۰ نفر

هواپیمایی که بیمارستان هوایی شد!

۲۲ آذر ۱۳۹۵، ۸:۱۸
کد خبر: 163778
هواپیمایی که بیمارستان هوایی شد!

از زمانی که برای اولین‌بار در دنیا هواپیمایی تبدیل به بیمارستان چشم‌پرنده شد، حدود 30 سال می‌گذرد.

 تاکنون سه نمونه ساخته شده و جدیدترین بیمارستان هوایی نیز امسال ساخته شد. این هواپیما از سوی سازمان غیرانتفاعی Orbis راه‌اندازی شده و در آن علاوه‌بر جراحی‌ چشم به پزشکان نیز آموزش‌هایی داده می‌شود تا نحوه بهبود بینایی افراد را در کشورهای مختلف بیاموزند. این بیمارستان هوایی با هدف سفر به کشورهای مختلف ساخته شده است. به گزارش «mashable»، ساخت این هواپیما در «ژوئن» امسال به اتمام رسید که سومین بیمارستان هوایی در نوع به شمار می‌رود. دو هواپیمای دیگر درحال حاضر از رده خارج شده‌اند و از آنها به‌عنوان موزه استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان ، ماموریت این بیمارستان هوایی انتقال پزشکان داوطلب به سایر کشورها و مناطق دنیاست تا از این طریق بتوانند در مناطقی که دچار کمبود امکانات و مراقبت‌های چشمی هستند، به بیماران خدمات ارائه دهند. پزشکان در این بیمارستان هوایی در موقعیت‌های جراحی قرار می‌گیرند تا از این طریق فناوری‌های جدید را در حوزه جراحی چشم فراگیرند. سالانه میلیون‌ها نفر در دنیا بینایی خود را از دست می‌دهند و میلیون‌ها نفر هم از دید ضعف رنج می‌برند. در این هواپیما، پزشکان، پرستاران و تکنسین‌ها آموزش می‌بینند تا بتوانند بینایی انسان‌ها را برگردانند. این هواپیما با همکاری بیمارستان‌های محلی، آژانس‌های عمومی بهداشت، NGO‌ها و دولت‌ها راه‌اندازی شده است.

مهندسان این طرح، حدود 6 سال وقت صرف تجهیز هواپیمای بوئینگ MD-10 و طراحی امکانات موردنیاز برای یک بیمارستان هوایی کرده‌اند؛ امکاناتی ازقبیل یک کلاس درس با ظرفیت 46 نفر، یک اتاق عمل، یک اتاق ریکاوری و سایر اتاق‌های مختص اسکن و تصویربرداری و درمان لیزر چشم در این هواپیما تعبیه شده است. این هواپیما به‌تازگی از سفر به شانگهای و چین به سنگاپور رسیده است. این هواپیما فناوری‌های جدید و تجهیزات مدرن را با خود جا‌به‌جا می‌کند؛ به‌عنوان مثال میکروسکوپ اتاق عمل آن مجهز به دوربین سه‌بعدی است. در اتاق عمل این بیمارستان هوایی به‌طور متوسط روزانه بین پنج تا هفت عمل جراحی چشم انجام می‌شود. عمل‌های جراحی به دلیل اینکه در خلال آن مباحث آموزشی هم برای پزشکان آموزش داده می‌شود، حدودا سه برابر حد معمول زمان می‌برند. این هواپیما به نقاط مختلف دنیا و حتی کشورهای توسعه‌نیافته سفر می‌کند و از آنجایی که در برخی کشورها، تجهیزات پزشکی بسیار قدیمی هستند، تجهیزات و وسایل مدرن در این هواپیما در نظر گرفته شده است تا در صورت نیاز، به همه وسایل جدید دسترسی داشته باشند. در اتاق عمل این بیمارستان هوایی علاوه‌بر آموزش جراحی چشم، بیهوشی عمومی نیز به پزشکان یاد داده می‌شود.

پرستاران حاضر در این هواپیما اصول شست‌وشوی زخم هنگام کمک به جراح و نیز مراقبت‌های بعد از عمل را به پزشکان آموزش می‌دهند. شرکت هوایی Orbis نخستین بیمارستان هوایی چشم خود را در سال 1982 به پرواز درآورد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تاکنون حدود 325هزار پزشک و پرستار در این بیمارستان هوایی و در زمینه بیماری‌های چشمی و جراحی چشم آموزش دیده‌اند و تا سال جاری 23میلیون نفر را در دنیا درمان کرده‌اند. پزشکان همراه با این هواپیما تلاش می‌کنند تا حد امکان نابینایی را در دنیا به حداقل برسانند. درواقع، هدف این بیمارستان هوایی علاوه‌بر آموزش و درمان بیماران، بهره‌مند شدن از حمایت‌های ملی و جهانی به‌منظور بهبود آموزش عمومی و همکاری با سیاستگذاران جهت افزایش آگاهی مردم درباره بیماری‌های چشمی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه و درمان نابینایی است. از سوی دیگر، تحقیقات هم بخش دیگری از اهداف این بیمارستان به شمار می‌رود.

 بیماری‌‌های چشمی، معضلی جهانی

بیش از 285میلیون نفر در دنیا مبتلا به اختلالات بینایی هستند و از این میان، از هر پنج نفر، چهار نفر به‌گونه‌ای هستند که بیماری آنها قابل پیشگیری است. 90 درصد این افراد در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند که یا هیچ دسترسی‌ای به درمان‌های نجات‌دهنده وجود ندارد یا اینکه دسترسی‌ها بسیار محدود است. بیمارستان هوایی Orbis بیش از 30سال است که فرشته نجات این کشورهاست و تاکنون شمار زیادی از افراد دنیا را از نابینایی نجات داده است.