۰ نفر

فرماندار : با تعطیلی بازار فریدونکنار مخالفم

۲۲ دی ۱۳۹۵، ۸:۴۰
کد خبر: 169960
فرماندار : با تعطیلی بازار فریدونکنار مخالفم

در حالی که بیماری مرگبار و خطرناک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شهر به شهر و استان به استان در کشور شیوع می‌یابد و موجی از تلفات را در بین پرندگان وحشی و مرغداری‌ها دامن زده، اما در استان مازندران، در همچنان روی پاشنه بی‌تدبیری می‌چرخد و....

 بازار غیر قانونی فروش پرندگان مهاجر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های شیوع بیماری و کشتار پرندگان مهاجر، با‌وجود هشدارهای سازمان دامپزشکی و سازمان حفاظت محیط زیست بدون کوچکترین ممانعتی از سوی مسئولان قضایی و انتظامی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مسئولان قضایی، وزارت کشور و استانداری مازندران نیز حاضر به پاسخگویی نیستند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، این در حالی است که هفته گذشته با شدت گرفتن شیوع بیماری مرگبار آنفلوانزا در کشور و تلف شدن بیش از 5 میلیون مرغ در مرغداری‌ها و صدها پرنده مهاجر در تالاب‌های کشور، جلسه‌ای به منظور بررسی وضعیت شیوع این بیماری با حضور معاون اول رئیس جمهوری و جمعی از وزیران و نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تشکیل و تکلیف همه دستگاه‌ها به آنها ابلاغ شد. در این جلسه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور صراحتاً خواستار «تشکیل جلسه فوری ستاد بحران کشور» شد و از استانداری مازندران نیز خواست «به کمک همه دستگاه‌های استانی نسبت به اعمال ممنوعیت مطلق صید و شکار پرندگان وحشی بویژه در منطقه فریدونکنار و مقابله با سودجویان و شکارچیان غیر‌مجاز اقدام کند.» اما با گذشت 10 روز از خواسته معاون اول رئیس جمهوری نه تنها جلسه ستاد بحران کشور تشکیل نشده بلکه مسئولان استانداری مازندران برای تعطیلی بازار فریدونکنار هیچ اقدامی تاکنون انجام نداده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منتشره، تلفات ناشی از شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به حدی گسترش یافته که رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران هفته گذشته با انتقاد از عملکرد دولتی‌ها اعلام کرد: دستگاه‌های دولتی آمار مرغ‌های معدوم شده به‌دلیل این بیماری را اعلام نمی‌کنند اما براساس آماری که ما داریم طی حدود دو ماه اخیر بر اثر این بیماری حدوداً ۵ میلیون مرغ معدوم شده‌اند. ناصر نبی‌پور همچنین گفت: متأسفانه هیچ برخوردی با کسانی که اقدام به شکار مرغابی و غازهای مهاجر می‌کنند که احتمال آلودگی آنها بسیار زیاد است نمی‌شود درحالی‌که این افراد به نوعی شکارچی جان انسان‌ها محسوب می‌شوند چراکه باعث گسترش شیوع بیماری در کشور خواهند شد.

انفعال مدیریت بحران استان و کشور

در همین حال  با مرتضی اکبرپور، معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور تماس گرفتیم تا آخرین اقدامات مدیریت بحران کشور و علت عدم برخورد قانونی با بازار غیر قانونی پرندگان فریدونکنار را که بزرگترین مرکز کشتار و فروش پرندگان مهاجر به تعداد 700 هزار پرنده در سال است، جویا شویم. اما اکبرپور گفت: «سازمان حفاظت محیط زیست متولی این موضوع است و شما باید از آنها بپرسید.» او افزود: «ضمن اینکه در استانداری مازندران یک ستادی به ریاست مدیرکل بحران استانداری مازندران تشکیل شده که نمایندگان دستگاه‌ها در آن عضویت دارند و باید از آقای احمدی، مدیر بحران استان پیگیری کنید.» این مقام همچنین یادآور شد: «وظیفه ما صرفاً پشتیبانی است و مبالغی که لازم بوده در اختیار استان‌ها گذاشتیم اما شناسایی و منهدم کردن یا برخورد با کانون‌های آلوده بیماری در حیطه وظایف استان‌ها است.»

اما با‌وجود اظهارات معاون سازمان مدیریت بحران کشور ، مدیرکل بحران استانداری مازندران از هرگونه موضوع مرتبط با آنفلوانزای پرندگان در استان تحت امرش اظهار بی‌اطلاعی کرد! علی اصغر احمدی  گفت: ما عضو ستاد مقابله با آنفلوانزای استان نیستیم و مسئولش آقای دکتر رضوانی مدیرکل دامپزشکی استان است و شما باید از او بپرسید. او در پاسخ به اینکه چطور مدیریت بحران استان، خود را از چنین موضوع بحرانی کنار کشیده گفت: موضوع آنفلوانزا به‌عنوان حادثه غیرمترقبه محسوب نمی‌شود و ما در این کارگروه‌ها نه عضو هستیم نه دخالتی داریم.

دامپزشکی مازندران: فرماندار حکم دهد و دادستان ورود کند

اما مدیرکل دامپزشکی استان یکماه قبل  گفته بود: «ما هم مانند محیط زیست شکار و عرضه پرندگان مهاجر را ممنوع اعلام کردیم، به‌عنوان عضوی از ستاد هم پای کار ایستاده‌ایم اما اعمال این ممنوعیت برعهده دیگر دستگاه‌هاست، به‌عنوان مثال، رفع سد معبر در حیطه اختیارات شهرداری است. برای تعطیلی بازار، باید فرماندار حکم دهد و دادستان ورود کند تا شهرداری و نیروی انتظامی بتوانند نسبت به تعطیلی بازار اقدام کنند.»  با این حال  فرماندار فریدونکنار چیز دیگری می‌گوید. حسین منفردی، فرماندار شهرستان فریدونکنار، در پاسخ به اینکه چرا صدور حکم تعطیلی بازار، به تعویق افتاده به تسنیم می‌گوید: بسیاری از مردم شهرستان از قِبل این بازار، امرار معاش می‌کنند و زندگی‌شان به وجود این بازار گره خورده. بنابراین باید از راه فرهنگی وارد شویم. او می‌گوید: سال‌هاست که مسئولان تلاش می‌کنند بازار را تعطیل کنند اما موفق نمی‌شوند.

