۰ نفر

هدایت هواپیمای قزاقستانی توسط پدافند هوایی صحت ندارد

۱۸ دی ۱۳۹۵، ۱۳:۵۳
کد خبر: 169151
هدایت هواپیمای قزاقستانی توسط پدافند هوایی صحت ندارد

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها با بیان این‌که هدایت هواپیمای قزاقستانی توسط پدافند هوایی صحت ندارد و شایعه است، گفت:‌ ممکن است شرکت فرودگاه ها از ایرلاین قزاقستانی شکایت کند.

سعید اکبری اظهار کرد:‌ «این شایعه را شنیده ایم که یک هواپیمای خارجی ظاهرا قزاقستانی اعلام وضعیت اضطراری کرده و نیروهای پدافند این را برداشتند و روی هوا مواظب آن بوده‌اند و در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس آنرا نشانده‌اند.»

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، وی تصریح کرد: «بعید می‌دانم چنین چیزی بتواند اتفاق بیفتد. به عنوان کسی که 24 سال است سابقه دارم ،ادعا می‌کنم که حرف حداقل اول را در حرفه کنترل ترافیک هوایی می‌زنم چنین چیزی واقعا غیرممکن است.»

وی افزود: «هواپیماهایی که وضعیت اضظراری دارند هم خلبان روی موج به کنترل ترافیک که مرکز کنترل ما است اعلام می کند. هم این‌که کد راداری مربوط به وضعیت اضطراری را رادار می بندد. در سه روز مانور چنین اتفاقی نیفتاده است. در مرکز کنترل در آن واحد 30 تا 35 نفر کار می‌کنند و همه گفته اند چنین چیزی نبوده است.»

وی ادامه داد: «مگر این‌که بپذیریم این 35 نفر خواب بودند،‌خلبان و کمک هم خواب بوده‌اند، رادار کشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس نیز همه خواب بوده‌اند. چنین ادعایی را شدیدا تکذیب می کنیم.»

معاون عملیات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها با بیان این که بنده نگران چیز دیگری هستم، اظهار کرد:‌ «اگر پدافند واقعا آمده و روی هواپبما تماس گرفته و صحبت کرده و به آن استراکشن داده به لحاظ سازمان های بین المللی زیر سئوال می‌رویم. چون طبق ضمیمه شماره 2 کنوانسیون شیکاگو فقط یک نفر می‌تواند با خلبان صحبت کند آن کنترلر ترافیک هوایی است.»

اکبری افزود:‌ «هر کشوری کنترل ترافیک هوایی منحصربفردی دارد،‌کما این که تمام کنترلرهای ترافیک هوایی در ایران قاعدتا همکاران ما در شرکت فرودگاه ها هستند. بنابراین چنین چیزی از اصل صحت ندارد و در حد یک شایعه آنرا در نظر گرفت. نگرانم اگر این قضیه را باور کنند بلافاصله هم یاتا و هم ایکائو از ما شکایت می کنند که چرا شما به واحدی اجازه داده‌اید در امر کنترل هوایی دخالت کند.»

وی با بیان این که «ممکن است از ایرلاین قزاقستانی شکایت کنیم»، گفت:‌چون وقتی ایرلاینی اعلام وضعیت اضطراری می‌کند سابقه در رزومه آن درج می‌شود. فکر می کنم اطلاعات اشتباهی را به امیر بزرگوار فرمانده پدافند هوایی داده‌اند یا این که خبر صحت ندارد. بعید می دانم با توجه به سواد و تجربه ای که ایشان دارد چنین چیزی را داشته باشد.»

وی با بیان این که «هدف پشت پرده این داستان را نمی دانم و نمی دانم هدف امتیاز گیری در جهات مختلف است» تاکید کرد: «ما همه حقوق بگیر یک سیستم هستیم از یک سیستم تغذیه می شویم تا بتوانیم بهترین سرویس را به یوزرها از جمله ایرلاین‌هایی که از فضای ما استفاده می‌کنند،‌ارائه دهیم. هر هدفی در پس این است، هدف تمییزی نیست.»

وی بیان کرد:‌ «تصاویر رادار و نوارهای ضبط شده مرکز کنترل را بررسی کرده ایم و هیچکدام موید بروز چنین اتفاقی نیست.»