۰ نفر

در نشست خبری مطرح شد

آخرین دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی به محسن رضایی

۲۷ دی ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵
کد خبر: 171008
آخرین دستور آیت الله هاشمی رفسنجانی به محسن رضایی

محسن رضایی درباره اینکه آیا در دوران آیت الله هاشمی موضوع یا طرحی باقی مانده است که به سرانجام نرسیده، گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید داشتند که در مجمع تشخیص طرح صرفه جویی ملی را تهیه کنیم و به مقام معظم رهبری ارائه دهیم تا سیاست های کلی مربوط به صرفه جویی تهیه و تدوین شود.وی به بنده دستور داده بودند که این سیاست ها را تهیه کنم و به مجمع ارائه دهم.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به رحلت و عروج ملکوتی یار دیرین امام و همسنگر مقام معظم رهبری، آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: درگذشت آیت الله هاشمی را به مردم ایران و مقام معظم رهبری تسلیت می گویم و در این فرصت از ملت ایران که در مراسم تشییع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور پیدا کردند تقدی و تشکر می کنم و از سوی اعضای مجمع تشخیص نیز نسبت به حضور آنها سپاسگزارم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: از توجه مقام معظم رهبری و ابراز محبتی که وی به آیت الله هاشمی داشتند هم صمیمانه سپاسگزارم و امیدوارم این یار دیرین انقلاب با شهدا مشحور شوند.

رضایی تاکید کرد: امیدوار هستیم در ادامه راه آیت الله هاشمی ثابت قدم باشیم و بتوانیم مسیر نظام و انقلاب را ادامه دهیم.

رضایی تاکید کرد: هر چند که یاران امام یکی یکی از میان ما می روند ولی ملت در ادامه راه آنها پابرجا هستند و ثابت کردند که در هر حال و شرایطی از ارزش های انقلاب دفاع می کنند.

وی با تشکر و قدردانی از بیت امام خمینی (ره) که در مراسم آیت الله هاشمی خدمات بسیاری را ارائه دادند گفت از خداوند می خواهیم به یاران امام خمینی از جمله مقام معظم رهبری طول عمری با عزت عطا فرماید و ایشان در سلامت کامل باشند.

وی با اشاره به اینکه در جلسه امروز بنا دارم گزارش 20 ساله ای را از زحمات آیت الله هاشمی رفسنجانی در ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دهم، تاکید کرد: در مجموع 1651 جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی کمیسیون های تخصصی و دائمی در این 20 سال تشکیل شده است دو کمیسیون نظارت و زیربنایی در مجمع توسط خود آیت الله هاشمی اداره می شدند.

وی تاکید کرد: مجمع تشخیص در طی مدت گذشته 429 جلسه عمومی به ریاست آیت الله هاشمی برگزار کرده است که این موضوع نشان می دهد که وی با دلسوزی در این راستا وقت گذاشته است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: حاصل جلسات مجمع در 20 سال گذشته حاصل جلسات برگزار شده در مجمع تصویب و بررسی 35 موضوع کشور از جمله اقتصاد مقاومتی،‌سیاست های کل اصل 44 و چشم انداز آینده ایرانی اسلامی بوده است.

رضایی با اشاره به اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام دستگاه مستشاری عالی نظام جمهوری اسلامی ایران است، افزود: 166 اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شده است و 8 معضل مهم کشور نیز در این نهاد مورد بررسی و حل و فصل قرار گرفته است که یکی از مهمترین آنها تصمیم گیری درباره ایجاد ثبات پیرامون بانک مرکزی بود که با وجود اختلافات بسیار اقدامات لازم در این راستا صورت گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این نهاد تا به امروز 20 مورد استفساریه را پاسخ داده است، تاکید کرد: ما 5 برنامه توسعه اقتصادی را در طول 20 سال گذشته در مجمع تشخیص بررسی کرده ایم و به رهبری پیشنهاد داده ایم که در این بین دبیرخانه مجمع تشخیص نیز پشتیبانی های لازم را اتخاذ کرده به گونه ای که 11هزار جلسه در دبیرخانه مجمع پیرامون موضوعات مختلف تا به امروز برگزار شده است.

