۰ نفر

رکوردداران تخلفات حادثه‌ساز

۱۹ دی ۱۳۹۵، ۸:۵۹
کد خبر: 169309
رکوردداران تخلفات حادثه‌ساز

بی‌اعتنا به محدودیت سرعت می‌رانند،‌ از چراغ قرمز به آسانی عبور می‌کنند و در زیر پا گذاشتن حق تقدم تبحر دارند، اینها‌ برخی از تخلفات حادثه سازند که رانندگان در‌ استان‌های تهران، خراسان رضوی و یزد‌ بیش از دیگر استان‌های کشور‌ مرتکب‌شان می‌شوند و براساس گزارش پلیس باید تاکید کرد سبقت غیرمجاز بیشترین تخلفی است که در تمام کشور به ثبت می‌رسد.

رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند علاوه بر جریمه نمره منفی نیز می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد این جریمه‌ها به اندازه کافی بازدارنده نیست؛ زیرا هنوز بیشترین تخلف ثبت شده در برگه جریمه افسران یا حافظه دوربین‌های ثبت تخلفات پلیس راهور چیزی نیست جز سرعت غیرمجاز. روزهای شهریور امسال هم به نیمه رسیده بود که پلیس راهور از اتمام حجت با 9000 راننده متخلف خبرداد و گفت نمرات منفی این راننده‌ها آن‌قدر شده که گواهینامه شان ضبط شود. آن زمان پلیس راهور  گفته بود حدود 2000 نفر از این رانندگان در تهران و 1100نفرشان نیز در فارس هستند‌‌. اما به نظر می‌رسد ا‌ین اولتیماتوم پلیس هنوز کار ساز نشده و‌ در کلانشهرها تخلفات حادثه‌ساز تکرار می‌شود.

تصادف رانندگی با فرهنگ

به گزارش‌ اقتصادآنلاین به نقل از جام جم ، تعداد زیاد خودرو و نظارت بیشتر از سوی پلیس تنها دلایلی نیست که بتوان درباره آمار بالای تخلفات حادثه‌ساز در کلانشهرهای کشور مطرح کرد؛ زیرا مناسب نبودن زیرساخت‌های شهری، فرهنگ رانندگی و توجه نکردن به نیازهای شهروندان از علل تاثیرگذار دیگری است که زمینه را برای قانون‌شکنی هموار می‌کند.

احمد کرمی‌اسد، ‌رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور نیروی انتظامی درباره استان‌هایی که رکورد دار تخلفات حادثه سازند،  می‌گوید: تهران، خراسان‌رضوی، یزد، خوزستان و فارس به ترتیب استان‌هایی هستند که بیشترین تخلفات حادثه ساز در آنها به ثبت رسیده است.

آن‌طور که او می‌گوید تعداد زیاد خودرو و نظارت بیشتر پلیس از دلایلی است که سبب شده نام این استان‌ها در چنین فهرستی جا بگیرد‌، چراکه از فروردین تا پایان آذر امسال برخورد با تخلفات حادثه‌ساز درون‌شهری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد بیشتر شده است. اما دراین مدت برخورد با تخلفات حادثه‌سازی که در خارج از شهرها اتفاق می‌افتد 2درصد کاهش داشته و بیشتر در ‌استان‌های فارس، خوزستان، خراسان ‌رضوی، گیلان و آذربایجان‌غربی ثبت شده است‌‌.

تخلیه هیجان در کف خیابان

نام بسیاری از کلانشهرهای کشور با تخلفات حادثه‌خیز گره خورده، اما در کنار ترافیک سرسام‌آور و حجم بالای خودرو باید به دلایل دیگری نیز توجه کرد ؛ از ضعف مدیریت شهری گرفته تا بازدارنده نبودن جرایم و بی‌توجهی به نیاز شهروندان.

آن‌طور که دکتر علیرضا اسماعیلی، عضو هیات علمی دانشگاه پلیس توضیح می‌دهد، رفتارهای ترافیکی متاثر از محیط ترافیک است و بخشی‌ از دلایل تخلفات حادثه ساز مانند سرعت غیرمجاز به بی‌توجهی نسبت به نیازهای جوانان برمی‌گردد، چراکه جوانان برای اوقات فراغت خود برنامه‌ای مشخص ندارند و ناگزیر تعدادی از آنها تردد در خیابان‌های شهر را به‌عنوان نوعی ‌تفریح در نظر می‌گیرند. به همین دلیل برای مدیریت این مساله باید برای جوانان محل‌هایی مناسب برای تخلیه هیجان در نظر گرفت‌.

دیوانه‌ای در بزرگراه

بی‌توجهی به کنترل تخلفات حادثه‌ساز از سوی پلیس راهور و مدیران شهری و قانونگذاران سبب شده برخی متخلفان مرتکب تخلفاتی شوند که در کشورهای پیشرفته برای آنها جرایم سنگین در نظر گرفته می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه پلیس دراین‌باره می‌گوید: در کلانشهرهای کشور بسیار پیش می‌آید که برخی رانندگان در رمپ‌هایی که برای ورود یا خروج به بزرگراه‌ها در نظر گرفته می‌شود با دنده عقب حرکت می‌کنند، که حرکتی بسیار وحشتناک است. آن‌طور که او می‌گوید در اتحادیه اروپا اگر راننده‌ای مرتکب چنین تخلفی شود‌ حتما باید از سوی روانپزشک معاینه شود.

این در حالی است که در کشورمان برخی رانندگان خیلی راحت مرتکب چنین تخلف حادثه‌سازی می‌شوند بدون این که ترسی از برخورد پلیس یا جریمه شدن داشته باشند.علاوه براین، نبود برنامه آموزشی مناسب برای ارتقای فرهنگ ترافیک سبب شده بسیاری از رانندگان توجهی به چراغ زرد راهنمایی و رانندگی نداشته باشند و مانند چراغ سبز با آن برخورد کنند.

کم نیستند رانندگانی که تصور می‌کنند حجم بالای ترافیک بهانه خوبی است برای نادیده گرفتن علائمی مانند ورود یا دور زدن ممنوع.‌ کنترل تخلفات حادثه ساز در کلانشهرها زمانی به طور کامل مدیریت می‌شود که دستگاه‌های مسئول فعالیت فرابخشی مناسبی با یکدیگر داشته باشند، زیرا نظارت و جریمه متخلفان از سوی پلیس تنها راه چاره نیست و در این بین نیاز است که تمامی دستگاه‌ها به وظیفه خود بدرستی عمل کنند.

تخلفات حادثه‌ساز

هرگونه حرکت نمایشی مانند دور زدن درجا، تجاوز ازسرعت مجاز،سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه، عبور از چراغ قرمز، حرکت با دنده‌عقب در بزرگراه‌ها، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روانگردان، عبور ازمحل ممنوع، عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو، رعایت نکردن حق تقدم، نقص فنی موثر در وسیله نقلیه برخی از تخلفات حادثه‌سازان به‌شمار می‌رود که ارتکاب آنها ‌علاوه برجریمه نمره منفی نیز برای رانندگان در پی‌ دارد.