۰ نفر

مسئولان موسسه کاسپین فقط وعده آینده می‌دهند

مجازهای بی اعتبار!

۲۸ دی ۱۳۹۵، ۱۱:۵۵
کد خبر: 171224
 مجازهای بی اعتبار!

روز یک‌شنبه ( 26 دی ماه) تجمع گسترده سپرده‌گذاران در مقابل ساختمان مرکزی موسسه اعتباری کاسپین باعث بسته شدن خیابان سرو شرقی منطقه سعادت‌آباد تهران شد.

 یکی از سهامداران،درخصوص علت تجمع مردم در مقابل شعبه مرکزی موسسه اعتباری کاسپین، گفت: مدیرعامل موسسه کاسپین در هفته‌های گذشته حل مشکل این موسسه را منوط به انتقال اموال تعاونی فرشتگان اعلام کرده بود اما روز شنبه (25 دی ماه)، اطلاعیه‌ای روی خروجی وبگاه رسمی خود منتشر کرد که سپرده‌های مشتریان تا انتقال کامل اموال و دارایی‌های تعاونی فرشتگان، بازپرداخت نخواهد شد. این وضعیت بسیار مشابه شرایط موسسه‌های منحل شده ثامن‌الحجج و میزان است، پس بدون شک ما هم همانند سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری ثامن‌الحجج و میزان، سرگردان خواهیم شد به همین دلیل در مقابل شعبه مرکزی این موسسه تجمع کرده‌ایم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون ، هیچ خبری از بازپرداخت سپرده‌ها نیست؛ همچنین سپرده‌گذار دیگری، تاکیدکرد: بانک مرکزی بارها اعلام کرده که مردم سرمایه خود را در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز سپرده‌گذاری نکنند و درصورت سپرده‌گذاری هیچ گونه ضمانتی از سپرده آن‌‌ها نمی‌شود،ما هم به گفته بانک مرکزی توجه کرده و در موسسه مالی و اعتباری مجاز سپرده‌گذاری کردیم اما این‌بار موسسه‌ مالی و اعتباری مجاز باعث ضرر و زیان مالی مردم شده ‌است. سپرده گذار دیگری در این‌باره گفت: دلیل منحل شدن موسسه اعتباری ثامن‌الحجج با وجود 700 شعبه در سرار کشور، نداشتن مجوز نهایی از سوی بانک مرکزی برای فعالیت بود؛ درحالی‌که عبارت تحت نظارت بانک مرکزی در تابلوها و فیش سپرده‌گذاران این موسسه درج شده بود. بنابراین صدور مجوز برای یک موسسه اعتباری نشان می‌دهد که مسئولان بانک مرکزی به فعالیت آن موسسه اعتماد کامل دارند و از حمایت این نهاد نظارتی برخوردار است، پس طبق اعلام بانک مرکزی، موسسه اعتباری کاسپین دارای مجوز است. همچنین این موسسه عضو صندوق ضمانت سپرده‌گذاران بوده و این امر به معنای آن است که سپرده سپرده‌گذارانی که عضو این صندوق باشند ،بیمه هستند اما مسئولان این موسسه تنها وعده آینده می‌دهند و هیچ خبری از بازپرداخت سپرده‌های ما نیست. اطلاعیه دیروز هم نشان می‌داد که این موسسه قصد بازپرداخت سپرده‌های ما را ندارد.

