۰ نفر

هواپیماهای جدید چه زمانی وارد می شوند؟

خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ با تخفیف بی‌سابقه

۲۸ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۶
کد خبر: 165053
خرید هواپیما از ایرباس و بویینگ با تخفیف بی‌سابقه

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، با تشریح جزییات قرارداد های خرید بویینگ و ایرباس، اظهار کرد: ما و ایران ایر مذاکره ای با روس ها برای خرید هواپیما نداشتیم و ممکن است این مذاکرات در بخش خصوصی صورت گرفته باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، اصغر فخریه کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از خرید ۱۵ فروند هواپیمای بویینگ از طریق اوراق صکوک، منابع خارجی و صندوق توسعه ملی خبر داد. 

وی در یک نشست خبری گفت: منابع مورد نیاز برای خرید ۱۵ فروند هواپیمای بوئینگ ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق صکوک ایران‌ایر و ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی تامین می‌شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با بیان این‌که ایران در جریان مذاکرات خود با ایرباس و بویینگ تمام مسائل اقتصادی مدنظر در کشور را مورد بررسی قرار داده و براساس این نیازها تصمیم‌گیری کرده است، تاکید کرد:طبق توافق‌های صورت گرفته با مجوز فعلی اوفک ۱۵ فروند هواپیما از شرکت بویینگ و ۳۷ هواپیما از شرکت ایرباس به ایران تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به جزییات قرارداد بویینگ تصریح کرد:طبق این قرارداد ۱۵ فروند هواپیما در گام نخست ایران تحویل داده می شود که از این تعداد شش فروند توسط  بویینگ تامین مالی خواهد شد و تامین مالی مابقی به عهده ایران خواهد بود.

فخریه کاشان خاطرنشان کرد:از ۷۴ هواپیمای باقی‌مانده ایران ،تامین مالی ۳۵ فروند هواپیما را آماده قرارداد کرده است و برای ۳۹ هواپیمای باقی‌مانده نیز عجله‌ای نداریم و در انتظار آن خواهیم بود تا شرایط اقتصادی تصویر آینده را مشخص کند.

این مقام مسوول به قرارداد ایرباس نیز اشاره و اضافه کرد:ایرباس پس از نهایی شدن قرارداد ۳۷ فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مجوز فعلی اوفک تحویل خواهد داد که مساله تامین مالی آن نیز حل شده است.

به گفته او ۲۳فروند هواپیمای دیگر نیز که پس از انقضای مجوزهای فعلی اوفک تحویل می‌شوند در حال حاضر مذاکرات مربوط به تامین مالی را پشت سر گذاشته‌اند و حدود ۳۸ هواپیمای باقی‌مانده نیز در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.

فخریه کاشان با بیان این که در جریان مذاکرات با ایرباس و بویینگ یکی از اصلی‌ترین پیگیری‌های ایران به وجود آمدن همکاری‌های تکنولوژی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بود، ادامه داد: در جریان توافق با ایرباس کمیته‌ای به ریاست رییس سازمان هواپیمایی کشوری کار خود را آغاز کرد که در چارچوب آن شرایط توان شرکت‌های ایرانی بررسی می‌شود تا امکان آن به وجود بیاید که تعدادی یا حتی یک شرکت ایرانی بتوانند در خط تولید ایرباس قرار گیرد.در قرارداد با بویینگ ما همین موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم این مساله در تامین و نگهداری این هواپیماها در ایران لحاظ شود.

این مقام مسوول ادامه داد:مدیرعامل هما،تخفیف بزرگی از ایرباس گرفتند که بسیار قابل توجه بود و می توانیم بگوییم که قیمت هواپیماهایی که از ایرباس و بویینگ خریداری شد با تخفیف های بی سابقه و مناسب بوده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه با شرکت ایتالیایی – فرانسوی atr مذاکرات خوبی داشتیم که امیدواریم به زودی به قرارداد منجر شود اظهار کرد:مذاکرات با شرکت‌هایی مانند میتسو بیشی ژاپن، امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا نیز ادامه دارد که هنوز به توافق خاصی منجر نشده است.

این مقام مسوول با بیان اینکه در صورت نهایی نشدن قرارداد ایران با شرکت‌های هواپیماساز، شرایط برای ناوگان ایران دشوار خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین سن هواپیماها ۲۳ سال است و این در حالی است که زمان بازنشستگی هواپیما ۲۵ سال تعیین شده است بنابراین اگر فکر جدی به حال ناوگان‌مان نکنیم به زودی حتی تعداد زیادی از این ۱۴۰ فروند هواپیما نیز قابل استفاده نخواهد بود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با اشاره به اینکه  این موضوع در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز تعریف می‌شود، خاطرنشان کرد:وقتی ایرانی‌ها برای سفرهای داخلی یا بین‌المللی مجبور می‌شوند به ایرلاین‌های خارجی مراجعه کنند، یعنی ما منابع ارزی خود را خیلی راحت به شرکت‌های خارجی داده‌ایم.

وی درباره چگونگی تامین مالی پیش قسط‌های ایران‌ایر برای خرید هواپیماهای جدید گفت:ایران‌ایر در این مرحله باید حدود یک میلیارد دلار پیش‌پرداخت را ظرف چهار سال تامین کند. از این رقم حدود ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق سکوک و حدود ۵۰۰ میلیون دلار با استفاده از سرمایه‌های خارجی که ایران‌ایر با اتکاء به خود و نه به دولت تامین کرده، به وجود خواهند آمد.

فخریه کاشان خاطرنشان کرد:طبق گزارش توجیحی ایران‌ایر با رسیدن نخستین هواپیماها نه تنها امکان بازپرداخت اقساط وجود دارد که حتی پیش‌پرداخت‌های بعدی نیز با استفاده از همین هواپیماها ممکن خواهد بود. اما اگر باز هم در تامین مالی مشکلی به وجود بیاید ما راه‌حل‌هایی را پیش‌بینی کرده‌ایم که هیچ محدودیتی نخواهد داشت.

به گفته او پیش‌پرداخت نخست ایران‌ایر ۲۲۷ میلیون دلار است و کل فرآیند پیش‌پرداخت در چهار مرحله اجرایی خواهد شد.