۰ نفر

آخوندی: ۳۵ درصد سرمایه گذاری‌های ملی در بخش ساختمان و مسکن است

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۸:۲۰
کد خبر: 161942
آخوندی: ۳۵ درصد سرمایه گذاری‌های ملی در بخش ساختمان و مسکن است

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد 35 درصد سرمایه گذاری های ملی کشور در بخش ساختمان و مسکن انجام می شود اما با توجه به وضعیت بد مسکن برای یک سوم جمعیت شهری، متاسفانه نتیجه این سرمایه گذاری ها در عرصه شهرسازی هنوز قابل دفاع نیست.

«عباس آخوندی» عصر شنبه در مراسم اعطای احکام اعضای دوره هفتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی افزود: هر چند دولت، وزارت راه و شهرسازی و مهندسان در سال های گذشته در زمینه ساخت و ساز تلاش کرده اند اما نتیجه کار برای ما راضی کننده نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اکنون 56 میلیون نفر در شهرها زندگی می کنند که متاسفانه 18 میلیون تا 19 میلیون نفر آنها در وضعیت بدمسکن قرار دارند.

آخوندی گفت: یک سوم جمعیت شهری در وضعیت بدمسکن زندگی می کنند و ما با وجود ساخت ساختمان های نو هنوز شاهد آلودگی محیط زیست، وضعیت نامناسب مصرف انرژی، حمل و نقل، آب و فاضلاب و بروز فرونشست ها و فروریزش ها در برخی شهرها هستیم.

وی گفت: سوداگری و بی انضباطی، نظام تعادل شهری را به مخاطره جدی انداخته و این یک مساله ملی است که اکنون در شهرها شاهد آن هستیم.

آخوندی بیان داشت: مساله اصلی ما در شهرها- با وجود تلاش دولت، وزارت راه و شهرسازی و مهندسان- توسعه بی انضباطی شهری است که باید در برابر آن ایستاد تا این بی انضباطی شهری متوقف شود.

آخوندی گفت: با وجود 19 میلیون بدمسکن باید تلاش کنیم واحدهای فرسوده شهری را نوسازی کنیم.

وی اظهار داشت: ساخت ساختمان ها در خارج از شهرها با وجود سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی همچنان برای ما مشکلات بزرگی را به وجود آورده است در حالی که به دلیل ساخت دو میلیون واحد مسکن مهر در خارج از شهرها، این واحدها مشکلات زیربنایی و روبنایی زیادی دارند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: دستکم 400 هزار واحد مسکونی خالی در استان تهران وجود دارد و این نشان می دهد ما در وضعیتی قرار داریم اگر در حاشیه تهران نیز ساختمان بسازیم مشکل بدمسکنی در تهران حل نمی شود.

وی گفت: ما در زمینه مهندسی به مرمت و نوسازی واحدهای فرسوده موجود در شهرها نیازمندیم؛ زیرا ساخت واحدهای مسکونی در حاشیه شهرها با ساخت آن در مرکز شهرها وضعیت بسیار متفاوتی دارد.

** سازمان های نظام مهندسی در امور مهندسی دخالت نکنند 

وزیر راه و شهرسازی یادآوری کرد: در سال 1375 که سازمان نظام مهندسی در کشور افتتاح شد، مجموع اعضای آن 11 هزار مهندس بود اما اکنون شمار مهندسان با 40 درصد رشد، به بیش از 400 هزار نفر رسیده است.

وی گفت: بزرگ ترین گرفتاری ما در ایران سازمان محوری است که این مساله فقط در ایران است و هیچ کشوری در دنیا شاهد این مساله نیست. بنابراین نباید سازمان های نظام مهندسی در امور مهندسی دخالت کنند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حالی که نظامنامه اخلاق حرفه ای و اخلاق مهندسی ابلاغ شده، این مساله ناظر بر این است که یک مهندس صاحب امتیاز در برابر جامعه خود چگونه به مسئولیت های خود عمل کند.

آخوندی تاکید کرد: ما در ایجاد سازمان های نظام مهندسی تلاش کرده ایم مسئولیتی برای آنها قائل نشویم؛ بلکه همه مسئولیت ها در بخش ساخت و ساز با مهندسان است.

وی تصریح کرد: مشکلی که در سازمان های نظام مهندسی ایران رخ داده است و همه ما از آن رنج می بریم به جای اینکه مهندس، محور اصلی باشد سازمان های نظام مهندسی، محور اصلی هستند و مهندسان در درجه دوم قرار گرفته اند.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: از نظر قانونی مهندس وقتی تایید صلاحیت شد مسئولیت یک کار حرفه ای را می پذیرد و باید با اختیار کامل مسئولیت خود را در برابر جامعه اجرا کند و در برابر آن پاسخگو باشد.

در پایان این مراسم وزیر راه و شهرسازی با اهدای لوح سپاس از اعضای دوره ششم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور قدردانی و احکام اعضای دوره هفتم را به آنان اعطا کرد.