۰ نفر

نماینده پوتین: تمدید تحریم‌ها به هر عنوان نقض برجام است

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۹:۴۱
کد خبر: 161953
نماینده پوتین: تمدید تحریم‌ها به هر عنوان نقض برجام است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع در حاشیه دیدار بانماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه گفت:دست جمهوری اسلامی ایران در مقابله به مثل در قضایای هسته‌ای بسته‌ نیست و ما می‌توانیم در چارچوب قوانین بین‌المللی از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه ظهر امروز (شنبه) با علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، ولایتی در حاشه این یدار در جمع خبرنگاران در رابطه با تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها در ۱۱ ماه گذشته در رفتار خود در مورد مسائل اقتصادی تغییری نداشته‌اند وتمدید تحریم‌های ۱۰ ساله انتقامی بود که آمریکایی‌ها از پیروزی‌های ایران و محور مقاومت در منطقه گرفتند،

 او در ادامه گفت: این پیروزی‌ها بود که باعث عصبانیت آمریکا و دوستان شکست خورده آن‌ها در منطقه و در نتیجه تمدید تحریم‌ها علیه ایران شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع،  بیان کرد:  آمریکایی‌ها در جلسه‌ای با حضور شش کشور و ایران قول دادند کاری نکنندکه مخل روح حاکم بر برجام باشد و آن‌ها تعهد کردند که به برجام پای‌بند باشند،  اما این اقدام آن‌ها نقض صریح برجام بود چرا که قرار بود جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های هسته‌ای را برای مدت مشخصی بپذیرد و در حوزه اقتصادی تحریم‌های ناعادلانه علیه ما لغو شود.

ولایتی با بیان اینکه امریکایی‌ها  به بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر و حمایت از تروریست تحریم‌ها را از سر گرفتندٰ،تاکید کرد: این مضحک است که آمریکایی‌ها با وجود آن که خودشان از تروریست‌ها و القاعده حمایت می‌کنند به ایران به خاطر حمایت از حزب اللهی که مقابل تروریست‌ها و داعش ایستاده است، می‌گویند حامی تروریست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با تاکید بر اینکه ناقض حقوق بشر در واقع خود آمریکایی‌ها هستند، افزود: از نظر ما برقراری یا تمدید تحریم‌ها به هر عنوان نقض برجام است و دست جمهوری اسلامی ایران در مقابله به مثل در قضایای هسته‌ای بسته‌ نیست و ما می‌توانیم در چارچوب قوانین بین‌المللی از انرژی هسته‌ای استفاده کنیم.

او با تاکید بر این که خوشبختانه خبرهای خوشی از موصل به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد نیروهای عراق و موصل در آستانه پیروزی هستند، گفت:‌ حشد الشعبی در مجلس عراق به رسمیت شناخته شد و میشل عون که از متحدان حزب الله است در لبنان روی کار آمد و علاوه بر آن نیروهای مقاومت در حلب هم در آستانه پیروزی هستند؛ بنابراین می‌توان گفت دوستان شکست خورده آن‌ها در مجلس نگران شده‌اند و به نوعی انتقام این پیروزی‌ها را گرفته‌اند.

ولایتی گفت: بیش از همه خود آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی ناقض حقوق بشر هستند، آن‌ها به بهانه آزادی خواهی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند. فقر و بیکاری در آمریکا  تبعیض‌نژادی رو به رشد است. آن‌هایی که از تبعیض‌نژادی حمایت می‌کنند در این کشور بیش‌تر رای می آورند و یا تسلط بیش‌تری دارند بنابراین کسانی که بر ضد حقوق بشر اقدام می‌کنند بسیاری از خود کشورهای غربی هستند.

او با تاکید بر این که بی‌تردید تحریم‌ها به هر عنوان دیگری که بر قرار یا تمدید شود نقض برجام است، گفت: کارگروه نظارت بر برجام اواخر هفته گذشته یعنی ده روز پیش به ریاست رییس‌جمهور تشکیل جلسه داد و باید بگویم جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه نقض برجام ایستادگی می‌کند و آمادگی‌های لازم را دارد تا بتواند مقابله به مثل کند. جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در کار خود یعنی استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.

رییس مرکز تحقیقات مجمع در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با این که آیا درست است که روسیه درخواست استفاده مجدد از پایگاه نوژه در همدان برای مقابله با گروه تروریستی را مطرح کرده؟ گفت: این گونه امور دفاعی بین مقام‌های دو کشور همواره در حال هماهنگی بوده است و ربطی به کارهای سیاسی و مسائل تبلیغی ندارد.

 ولایتی افزود: روسیه و ایران  به عنوان دو متحدی که همکاری‌های استراتژیک دارند با همدیگر همکاری‌های ارزشمند رو به رشدی دارند و امیدواریم به‌زودی شاهد پیروزی دولت و مردم سوریه باشیم.

او با اشاره به سفر لاورنتیف به تهران گفت: شاهد ‌سفر فوری و مهم  نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه در امور سوریه به تهران بودیم. او حامل پیام آقای پوتین برای جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهور کشورمان بود. او پس از ملاقات با رییس‌جمهور با من دیدار داشت.

ولایتی  تصریح کرد: در مدتی که لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در مورد سوریه و منطقه تعیین شده است این چهارمین ملاقاتی بود که با او داشتم. در این دیدار روابط رو به رشد و توسعه ایران و روسیه مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان این که رابطه تهران و مسکو رابطه‌ای راهبردی بوده و هر روز بیش از پیش توسعه و تعمیق می‌یابد افزود:‌ رابطه کنونی بین ایران و روسیه در تاریخ روابط دو کشور بی‌سابقه است. هر دو از موضع برابر، حقوق مساوی و روابط دوستانه‌ای به دور از دخالت در مسائل یکدیگر داریم. در حال حاضر همکاری بین ایران و روسیه علاوه بر همکاری دو جانبه همکاری بین‌المللی و منطقه‌یی به ویژه با تمرکز بر روی سوریه هست.

او ادامه داد: آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در کنار عوامل منطقه‌یی آن‌ها بنا داشتند که بشار اسد، رییس‌جمهور قانونی سوریه را به نفع صهیونیست‌ها و عوامل‌شان در منطقه تجزیه کنند اما با استقامت دولت و ملت سوریه تدبیر بشار اسد و حمایت ایران، حزب الله و مجموعه زنجیره مقاومت بیش از پنج سال است که شاهد مقاومت و پیشرفت‌های روز افزون آن‌ها هستیم.

ولایتی تاکید کرد:‌ این مژده را بر اساس گزارشی که در گفت‌وگویی که با نماینده نظامی که در هیأت لاورنتیف بود داشتیم از روی نقشه دیدیم که نیروهای سوریه و متحدان آن‌ها از سمت غرب به شرق حلب حدود ۱۶۰۰ متر پیشروی کردند و ۱۶۰۰ متر در مقابل با تراکم معارضان و تروریست‌ها کار بسیار سختی است.

او با بیان اینکه می‌توانم این نوید را بدهم که دولت و ملت سوریه به‌زودی شاهد رهایی کامل شهر حلب از دست تروریست‌ها هستند،گفت: امیدواریم روزی شاهد باشیم که کل سوریه از اشغال تروریست‌ها خارج شود. با نماینده ویژه روسیه در امور سوریه توافق داشتیم که باید از حکومت قانونی سوریه حمایت کنیم و از تمامیت ارضی این کشور حمایت شده و نباید اجازه دهیم که تروریست‌ها بتوانند به فعالیت‌های ضدانسانی خود در سوریه ادامه دهند.