۰ نفر

یک آتش نشان : تجهیزات ما مطابق استانداردهای جهانی است

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۰:۳۶
کد خبر: 172072
یک آتش نشان : تجهیزات ما مطابق استانداردهای جهانی است

هر روز که از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو می‌گذرد بازار شایعات هم حسابی داغ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، ایران نوشت : بحث عملیات آتش‌نشانی و تجهیزات و امکانات آتش‌نشانان ایرانی به سوژه‌ای مورد بحث در فضای مجازی تبدیل شده است. برخی از کاربران و حتی رسانه‌ها می‌گویند: ساختمان پلاسکو حتی از سیستم اطفای حریق دستی هم محروم بوده، وسایل آتش‌نشان‌های ایرانی بسیار قدیمی است و تجهیزاتی برای نجات در ساختمان‌های بلند ندارند. عده‌ای نیز بی‌توجهی و اهمال کاری و سوءمدیریت مسئولان را در زیر آوار ماندن آتش‌نشانان محتمل می‌دانند. یکی از آتش‌نشان‌های حاضر در حادثه ساختمان پلاسکو در مورد وضعیت آتش‌نشانی کشور نسبت به استانداردهای جهانی می‌گوید: تجهیزات و لباس مأموران آتش‌نشانان تهران کاملاً به روز و مطابق استانداردهای جهانی و با استانداردهای آلمان برابری می‌کند. لباس مأموران همگی وارداتی است هر چند در 3 سال گذشته به دلیل تحریم‌ها واردات لباس اطفای حریق با مشکل مواجه بود.

این آتش‌نشان حاضر در حادثه پلاسکو اشاره‌ای به برخی از مطالب منتشر شده در فضای مجازی داشته و می‌گوید: من می‌بینم که برخی‌ها می‌گویند ما نردبان بلند و ابزار‌های نجات پیشرفته نداریم ولی این‌گونه نیست شما خبرنگاران بیایید و از ایستگاه‌های آتش‌نشانی دیدن کنید و ببینید امکانات ما به روز است یا خیر؟ اگر عکس‌ها را نگاه کنید می‌بینید که نردبان 52 متری لب به لب پنجره طبقه نهم جایی که حریق از پنجره‌ها بیرون می‌زد کار گذاشته شده بود. وسعت حریق زیاد بود ما به هیچ عنوان نردبان کوتاه نداشتیم اما وقتی کانون حریق پیدا نشود آتش‌نشان نمی‌داند کجا آب بزند. در محیط شهری نسبت به وسعت شهری از نردبان برای خاموش کردن آتش سوزی استفاده می‌کنند در برخی خیابان‌ها و کوچه‌ها بخاطر ساختار شهری استفاده از نردبان بلند مقدور نیست.

او در خصوص اینکه گفته می‌شود برای اطفای حریق از پودر یا کف به جای آب استفاده نشد، گفت: هر جنسی با هر موادی قابل اطفا نیست. پودر خاصیت خنک کنندگی ندارد و نمی‌تواند شعله پنهان را اطفا کند. اگر هم پودر را در فضای باز خالی می‌کردیم همه فضای اطراف پلاسکو مملو از غبار سفید رنگ می‌شد. پودر برای اطفای حریق در لحظات اولیه آتش سوزی به کار می‌رود و موقعی که حریق وسعت پیدا کند؛ کاربرد ندارد اما برای اطفای آتش از کف که با آب ترکیب شده بود، استفاده شد.

او درباره اینکه اگر وسایل و تجهیزات آتش‌نشان حین انجام مأموریت صدمه ببیند آیا باید مأمور آتش‌نشانی خسارت وارده را به سازمان مربوطه بپردازد؟ گفت: حفاظت و نگهداری از تجهیزات شخصی توسط مأموران آتش‌نشانی یک اصل است وقتی آتش‌نشان تجهیزات شخصی‌اش را سالم تحویل می‌گیرد باید سالم هم تحویل دهد. آتش‌نشان باید از تجهیزاتی که باعث نجات جان خود و دیگران می‌شود محافظت کند و نباید نسبت به ابزار کارش سهل‌انگار و بی‌توجه باشد اما چنانچه در حین مأموریت ابزار کارش از بین برود و تجهیزات تخریب شود جریمه نمی‌شود. مأمور آتش‌نشانی موظف است از گم کردن و جا گذاشتن تجهیزاتش پرهیز کند و وسایلش را بعد از پایان عملیات جمع و برای عملیات بعدی آماده کند اگر در حین مأموریت وسایل مأمور آتش‌نشانی گم شد جریمه مختصری را در نظر گرفته‌اند که معمولاً سازمان در تهیه ابزار و تجهیزات کمک می‌کند.

