۰ نفر

پلیس زن؛ حرفه ای پذیرفته شده در جهان

۲۶ آذر ۱۳۹۵، ۹:۳۵
کد خبر: 164660
 پلیس زن؛ حرفه ای پذیرفته شده در جهان

نیرو های پلیس زن به عنوان یکی از بخش های مهم ادارات انتظامی جهان محسوب می شوند و در مراکز پلیس نقش فعال و چشمگیری را پیدا کرده اند. همین عامل موجب شده گزارش امروزمان را به این حرفه نه چندان زنانه اختصاص دهیم که کم کم سر و کله زنان در آن پررنگ و پررنگ تر می شود.

در این گزارش به جایگاه زنان در شغل پلیس و سابقه حضور آنان در این حرفه می پردازیم. در ادامه این گزارش میزان حقوق و مزایا و همچنین وظایف پلیس زن بیان خواهد شد. همچنین توجه به زنان مجرم نیز در دستور کار این گزارش قرار گرفته و در انتها گذری خواهیم داشت بر میزان جرم و جنایت صورت گرفته توسط زنان.

سابقه 100 ساله حضور زنان پلیس در جهان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، حرفه پلیس از جمله مشاغلی به شمار می رود که در طول تاریخ همیشه در دست مردان بوده و سابقه حضور زنان در چنین حرفه ای به چیزی حدود 100سال پیش بازمی گردد. می توان دهه های آغازین قرن بیستم را آغاز راهی دانست که حضور زنان به عنوان نیروی پلیس در سطح جهان اتفاق افتاده است؛ مخاطرات بالای این شغل در کنار فعالیت های بدنی دشوار و شرایط خاصی که ایجاب می کرد، باعث می شد در طول تاریخ، این شغل یک حرفه مردانه محسوب شود.

در این میان، کشورهایی نظیر انگلیس، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی جزو نخستین کشورهایی به شمار می روند که در اوایل قرن بیستم از زنان به عنوان نیروهای پلیس استفاده کردند و به مرور زمان در دیگر کشورهای دنیا نیز حضور پلیس زن به عنوان یک شغل اجتماعی پذیرفته شد، به طوری که امروزه در همه کشورهای جهان، افسران پلیس زن حضور دارند.

اگرچه 100سال گذشته را می توان به عنوان حضور مستقیم و قانونی زنان در مراکز پلیس قلمداد کرد، اما مطمئنا در دوران تاریخی گذشته نیز زنان سمت های قانونی مختلفی را بنا بر موقعیت خانوادگی خود پیدا می کردند؛ اما باید به این نکته توجه داشت که حضور زن در جایگاه پلیسی که امروزه ما آن را می شناسیم، از اوایل قرن بیستم رونق گرفته است و در طول این دوره 100 ساله، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده، اما به طور قطع می توان گفت امروزه بسیاری از پلیس های زن جهان قادر هستند اکثر فعالیت های مردانه ای را که پلیس های مرد به انجام می رسانند، انجام داده و پابه پای مردان در این شغل گام بردارند.

قابل ذکر است حقوق پلیس زن هم مانند یک کارمند پرداخت می شود و حداقل آن حقوق پایه وزارت کار است. البته حق ماموریت ها و... که در این حوزه تعریف شده است، ساختار خاص خود را دارد و برای هر کاری متفاوت است.

سابقه زنان پلیس در ایران

کشور ما ایران نیز از جمله کشورهایی است که به دلیل رعایت شئونات اسلامی و دینی خود، تا حد زیادی به نیروی پلیس زن احتیاج دارد و امروز یکی از مهم ترین بخش های نیروی انتظامی  ما را زنان اداره می کنند. از طرفی نیز تاریخچه حضور زنان پلیس در کشور ما، به سال 1341 برمی گردد که زنان درجه دار و افسر در اداره شهربانی و ژاندارمری به کار گرفته می شدند.

در سال های بعد از انقلاب اسلامی نیز زنان در شغل مذکور حضور داشتند، به طوری که در سال 1377 شمسی پذیرش و تربیت پلیس زن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و زنان می توانستند برای ورود به این حرفه از طریق آزمون سراسری دانشگاه ها اقدام کنند.

