۰ نفر

چند درصد آمریکایی‌ها موافق برجامند؟

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۳۲
کد خبر: 169180
چند درصد آمریکایی‌ها موافق برجامند؟

جدیدترین نظرسنجی دانشگاه مریلند نشان می دهد که نزدیک به دو سوم آمریکایی ها با خروج کشورشان از توافق هسته ای 5+1 با ایران مخالفند.

تارنمای دانشگاه مریلند با انتشار نتایج این نظرسنجی نوشت که پاسخگویان 'برنامه مشاوره عمومی' دانشگاه مریلند آمریکا (University of Maryland's Program for Public Consultation (PPC)) با آگاهی از ارکان برجام، در مورد باقی ماندن در توافق هسته ای یا خروج از آن اظهار نظر کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، این تارنما در ادامه گزارش خود در این باره افزود: بیشتر پاسخ دهندگان با خروج مخالف و هوادار مذاکره مجدد بودند.

60 درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی نیز مانند دونالد ترامپ رئیس جمهور آینده این کشور نیز خوشبین بودند که می توان دیگر کشورهای عضو سازمان ملل را در مورد تجدید مذاکرات قانع کرد. با این حال 69 درصد پاسخ دهندگان گفتند که بعید است ایران با مذاکره مجدد موافقت کرده امتیازهای بیشتری بدهد. این یک نظر فراجناحی بود که 64 درصد جمهوریخواهان و 75 درصد دمکراتها را شامل می شد.

توصیه آخر 64 درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی، ادامه توافق فعلی منوط به پایبندی ایران بود و 34 درصد نیز هوادار خروج از برجام و مذاکره بر سر توافقی بهتر بودند.

از میان پاسخ دهندگان موافق عمل به توافق کنونی، 86 درصد دمکرات، 58 درصد مستقل و 40 درصد جمهوریخواه بودند. 58 درصد جمهوریخواهان خواهان خروج از برجام و مذاکره مجدد بودنند.

به نوشته تارنمای دانشگاه مریلند، جالب اینجاست که هواداران جمهوریخواه مذاکره مجدد درصد بالایی را به خود اختصاص داده اند، با این حال 57 درصد هواداران تجدید مذاکرات بر این نظر بودند که بعید است چنین مذاکراتی به فرجام برسد.

این نظرسنجی از 22 تا 28 دسامبر 2016 و از میان جامعه آماری 2980 پاسخگو انجام شد و حاشیه خطای آن 1.8 درصد است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا از حزب جمهوریخواه که در نخستین روزهای کارزار انتخاباتیش توافق هسته ای کشورش و پنج کشور دیگر را با ایران ، که حاصل مذاکرات طولانی حدود دو ساله این کشورها و ایران بود، برای آمریکا بد جلوه می داد و از خروج از این توافق در صورت رسیدن به قدرت سخن می گفت، اخیرا و پس از انتخاب به پست ریاست جمهوری، از تجدید مذاکرات با ایران برای دست یافتن به آنچه سخن می گوید که توافقی بهتر می خواند.