۰ نفر

آنفلوآنزای پرندگان را جدی بگیریم

پرندگان مهاجر را نخورید

۱۳ دی ۱۳۹۵، ۸:۲۵
کد خبر: 168154
پرندگان مهاجر را نخورید

شکار بی‌رویه پرندگان مهاجر در تالاب‌های شمال کشور کافی نبود که آنفلوآنزای پرندگان نیز به آن اضافه شد.

 گرچه این بیماری مهلک تنها در استان‌های شمالی باقی نماند و حالا جان پرنده‌های استان‌های زیادی را تهدید می‌کند. آذرماه امسال بود که برای نخستین‌بار گزارش‌هایی از مرگ پرندگان مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله منتشر شد. تالاب میقان در استان مرکزی نیز از دیگر تالاب‌های مهمی بود که پرندگان مهاجر در آن به دلیل آنفلوآنزای پرندگان کشته شدند. اما این بیماری مهلک خیلی زود به استان‌های دیگر نیز شیوع پیدا کرد و برخی از مرغداری‌های تخم‌گذار استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، گلستان و قم نیز به این ویروس آلوده شدند. آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به‌عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و به همین دلیل مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

 شکار ممنوع

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، یکی از گوشت‌های پرطرفدار در شهرهای شمالی گوشت پرندگان مهاجر است. در سال‌های اخیر فعالان محیط‌زیست تلاش‌های بسیاری برای فرهنگ‌سازی و ممانعت از شکار پرنده‌های مهاجر در تالاب‌های فریدونکنار و میانکاله انجام دادند اما مبارزه با این روش زندگی کار بسیار سختی بود. حالا شاید مردم از ترس جان گوشت پرندگان مهاجر را نخورند. علیرضا اردلان دامپزشک و کارشناس حوزه طیور درباره این بیماری معتقد است: «پرندگان دریایی به‌ویژه اردک‎های وحشی ناقل ویروس آنفلوآنزای پرندگان هستند و در برابر ابتلا به بیماری‎ها به‌شدت مقاومند ولی پرندگان اهلی نظیر مرغ و بوقلمون نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند. بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری این است که مردم از خرید پرندگان وحشی و همچنین طیور زنده به‌شدت پرهیز کنند هرچند اداره کل دامپزشکی به همراه دادستانی استان مراکز زنده‌فروشی عرضه طیور را در استان در حال حاضر پلمب کرده است.»مدیران کل محیط‌زیست دو استانی که تالاب‌های میزبان پرندگان مهاجر دارند در این باره هشدارهای جدی داده‌اند. بنا به گفته اسماعیل مهاجر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گلستان به علت شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان وحشی در کشور، پروانه شکار پرندگان وحشی در استان گلستان لغو شده و حتی اعتبار پروانه‌های شکار برای شکارچیان که در طول مدت شکار صادر شده، باطل شده و با هرگونه تخلف برخورد قانونی انجام می‌شود.

از طرفی حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز با اشاره به ممنوعیت شکار پرندگان و ابطال پروانه‌های صادره توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: «هر گونه شکار پرندگان مجاز نخواهد بود و با شکارچیانی که اقدام به شکار کنند به‌شدت برخورد خواهد شد.» تالاب میقان در استان مرکزی یکی از مراکز رجوع پرندگان مهاجر و از طرفی یکی از سرچشمه‌های شیوع آنفلوآنزای پرندگان است. اما این تصمیم کشوری است. علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست با هشدار به شکارچیان پرنده در استان‌های مختلف، از آنها خواست تا برای سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه تا اطلاع بعدی از شکار پرهیز کنند و گفت به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی از طریق پرندگان مهاجر، پروانه شکار جدید فعلا صادر نمی‌شود و هرگونه شکار هم تا روشن شدن وضعیت این بیماری نظر به امکان سرایت آن به انسان‌ها ممنوع است.

 به لاشه‌ها دست نزنید

از آنجا که تالاب‌های کشور یکی از مناطق گردشگری برای مسافران است بنابراین گردشگران بیشتر در معرض خطر هستند. به همین دلیل تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط‌زیست از مردم درخواست کرد هرگونه تلفات مشکوک و غیرعادی پرندگان را در اسرع وقت به اداره محیط‌زیست یا دامپزشکی اعلام کنند و از دست زدن یا جابه‌جا کردن لاشه‌های تلف شده و ورود به تالاب‌ها بپرهیزند.  این بیماری ویروسی و وابسته به بدن زنده حیوانات است و به‌طور معمول از طریق پرندگان مهاجر و در مسیری که پرندگان مهاجر پرواز می‌کنند دیده می‌شود و برخی گونه‌های پرندگان مهاجر به این بیماری مقاوم هستند و برخی نیز سریع تلف می‌شوند. به همین دلیل مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمـام کسـانی کـه بـا پرنـدگان در ارتبـاط هستند ماننـد روسـتاییان، کارکنـان مرغـداری‌هـای صـنعتی و سـنتی، فروشـنده‌هـای دوره‌گرد طیور، شکارچیان، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی و کشتارگاه‌ها و بالاخره، مصرف‌کنندگان، آگاهی خود را افزایش دهند، ضـوابط بهداشتی را رعایت کنند و با مسئولان همکاری داشته باشند.