کاسپین؛ پنجمین موسسه اعتباری مجاز

موسسه اعتباری کاسپین، دوازدهم اسفندماه سال 94 براساس مصوبه شورای پول و اعتبار در پنجم آبان‌ماه 1394، با انحلال برخی تعاونی‌های اعتباری مانند تعاونی اعتبار فرشتگان تشکیل شده است. این‌ موسسه روز شنبه 25 دی‌ماه 1395، اطلاعیه‌ای روی خروجی وبگاه رسمی خود منتشر کرد و در آن نوشت که سپرده‌های مشتریان تا انتقال کامل اموال و دارایی‌های تعاونی فرشتگان، بازپرداخت نخواهد شد. متن اطلاعیه روابط عمومی موسسه کاسپین به این شرح است که: موسسه کاسپین به اطلاع کلیه سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان، عام کشاورزان مازندران که تحت عنوان موسسه اعتباری آرمان ایرانیان فعالیت می‌کردند، می‌رساند که موسسه اعتباری کاسپین در چارچوب فرایند ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و پس از طی مراحل قانونی در مورخه ٢٧/١٢/١٣٩٤، به صورت مستقل مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی ج.ا.ا دریافت کرده است و در فهرست موسسات اعتباری مجاز قرار گرفته و این موسسه درحال‌حاضر به‌عنوان پنجمین موسسه اعتباری غیربانکی مجاز شناخته می‌شود و مقرر است طبق قوانین و مقررات و براساس فرآیند حقوقی و مالی مشخص که در گذشته بین این موسسه و هیات‌های تصفیه تعاونی‌های منحله هشت‌گانه مشخص شده، تحت‌نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دارایی‌ها و بدهی‌های قابل تجمیع شرکت‌های تعاونی منحله اعتبار فرشتگان، الزهرا مشهد، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، بدر توس مشهد، پیوند، امید جلین گرگان و عام کشاورزان مازندران را که تابه‌حال تحت عنوان آرمان ایرانیان فعالیت می‌کردند، به حساب‌های خود منتقل کرده و بعد از انتقال نسبت به پاسخ‌گویی به سپرده‌گذاران تعاونی‌های منحله طبق اولویت تعیینی از سوی بانک مرکزی ج.ا.ا اقدام کند. فرآیند ارزیابی املاک و اموال تعاونی‌های منحله فوق‌الذکر توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری در حال انجام است و وفق قوانین و مقررات، اموال و املاک و دارایی‌های تمامی تعاونی‌های ذکرشده در بالا به موسسه اعتباری کاسپین انتقال خواهدیافت.

آخرین وضعیت فرشتگان

همچنین درخصوص تعاونی اعتبار منحله فرشتگان به اطلاع می‌رساند که ارزیابی و کارشناسی املاک و دارایی‌های این تعاونی توسط کارشناسان رسمی دادگستری متشکل از نمایندگان هیات تصفیه تعاونی فرشتگان، هیات‌مدیره کاسپین و کارشناس مرضی‌الطرفین در حال انجام است و با انتقال دارایی‌ها طبق قانون و مقررات و انتقال پرسنل تعاونی فرشتگان به موسسه اعتباری کاسپین همانند سایر تعاونی‌ها انتقال به اتمام خواهد رسید و پس از آن تمامی دارایی‌ها و اموال تعاونی فرشتگان در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار خواهد گرفت و پس از اجرای مراحل مذکور، اقدامات لازم معمول خواهد شد.

کسری ٤هزارمیلیاردتومانی

موسسه کاسپین در اطلاعیه خود متذکر شده است که فرآیند ارزیابی املاک و اموال‌ تعاونی اعتباری فرشتگان درحال انجام است و به زودی تمامی دارایی‌ها و اموال تعاونی فرشتگان در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار خواهد گرفت اما به گفته دادستان کل تهران، براساس اعلام بانک مرکزی، تعاونی اعتباری فرشتگان بیش از هشت ‌هزار میلیاردتومان سپرده مردم را جذب کرده است و درحال حاضر چهارهزار میلیارد تومان کسری دارد که با تشکیل پرونده در دادسرای پولی و بانکی کشور دو نفر از مدیران این تعاونی دستگیر و بازداشت شده‌اند. کاسپین باید پاسخگو باشد.

همچنین روز یک‌شنبه( 26 دی ماه) ، روابط ‌عمومی بانک مرکزی در راستای تجمع گستره مردم در مقابل شعبه مرکزی موسسه کاسپین اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در این اطلاعیه آمده است: بانک مرکزی به اطلاع سپرده‌گذاران موسسه کاسپین می‌رساند، از آنجا که موسسه اعتباری کاسپین دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است، لذا مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره این موسسه حسب موازین قانونی مکلف هستند در اسرع‌وقت اقدامات مقتضی را برای رضایت مشتریان به عمل آورده و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند، ازاین ‌رو سپرده‌گذاران درخصوص اقدامات موسسه می‌توانند با شماره تلفن‌های22340397 ‏- 22353052 ‏- 22342878 ‏- 22353374 تماس حاصل کنند. همچنین تلفن گویای ۰۲۱۲۹۹۵۴۸۵۵ آماده دریافت نظرات و شکایات سپرده‌گذاران است.

