۰ نفر

دام‌های سبک مازندران در خطر گرسنگی

۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۶:۴۹
کد خبر: 162399
دام‌های سبک مازندران در خطر گرسنگی

بیش از 2 میلیون و 600 هزار راس دام سبک مازندران که شامل گوسفند و بز است در خطر گرسنگی هستند و نتیجه مخربی در تولید سال آینده خواهد گذاشت چون تغذیه زمستانی تولید سال بعد را تضمین می کند.

این روزها که خبر برف و سرما داد باغداران مازندرانی را در آورده است و خبرها کمتر به سمت و سوی بخش های دیگری کشاورزی و دامداری سوق پیدا کرده است. مازندران که از سال ها پیش اوضاع صنعت دامداری و دامپروری اش چندان مساعد نبود این روزها در شرایط بدتری را تجربه می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، الهیار ولیزاده وندچالی​، رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری صنعت دامپروری کشور با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد دامپروری باید تمرکز زدایی شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی کشور، باید سیاست های مربوط به بخش کشاورزی برای هر استان جداگانه اتخاذ شود.  زمانی که در سطح کشور 30 جریان آب و هوایی وجود دارد باید دانست که شرایط تولید در آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط تولید دامی مازندران با دیگر استان های کشور کاملا متفاوت است، اظهار کرد: 90 درصد دامداری های مازندران مربوط به روستاست و به سبک سنتی اداره می‌شود و  سیاست های حمایتی دولت همسو با ساختار اکثریت دامداری های مازندران نیست.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران، 15 درصد از دامداری های استان را صنعتی و نیمه صنعتی دانست و گفت: با توجه به هزینه های بالای دامپروری صنعتی، مردم مناطق روستایی استان از شرایط محیطی استفاده کرده و به دامداری سنتی روی می آورند.

وی تصریح کرد: دامداری سنتی به معنی یک آغل و چند دام سبک و سنگین نیست بلکه دامدار دام هایش را در فصل بهار و تابستان به چرا می برد و فصل زمستان علوفه کشت می کند و این گونه چرخه طبیعت مخدوش نمی شود.

رئیس اتحادیه سراسری صنعت دامپروری همگام کشور با ابراز گلایه از سیاست های یکپارچه در مورد دامپروری کشور گفت: یقینا شرایط در استان اصفهان که مرکز دامپروری صنعتی کشور است با استان مازندران که مرکز دامپروری سنتی کشور است فرق می کند و اتخاذ یک سیاست در مواجه با دامپروری موجب محروم ماندن تولیدکنندگان دامی یک استان خواهد شد و سیاست های اتخاذ شده در جهت توسعه دامپروری صنعتی است.

وی افزود: در استان اصفهان بیش از هزار دامداری صنعتی وجود دارد در صورتی که مازندران کمتر از پنج دامداری صنعتی دارد.

ولیزاده با درخواست کمک و حمایت از سوی نمایندگان مازندرانی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تا به الان هیچ دوره ای از نمایندگان مجلس نشستی با تولیدکنندگان دامی استان نداشته اند تا فرصتی برای بیان مشکلات داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه سراسری صنعت دامپروری همگام کشور، سبوس را نهاده اصلی مصرفی دامداران سنتی استان دانست و گفت: سبوس خام به دلیل قیمت پایین تر و در دسترس تر بودن مورد استفاده بیشتر دامداران سنتی است.

ولیزاده با بیان اینکه دامداران با حداقل سود در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: دامداران اگر به نقدینگی احتیاج نداشته باشند یقینا به نهاده های ارزان قیمت نیازمندند که این مهم ترین مطالبه ما از دولت است.

 مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران سرمای چند روز گذشته استان را موجب تخریب صد درصدی علوفه سبز به خصوص شبدر دانست و گفت: بیش از 80 درصد تغذیه دام که مربوط به علوفه های کشت پاییزه بود در سرمای آذرماه ازبین رفت.

وی با طرح این پرسش که دولت چه برنامه ای برای جایگزینی علوفه های ازبین رفته دارد، اظهار کرد: مزایای بیشتری از دولت می خواهیم چرا که قیمت علوفه به طور میانگین در تمامی ارقام کیلویی 200 تومان گران تر شده است.

وی با بیان اینکه دام گرسنه نمی تواند زاد و ولد داشته باشد، اظهار کرد: این خسارت جبران ناپذیر متوجه دامداران است چرا که آن ها فقط سالی دو بار می توانند زایش دام داشته باشند.