وی در خصوص اینکه آیا صحت دارد که چنانچه خودروی آتش‌نشانی حین مأموریت دچار سانحه شود باید راننده یا آتش‌نشان خسارت دهد؟ گفت: در همه این سال‌هایی که مأمور آتش‌نشانی بودم تاکنون ندیده‌ام آتش‌نشان را بخاطر تخریب وسایل حین مأموریت جریمه کنند در قانون هم چنین چیزی وجود ندارد که مأمور آتش‌نشانی در صورت تصادف یا خسارت به خودروی امدادی جریمه بپردازد. خودروهای عبوری موظفند برای خودروی آتش‌نشانی مسیر را باز کنند اطراف خودروهای آتش‌نشانی یا امدادی باید آزاد باشد تا امکان گردش به سمت چپ یا راست را داشته باشند همه این خودروها بیمه هستند و موقع اعزم به عملیات معمولاً سازمان خسارت را تقبل می‌کند اما موقع برگشتن از عملیات بخاطر اینکه راننده باید آرامش داشته باشد و از مسیرهای کوتاه تردد کند باید محتاط‌تر باشد و نباید تصادف کند اگر هم تصادف کند چون به بی‌احتیاطی راننده برمی‌گردد جریمه می‌شود. خودروهای آتش‌نشانی خودروهای سنگین است اگر راننده بی‌احتیاطی کند چون بحث بازی با جان مردم است از بابت بیت‌المال و امنیت مردم جریمه می‌شوند.

این آتش‌نشان حاضر در حادثه پلاسکو با اشاره به اینکه در بحث حریق و آتش‌نشانی سه بحث شعله زنی، تخلیه نیروی انسانی و اطفای حریق مطرح است می‌افزاید: هر مأموریت مربوط به آتش سوزی چند مرحله دارد؛ نخست اینکه عده‌ای مأمور می‌شوند واحد به واحد ساختمان را تخلیه کنند و چون همه واحدها باز نیستند «شعله زنی» عملیات زمانبری می‌شود. در مرحله بعدی آتش‌نشانان مأمور می‌شوند مردم را از ساختمان در حال حریق تخلیه کنند.

عده‌ای دیگر مأمور بررسی حریق می‌شوند تا مانع از حمله و انتشار حریق به نقاط دیگر شوند بنابراین اینکه برخی از شهروندان می‌گویند چرا یکسری از آتش‌نشانان در مرحله اول و عده‌ای دیگر در مرحله دوم داخل ساختمان پلاسکو رفتند، همین است. مأمورانی که در ابتدای آتش سوزی به طبقه نهم اعزام شدند شعله زنی را انجام دادند چرا که حریق مواد اشتعال آور را جابه‌جا می‌کند و آتش‌نشان نباید اجازه دهد کوچکترین لکه حریق بماند. بچه‌های ما در این دو مرحله با جان و دل کار کردند و با تفکر جمعی و تقسیم‌بندی کار این دو مرحله را به پیش بردند.

اما فاجعه چگونه رقم خورد و چرا آتش‌نشانان برای مرتبه دوم داخل ساختمان پلاسکو شدند و زیر آوار ماندند؟» انبارداری بد، بار زیاد، چیدمان بد و حجره‌ای بودن پاساژ همگی موجب شدند زحمات آتش‌نشانان زیاد شود اگر انبارداری مناسب بود نیروی انسانی کمتری تلف می‌شد.

 مواد قابل اشتعال باید تفکیک شده و در وسعت تعریف شده نگهداری شوند اما در پلاسکو پارچه‌ها روی هم دپو شده بودند و این عملیات اطفای حریق را دشوارتر می‌کرد.روی پارچه‌ها شعله ور بود ولی داخل پارچه‌ها مشخص نبود چه اتفاقی در حال جریان بود بنابراین دسته اول آتش‌نشانان شعله زنی را شروع کردند و گروه بعدی وارد عملیات جابه‌جایی و لکه‌گیری حریق شدند. آتش‌نشانان داخل ساختمان پلاسکو باید حین عملیات جابه‌جا می‌شدند چون لباس‌های ضد حریق اجازه تنفس پوستی را به بدن آتش‌نشان نمی‌دهد حتی اگر دستگاه تنفسی هم داشته باشند گرمای زیاد حریق باعث تعریق و کم آبی بدن و افت فشار خون می‌شود بنابراین باید بیرون بیایند و نیرو جابه‌جا شود.»