکو، شایبه‌های بسیاری درخصوص سرطان‌زا بودن دود ناشی از آتش‌سوزی به‌وجود آمد. نظر شما در این‌باره چیست؟

در حادثه پلاسکو، هشت شبانه روز آتش‌سوزی و دود ناشی از‌ آن را در شهر تهران داشتیم. شاهد سوختن مواد هیدروکربنی و مواد مختلف سمی بودیم که حاصل این سوختن تولید گازهایی خطرناک و سرطان‌زا مانند دی‌اکسین بود. نه‌تنها افراد حاضر در محل بلکه تمامی شهروندان تهران در معرض این گازهای سمی قرار داشتند و آلودگی هوای تهران در چند روز اخیر نیز بی‌تاثیر از این آتش‌سوزی پلاسکو نبوده است.

آیا مدت زمان مشخصی برای انتقال آوار پلاسکو مشخص شده است؟

از آنجایی که روی این نخاله‌ها حساسیت‌های ویژه‌ای وجود دارد و نیازمند تفکیک و بررسی مجدد است، بیشتر از شرایط معمولی زمان نیاز دارد اما نباید این مساله را فراموش کردکه در بین این نخاله‌ها، پسماند خطرناک وجود دارد و نگهداری آن در داخل شهر تهران به‌ نفع شهر و شهروندان نیست و مخاطرات زیست محیطی بسیاری درپی دارد. به‌همین دلیل باید مدیریت ویژه‌ای روی آن‌ها صورت گیرد.