رضایی تصریح کرد: با اتخاذ روش های مبتنی بر قانون در مجمع تشخیص مصلحت نظام ما اجازه ندادیم که به مانند قبل از انقلاب، آمریکا و انگلیس سیاست ما را تهیه کنند و امروز مجمع تشخیص، سیاست های کلان کشور را تهیه و تصویب می کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون اینکه آیا تصمیمی برای ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شده است، گفت: تا به این لحظه تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است، چون این نهاد یک دستگاه مستشاری است و اینکه چه کسی رئیس مجمع باشد و چگونه انتخاب شود از اختیارات مقام معظم رهبری است. ولی از امروز کمیسیون های مجمع و دبیرخانه این نهاد فعالیتهای خود را شروع کردند ولی جلسات صحن تا زمانی که رئیس تعیین نشود، تشکیل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم خبرنگاران و رسانه ها کارنامه 20 ساله مجمع تشخیص در دوران ریاست آیت الله هاشمی را به خوبی منعکس کنند، افزود: طبق آیین نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیتهای کمیسیون ها به صورت هفتگی آغاز شده است؛ اما برای برگزاری جلسات علنی مجلس با توجه به اینکه موضوعی فوری در دستور کار نداریم، فعلا جلسه ای تشکیل نمی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهاراتش در صفحه اینستاگرام منتسب به خود که درباره ورود ژنرال ها به کابینه ترامپ صحبت کرده بود، تصریح کرد: در مورد دولت ترامپ و اینکه چه رویکردی خواهد داشت هر نوع قضاوتی در شرایط فعلی، عجولانه است.

وی افزود: اینکه دولت ترامپ با نیروی نظامی بر سر کار می آید نیازمند بررسی از سوی ما نیست. زیرا پاسخ ما به صورت شفاف و صریح این بوده است که در ایران یک شیر صبور و ببر مراقبی وجود دارد و نظامیان آمریکا می دانند نباید به این شیر صبور نزدیک شوند از این رو ما از حضور ژنرال ها و عناصر نظامی در کابینه ترامپ هیچ گونه استقبالی نکرده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره موضع مجمع درباره برگزاری کنفرانس پاریس که به موضوع فلسیطین ارتباط دارد گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع همواره از اولین مدافعان فلسطین و حقوق مردم این کشور بود. از این رو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیروی از مقام معظم رهبری و سیاست هایی که در این نهاد وجود دارد، دفاع ار مردم فلسطین را جز سیاست های خود می داند.

رضایی تصریح کرد: ما معتقدیم که همه فلسطینی ها و آوارگان باید به این کشور بازگردانده شوند و در فلسطین یک رفراندم برگزار شود و قانون اساسی در این کشور تهیه و تعیین شود تا بر این اساس مردم فلسطین بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیت الله هاشمی صبح روز درگذشتشان در جلسه مجمع از رویکرد دولت به خصوص در بحث اختلاف میان سران قوا انتقاد کرده است، اظهار کرد: روز یکشنبه بحث های مهمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد که این اظهارات محرمانه است و ما نمی توانیم آنها را بازگو کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما اگر بخواهیم کار بزرگی در کشور کنیم همه مدیران باید با هم همراه و هم مسیر باشند تا بتوانیم هم پشتوانه مقام معظم رهبری را داشته باشیم و هم مردم از ما حمایت کنند.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در دوره جدید بیشتر در بحث نظارت استوار خواهد بود، گفت: بدون شک در احکام جدیدی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ خواهد شد رویکردهای مجمع نیز مشخص میشود. از این رو ما نمی توانیم رویکرد خاصی را تعیین کنیم. اما بنده احتمال می دهم که رویکردهایی را در مسئله نظارت داشته باشیم.

وی درباره اینکه آیا در دوران آیت الله هاشمی موضوع یا طرحی باقی مانده است که به سرانجام نرسیده، افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید داشتند که در مجمع تشخیص طرح صرفه جویی ملی را تهیه کنیم و به مقام معظم رهبری ارائه دهیم تا سیاست های کلی مربوط به صرفه جویی تهیه و تدوین شود.

رضایی تاکید کرد: وی به بنده دستور داده بودند که این سیاست ها را تهیه کنم و به مجمع ارائه دهم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آینده سپهر سیاسی کشور بعد از درگذشت آیت الله هاشمی، تاکید کرد: بنده بر این باورم که مسئولان و مردم باید از مراسم تشییع جنازه آیت الله هاشمی که وحدت ملی را نمایش داد، درس بگیرند. زیرا اگر جناح های سیاسی سیاسیون ما این پیام را دریافت کرده باشند، در جهت تقویت سپهر سیاسی کشور وارد عمل می شوند.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا 6 اسفند و زمان معرفی اعضای جدید مجمع تشخیص جلسات این نهاد تشکیل نمی شود، اظهار کرد: بدون شک تا آن موقع جلسات مجمع تشخیص تشکیل خواهد شد و رهبر معظم انقلاب نیز درباره ریاست مجمع تصمیم می گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: تا 6 اسفند زمان بسیاری باقی مانده است. از این رو در این فرصت جلسات علنی مجمع تشخیص برگزار خواهد شد.