در دانشگاه نیز علاوه بر گذراندن 132واحد درسی در مقطع کارشناسی، 30 تا 40 واحد عملی نیز دارند که در این دروس آموزش هایی مانند دفاع شخصی، آمادگی جسمانی، تکواندو، کاراته، جودو، آموزش رانندگی، تیراندازی و آموزش زبان انگلیسی را می گذرانند.

همچنین برای احراز این شغل ویژگی های خاصی مانند تناسب قد و وزن و دیگر خصوصیات خاص جسمانی اهمیت دارد و آشنایی با قوانین و مقررات، جامعه شناسی و مردم شناسی نیز در این شغل اهمیت زیادی می یابد.

مهم ترین وظایف پلیس زن در ایران

به طور کلی وظایف پلیس زن در ایران شامل موارد زیر می شود: دستگیری و بازداشت مجرمان زن، حمایت از زنان و کودکان، ارائه مشاوره انتظامی به خانواده ها، حضور در گیت های بازرسی برای بازرسی خانم ها، کشف جرائم، انگشت نگاری، حضور در کلانتری ها برای برخورد با مجرمان زن، مشاوره و... جالب است که به دلیل استقبالی که زنان جوان برای احراز شغل پلیس از خود نشان داده اند، حدود 4درصد از نیروی های پلیس کشور ما را زنان تشکیل می دهند و طبق آمار ارائه شده در سال گذشته، تعداد پلیس  های زن در مجموعه نیروی انتظامی حدود 7200نفر بوده است.

میزان حقوق و مزایای یک پلیس

در آمریکا میزان دستمزدی که یک پلیس زن در مقابل پلیس مرد دریافت می کند، در سال های گذشته تا حدی متفاوت بود. بر این اساس میانگین دستمزد یک پلیس مرد در سال 2010، حدود 948دلار در هفته بود و همین دستمزد برای افسر زن 938دلار محاسبه می شد یعنی تنها یک تفاوت کمی بیشتر از یک درصد. البته این تفاوت در سال های اخیر به حداقل رسیده و دیگر تفاوت چشمگیری در میزان حقوق این افراد دیده نمی شود.

به طور کلی یک افسر پلیس درآمدی معادل 50هزار دلار در سال خواهد داشت. بر این اساس می توان گفت میزان دستمزد ساعتی یک پلیس بین 14دلار تا 35دلار است. میزان پاداش ساعتی برای این شغل نیز یک و نیم دلار برآورد شده و حق اضافه کاری یک پلیس نیز بین 22دلار تا 62دلار در نظر گرفته می شود. پاداش ها و جوایزی که به یک پلیس به خاطر خدمات ارزنده وی اعطا می شود نیز بین 405دلار تا حدود 900دلار برآورد می شود که چنین تفاوتی ناشی از نوع فعالیت و خدمتی است که پلیس مذکور انجام می دهد.

آمار زنان مجرم جهان

امروزه بخش قابل توجهی از جمعیت زندان ها و مراکز تادیبی جهان را زنان تشکیل می دهند، به طوری که محققان آسیب های اجتماعی معتقدند در سال های اخیر آمار زنان مجرم در سطح جهان افزایش یافته است. طبق آمار ارائه شده، جمعیت زندان های تادیبی ایالات متحده آمریکا، در فاصله سال های 1999 تا 2003 حدود 48درصد افزایش یافته است، یعنی از 68هزار و 100نفر به 100هزار و 943نفر رسیده است.

همچنین جالب است بدانید تعداد زندانیان آزاد شده مشروط در ایالات متحده آمریکا در سال 2014 حدود 25درصد بوده است و این درحالی است که این تعداد در سال 2000 به 22درصد رسیده بود. همچنین تعداد زنانی که در زندان های ایالتی آمریکا به بیش از یک سال زندان محکوم می شدند نیز در فاصله سال های 2013 تا 2014 به 2درصد رسیده بود.

همچنین طبق آمار موجود جمعیت زنان زندان های آمریکا از سال 2010 با نرخ رشد متوسط 3درصد رو به رو بوده است. شایان ذکر است طبق آمار موجود، زندانیان کنونی زن جهان نیز تعداد قابل توجهی از جمعیت مجرمان جهان را تشکیل می دهند، به طوری که طبق آمار ارائه شده زندانیان زن کنونی جهان 5درصد از کل جمعیت زندانیان جهان را تشکیل می دهند.