۰ نفر

انفجار ترکش‌های پلاسکو در شورای شهر

۶ بهمن ۱۳۹۵، ۶:۴۳
کد خبر: 172696
انفجار ترکش‌های پلاسکو در شورای شهر

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر از همان ساعات اولیه با تنش آغاز شد و این تنش و درگیری‌های لفظی تا آخر جلسه بین اعضای شورای شهر ادامه داشت.

 اختلاف اعضای شورا به حادثه پلاسکو بر می‌گشت. با این حال در این جلسه با پیشنهاد کمیسیون تلفیق بودجه شهرداری تهران، رقم بودجه سال آتی تهران 17هزار و 900میلیارد تومان به تصویب اکثریت اعضا رسید و از سامانه جامع مصوبات شورا نیز رونمایی شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، با توجه به حادثه پلاسکو عده‌یی از اعضای شورا خواستار ارائه تذکر در این باره شدند، اما مهدی چمران رییس شورا با این موضوع موافقت نکرد. رحمت‌الله حافظی، عضو کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا به این تصمیم واکنش نشان داد و گفت: ٢٠تا30 نفر در این حادثه کشته شده‌اند. آن وقت شما می‌خواهید، همین جا بنشینید و حرفی نزنید. وی سپس در اعتراض به این تصمیم وسایل خود را جمع کرد تا برود. این اقدام حافظی حمایت دیگر اعضا را در پی داشت. سرانجام چمران قبول کرد که تذکرات مطرح شود اما هر نماینده بیش از ٣ دقیقه صحبت نکند.

چمران بعد از اینکه ناچار شد به نمایندگان متقاضی فرصت صحبت بدهد با کنایه خطاب به آنها گفت جلسه قبلی همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می‌خواهند که حافظی در پاسخ به وی گفت: بله باید رسانه‌ها بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش می‌شود ما صحبتی نداریم. برخی اعضای شورای شهر در جلسه اضطراری این شورا که روز شنبه در محل ساختمان پلاسکو برگزار شد، مطالبی مطرح کردند که هر چند مفاد آن در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفت اما یکی از اعضای شورا از تنش در این جلسه خبر داده و گفته بود که باید صحبت‌های مطرح شده در این جلسه علنی شود تا مردم هم به واقعیت ماجرا پی ببرند.

 شهرداری بودجه آتش‌نشانی را نداد

در ادامه حافظی با بیان اینکه قوه قضاییه باید بدون ملاحظات سیاسی وارد بررسی حادثه پلاسکو شود، اظهار کرد: روز پنج‌شنبه در تشییع شهدای آتش‌نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست.  وی همچنین درخواست کرد تا انحصار خبررسانی پلاسکو شکسته شود و گفت: بر چه اساسی خبرنگاران و عکاسان را از محوطه خارج می‌کنند. شاید بهتر باشد با توجه به برخی ملاحظات عکاسان حضور نداشته باشند، این قابل قبول است. اما برای چه خبرنگاران را بیرون می‌کنید.

وی گفت: رسانه ملی به دور از جناح‌بندی‌های سیاسی، افرادی را دعوت کند که اولویت آنها مردم باشد نه افرادی که در این سال‌ها نشان دادند اولویت‌های‌شان چیست.

وی همچنین سوال کرد: برای چه شهرداری بودجه ٢٠میلیارد تومانی را به آتش‌نشانی نداد؟ از ردیف بودجه آتش‌نشانی ٥٥میلیارد تومان محقق شد، اما فقط ٢١میلیارد تومان آن داده شد. آقایان حقایق را کتمان نکنید. نروید در رسانه بگویید ٤٥میلیارد تومان به آتش‌نشانی دادیم. هرکس سند دارد این رقم پرداخت شده، ما او را روی چشم می‌گذاریم.

یکی از نکات جالب جلسه دیروز شورای شهر عصبانی شدن عباس جدیدی و اظهار صحبت‌هایی از سوی وی بود. این عضو شورای شهر که جزو اعضای ساکت و کم حرف شورا محسوب می‌شود و ماجرای سلفی گرفتن‌هایش در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد با گمان اینکه نوبت وی است؛ قصد صحبت داشت که محسن پیرهادی عضو هیات رییسه شورا با اعتراض به وی گفت: نوبت خانم راستگو است و من خودم حواسم به نوبت‌ها هست. امروز حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشینید.

در این لحظه عباس جدیدی عصبانی شد و خطاب به وی گفت: حواست باشد چه جوری با من حرف می‌زنی. مگر تو کی هستی که این طور با من حرف می‌زنی؟ هل برت داشته است؟ نمی‌دانم این صندلی داغ چه حکایتی دارد که هرکس رویش می‌نشیند، جوگیر می‌شود. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به هنرمندانی که این روزها با مردم و خانواده آتش‌نشانان اظهار همدردی کرده‌اند، حمله کرد و گفت: حتی آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض‌اندام می‌کنند، این افراد بدون حتی یک سناریو نمی‌توانند شاخ بز را جدا کنند.

 فرافکنی شهرداری در حادثه پلاسکو

غلامرضا انصاری، عضو کمیسیون شهرسازی شورای شهر نیز گفت: اخیرا امپراتوری رسانه‌یی شهردار تهران در شرایطی که دل ملت و خانواده شهدای آتش‌نشان خون است، دست از فرافکنی برنداشته و دنبال یافتن شریک جرم برای فرار از مسوولیت خود است.