این تولیدکننده دامی خاطرنشان کرد: علوفه ای که پشتیبانی دام برای دامداران مدنظر می گیرد نه تنها کیفیت مناسبی ندارد بلکه قیمت آن نیز بالاتر از علوفه موجود در بازار است، این دیگر چه حمایتی است؟

ولیزاده با بیان اینکه سیاست گذاری های این نهاد مربوط به تصمیم گیران کلان کشوری است، تصریح کرد: متاسفانه علوفه مناسب هم برای دامداران در نظر گرفته نمی شود و در سال اقتصاد مقاومتی به حذف دام عمل و اقدام به تقویت طیور کرده اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش از عملکرد نمایندگان مجلس نیز انتقاد کرد و گفت: شرایط دامپروری مازندران نباید با دیگر استان ها مقایسه شود و نیاز به تفکیک حمایتی دارد.

 ولیزاده افزود: مازندران به عنوان مرکز دام های بومی کشور شناخته می شود به گونه ای که دامداران سنتی با حداقل دام در حال گذراندن زندگی هستند و نیازمند حمایت بی چون چرای دولتی در ادامه حیات کاری خود هستند.

مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروری مازندران، حذف سبوس از اقلام علوفه ای کشور را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: مازندران جزو استان هایی است که دامداران آن از سبوس به دلیل قیمت پایین، بیشترین استفاده را می برند. در بهترین شرایط، نیمی از سبوس را در اختیار کارخانجات آرد قرار می دهند که آن ها نیز نیمی از این مقدار را به صورت آزاد به دامداران می فروشند.

 ولیزاده با طرح این پرسش که کجای دنیا گندم و سبوس دولتی به یک قیمت فروخته می شود، اظهار کرد: به جای حمایت از دامدار از کارخانجات آرد حمایت می شود که این ضربه سنگینی به دامدار است. اگر سبوس جزو علوفه محسوب نمی شود پس چرا در بازار آزاد یک و نیم برابر قیمت گندم دولتی فروخته می شود؟ بر چه مبنای قانونی سبوس را به اندازه گندم دولتی قیمت گذاری می کنند؟ در همه جای دنیا سبوس باید نصف قیمت گندم، نرخ گذاری شود، این مبحث کارشناسی شده نیست و کسی نیست صدای ما را بشنود.

ولیزاده گفت: این موضوع را بارها به نمایندگان مازندران به صورت کتبی و حضوری اعلام کردیم و درخواست کمک داریم. صنعت دامپروری وضعیت خوبی ندارد.

وی به قیمت های موجود گندم و سبوس اشاره کرد و گفت: امروز قیمت گندم دولتی کیلویی 550 تومان و سبوس دولتی 520 تومان است در صورتی که قیمت سبوس در بازار آزاد 700 تا 800 تومان فروخته می شود. کارخانجات آرد استان نیز نیمی از سبوس دولتی را که دریافت می کنند در بازار آزاد کیلویی 800 تومان می فروشند.

قیمت گذاری در اختیار دولت است

سید محمد جعفری، مدیرعامل غله و خدمات بازرگانی دولتی منطقه 2 کشور نیز با بیان اینکه قیمت گذاری گندم و سبوس در اختیار تصمیم گیران کشوری است، اظهار کرد: ما فقط مجری سیاست های دولت هستیم و قیمت گذاری نهادها برعهده ما نیست.

وی افزود: گندم از کشاورز کیلویی 1270 خریداری شده و به کارخانجات آرد کیلویی 665 تومان فروخته می شود.

جعفری، مسئول مستقیم تقسیم نهاده های مورد نیاز دامداران را معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان دانست و خاطرنشان کرد: سبوس با قیمت 521 تومان فروخته می شود و چرایی این موضوع مربوط به دولت است.

جعفری از فروش سبوس گندم توسط کارخانجات آرد در بازار آزاد اظهار بی اطلاعی کرد.

علوفه سبز در چین دوم ترمیم می شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تایید از بین رفتن علوفه‌های سبز استان اظهار کرد: این موضوع جای نگرای ندارد، چون در روزهای بعد در زمان برداشت دوم یا به اصطلاح چین دوم علوفه ها جوانه می‌زنند.

دلاور حیدر پور با بیان اینکه علوفه جایگزین برای دام های استان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به یخ زدگی مزارع علوفه‌ای استان موضوع تامین علوفه در دستورکار قرار دارد و دامداران در مورد این موضوع نگرانی نداشته باشند. 30 هزار هکتار از راضی کشت علوفه ای دچار یخ زدگی شدند که در چین دوم که هوا گرم می شود جوانه بر می گردد.