فرماندار فریدونکنار: مخالف تعطیلی بازار فریدونکنارم

این مقام می‌افزاید: به دنبال آغاز ماجرای آنفلوانزا از بالا اعلام کردند که تصمیم دارند نیرو اعزام کنند و بازار را تعطیل کنند اما من مخالفت کردم و خواستم آرام آرام و با مسالمت و مشارکت خود مردم و افراد ذی‌نفوذ مشکل را حل کنیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا در مواقع اضطراری که بروز تخلفات، سلامت جامعه را تهدید می‌کند و مردم خواهان برخوردی قاطعانه با متخلفان هستند، تدابیری برای تعطیلی بازاری که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند اندیشیده شده یا همچنان جلب رضایت جمعیت ذی‌نفع در اولویت قرار دارد، می‌گوید: «در ارتباط با پرندگان مهاجر، تاکنون هیچ مرجعی به طور رسمی تشخیص ویروس آنفلوانزا را تأیید نکرده است با این حال درصدد تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر هستیم!» این اظهارات از سوی فرماندار فریدونکنار درباره عدم تأیید رسمی ویروس آنفلوانزا در استان مازندران در حالی صورت گرفته که سازمان دامپزشکی اکنون سه هفته است وجود این بیماری در استان مازندران را تأیید کرده اما به نظر می‌رسد با وجود اطلاع رسانی‌های گسترده رسانه‌ها مبنی بر مشاهده این بیماری خطرناک (به نقل از سازمان دامپزشکی و محیط زیست) در دو استان مرکزی و مازندران که چند روز بعد به 7 استان و دو هفته بعد به 12 استان کشور تسری یافت، فرماندار فریدونکنار همچنان از موضوع بی‌اطلاع است.

محیط زیست: مشکل ما مرجع قضایی است

از سوی دیگر فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور نیز هفته گذشته با اشاره به ضرورت همکاری نیروهای انتظامی و امنیتی استان مازندران برای مقابله با شکار پرندگان مهاجر، گفته بود:تعطیلی این بازار به منظور ممانعت از عرضه پرندگان مهاجر نیاز به دستور قضایی دارد و ما نیز درخواست تعطیلی بازار فریدونکنار را به‌عنوان بازار رسمی فروش پرندگان مهاجر به دادستان این شهرستان مطرح کردیم. اگر بازار فریدونکنار توسط دادستان تعطیل شود، از عرضه پرندگان مهاجر جلوگیری می‌شود و یقیناً این موضوع در مدیریت موضوع تأثیرگذار خواهد بود. او گفته بود: یکی از مشکلات ما این است که باید مرجع قضایی برای تعطیلی بازار فریدونکنار به‌عنوان یک بازار رسمی محل فروش پرندگان مهاجر حکم صادر کند.

دادستان فریدونکنار پاسخگو نیست

در همین حال این روزنامه  برای چندمین بار در یکسال گذشته بار دیگر با سید رضا حسینی، دادستان فریدونکنار تماس گرفت و او نیز همچون سال گذشته بعد از شنیدن موضوع بازار غیر قانونی فریدونکنار گفت: «من تلفنی جواب نمی‌دهم. باید بیایید اینجا، خداحافظ، خداحافظ، خداحافظ». حجت‌الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری، رئیس کل دادگستری استان مازندران و دادستان این استان نیز یکی دیگر از مسئولان ارشد استانی بود که برای چندمین بار با او تماس گرفت. او نیز که هربار از پاسخگویی در این باره اجتناب کرده این بار نیز به گفته فردی که تلفن را جواب داد تا ساعت 9 شب در جلسه بود. تماس  با یونسی معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران نیز که یکی از اعضای کارگروه استانی مقابله با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است نیز بی‌نتیجه ماند و او نیز به گفته همراهانش تا ساعات پایانی شنبه شب، در تهران در جلسه بود!

بدین ترتیب هیچ یک از مسئولان استان مازندران همچون گذشته پاسخی به این پرسش ندادند که چرا بازار فروش پرندگان فریدونکنار حتی در شرایط بحرانی و خطرناک انتشار و شیوع بیماری باید همچنان روزانه هزاران پرنده مهاجر و ناقل بیماری را در کنار خیابان سلاخی کرده و به قیمت تهدید سلامتی مردم و خسارت اقتصادی به مرغداران که بیشترین ضرر را متحمل شده‌اند همچنان به فعالیت خود ادامه دهد. این در حالی است که در تمامی استان‌های کشور به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا، شکار و عرضه پرندگان مهاجر نه فقط روی کاغذ بلکه در عمل هم ممنوع شده و با متخلفان برخورد می‌شود اما در مازندران تاکنون حتی یک نفر هم به دستگاه قضایی معرفی نشده است. به گفته مسئولان محیط زیست هرساله در فریدونکنار بین 700هزار تا یک میلیون پرنده مهاجر سلاخی و به فروش می‌رسد و این تجارت خونین هرساله بین 16 تا 20 میلیارد تومان عاید چند نفر محدود متخلف و گرداننده بازار فریدونکنار می‌کند.