محسن سرخو، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در تذکر پیش از دستور خود گفت: روز یک‌شنبه فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد با این مضمون که شهردار در سال 93 به شورا در خصوص ساختمان پلاسکو تذکر داده و شورا اقدامی نکرده و در آن فیلم تمام تقصیرها گردن شورا انداخته شده است.

وی ادامه داد: برای روشن شدن افکارعمومی لازم است توضیحاتی را ارائه دهم؛ آن جلسه بعد از حادثه آتش‌سوزی خیابان جمهوری که متاسفانه دو نفر از هموطنان ما کشته شدند، برگزار شد. باید آن موقع شهردار استعفا می‌کرد، اما ما را متهم به سیاسی‌کاری کردند، شاید اگر قالیباف استعفا کرده بود، امروز شاهد این اتفاق نبودیم.  به گفته سرخو، مطابق قانون، اخطار باید به مالک داده شود نه صاحب سرقفلی یا مستاجر؛ اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می‌شد. شورا بعد از حادثه خیابان جمهوری چهار مصوبه داشت که شهرداری را مکلف کرده بود استانداردهای ایمنی، آتش‌سوزی و استحکام‌سازی را به شورا ارائه دهد. در آن مصوبه شهرداری مکلف شده بود هلی‌کوپتر و تجهیزات جدید آتش‌نشانی تهیه کند. سرخو ادامه داد: مردم از ما انتظار دارند به این حادثه رسیدگی و شهرداری را مکلف کنیم تا به یگان هوایی مجهز شود و صداوسیما، برنامه‌های آموزشی برای مقابله با آتش پخش کند. قیمت یک هلی‌کوپتر آتش‌نشان 10میلیارد است اما شهرداری آن را تهیه نکرد.

 اعتراض به دفاع از شهرداری

در ادامه جلسه، ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهردار در زمان بررسی بودجه از شهرداری تهران در حادثه پلاسکو دفاع کرد، اما ریاست شورا اجازه اعتراض و صحبت به اعضای منتقد شورا را نداد.

هر چند عکس‌ها و فیلم‌های پخش شده از حادثه پلاسکو به خوبی کمبود تجهیزات آتش‌نشانی را به تصویر می‌کشد، اما ناصر امانی اصرار داشت که آتش‌نشانی هیچ کمبودی ندارد و کاملا مجهز است.

همزمان با صحبت‌های امانی، غلامرضا انصاری عضو کمیسیون شهرسازی شورا با صدای بلند خواهان قطع سخنان معاون شهرداری شد. به همراه وی حافظی و حکیمی‌پور نیز به این روند اعتراض کردند.  انصاری خطاب به چمران گفت: اگر ایشان می‌خواهد در مورد پلاسکو حرف بزند باید به ما هم وقت بدهید، اما باوجود این تذکرات چمران به امانی اجازه داد حرف بزند و نگذاشت منتقدان حادثه پلاسکو در این مورد صحبت کنند.

 رد وجود گازوییل در طبقات بالایی پلاسکو

همچنین روز گذشته اعضای شورای شهر جلسه‌یی با هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو برگزار کردند که احمد مسجدجامعی بعد از جلسه شورا درباره این نشست توضیحاتی ارائه داد و گفت: براساس سخنان اعضای هیات امنا هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده به‌همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقی نمانده است. هیات امنا اظهار کردند که هیچ منبع گازوییلی در طبقات نبوده و گازوییل فقط در موتورخانه و زیرزمین بوده است و هنوز موجود است. علاوه بر این، منبع آب آتش‌نشانی و منبع آب شرب در پشت‌بام وجود داشته است.

وی ادامه داد: بنابر اعلام حاضران در جلسه، شغل پلاستیک‌فروشی در کل مجموعه نبوده و داخل راهروها و راه‌پله‌ها نیز به هیچ‌وجه انبار کالا نبوده است. همچنین آتش‌نشانی تنها یک بار اخطاریه‌یی به شورای ساختمان درخصوص ضرورت ایجاد پله فرار داده است که این اخطاریه توسط شورای ساختمان به دفتر نماینده مالک (بنیاد مستضعفان) در طبقه چهاردهم ساختمان تحویل شده است. این عضو شورای شهر افزود: براساس اعلام هیات امنای ساختمان پلاسکو طی بازدید آتش‌نشانی در چند ماه گذشته از این ساختمان اعلام شده که وضعیت شیر و شلنگ‌های داخل پلاسکو که از قبل تعبیه شده قابل‌قبول است و آتش‌نشانی نقص اصلی را نداشتن پله فرار در ساختمان اعلام کرده است.

هیات امنای مذکور که 25 ماه است در پلاسکو فعال هستند، اعلام کردند که به هیچ‌وجه کارگر شب‌خواب نداشته و تنها یک سرایدار و دو نظافتچی در آنجا مستقر بودند. همچنین آنها مدعی شدند که فقط در برخی مغازه‌ها کپسول گاز و پیک‌نیک برای پخت و پز موجود بوده است.

محمدمهدی تندگویان نایب رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز در این باره گفت: آتش از طبقه دهم آغاز شده و از طبقات بالا سرایت کرده است. با این حال شلنگ‌های آتش‌نشانی تنها به طبقه دهم رسیده و جالب است که هیچ‌کدام از راه‌پله‌ها و راهروها محل انبار کالا نبوده و تماما خالی بوده است.