پاسکاری سپرده‌گذاران

در دولت گذشته به دلیل ضعف در سیستم بانکی و سیاست‌های پولی و مالی کشور تعداد موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در کشور چندین برابر شد که باتوجه به رکود اقتصادی برخی از این موسسات مانند میزان و ثامن‌الحجج با بحران نقدینگی مواجه شدند که پس از ماه‌ها سرگردانی سپرده‌گذاران در نهایت این موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با بانک‌های خصوصی از جمله صادرات و پارسیان برای بازپرداخت سپرده‌های مردم ادغام شدند اما این‌بار بحران نقدینگی دامن موسسات مالی و اعتباری مجاز را هم گرفته است. به طوری که تا به امروز سپرده‌گذاران میان موسسه کاسپین و بانک مرکزی که مجوز فعالیت این موسسه را صادر کرده است، پاسکاری شده‌اند.

بانک مرکزی هیچ‌گونه تعهدی ندارد

کاظم دوست حسینی، کارشناس ارشد بانکی می‌گوید: موسسه مالی و اعتباری کاسپین، متشکل از هشت تعاونی اعتباری منحل شده به نام‌های موسسه اعتباری آرمان ایرانیان است که در گذشته این موسسه‌ها به صورت تعاونی اعتبار بودند؛ یعنی مجوز بانک مرکزی نداشته و براساس مجوز وزارت تعاون فعالیت می‌کردند اما پس از آنکه موسسه کاسپین با انحلال این تعاونی‌ها تشکیل شد و با مجوز بانک مرکزی فعالیت کرد، این موسسه نسبت به پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران تعاونی‌ها متعهد شده است. مجوزهایی که بانک مرکزی برای فعالیت موسسه‌های مالی و اعتباری می‌دهد، با بانک ها متفاوت است؛ به طوری که بانک مرکزی از سپرده‌های بانکی مردم حمایت کرده و درصورت مشکل نقدینگی جبران خسارت می‌کند اما درخصوص موسسات مالی و اعتباری هیچ‌گونه تعهدی ندارد. حدود 13 درصد از دارایی بانک‌‌ها تحت عنوان نرخ ذخیره قانونی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد تا درصورت مشکل نقدینگی بانک مربوطه، بانک مرکزی از محل نرخ ذخیره قانونی که بدون سود است، به بانک مربوطه به منظور جلوگیری از ورشکستگی خط اعتباری می‌دهد. به عبارتی سپرده سپرده‌گذاران بانکی بیمه است، بنابراین مجوز بانک مرکزی به موسسه های مالی و اعتباری به معنای نظارت نیست؛ البته نظارت به عنوان متولی سیستم پولی کشور لازم است اما به دلیل اینکه موسسه مالی و اعتباری کاسپین درخصوص پرداخت مطالبات مردم متعهد شده است،بنابراین باید به صورت مستقل پاسخگو به مردم و حتی بانک مرکزی باشد.

موسسه‌های اعتباری مجاز، معتبر نیستند

این کارشناس بانکی، تصریح می‌کند: متاسفانه مردم از مفهوم ریسک و بازده در علم اقتصاد اطلاعات دقیق و روشنی ندارند؛ به طوری که هر چقدر بازده یک فعالیت بیشتر باشد، ریسک آن فعالیت هم بیشتر خواهد بود. درحال حاضر صرافی‌ها برای فعالیت ازسوی بانک مرکزی مجوز را کسب کرده‌اند اما اگر صرافی تخلفی انجام دهد، به این معنا نیست که بانک مرکزی پاسخگوی پول از دست رفته مردم باشد. به طور کلی مجوز موسسه مالی و اعتباری از سوی بانک مرکزی به این معنا نیست که اگر این موسسه با بحران نقدینگی مواجه شد، بانک مرکزی پاسخگوی مطالبات سپرده گذاران باشد.

به عبارتی موسسه‌های مالی و اعتباری که دارای مجوز از بانک مرکزی هستند، تنها اجازه فعالیت دارند و معتبر نخواهند بود. نظارت بانک مرکزی بر بانک‌ها بیشتر از نظارت بر موسسه‌های مالی و اعتباری مجاز است، بنابراین باید برای مردم فرهنگ‌سازی شود که سپرده گذاری در موسسه مالی و اعتباری ریسک است و هیچ‌گونه نظارتی از سوی بانک مرکزی صورت نخواهد گرفت و چنانچه تخلفی از سوی موسسه مالی و اعتباری صورت گیرد، مردم باید به دادگستری شکایت کنند.