۰ نفر

خیمه جوی پایدار در بیشتر نقاط کشور

۱۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۲۱
کد خبر: 161811
خیمه جوی پایدار در بیشتر نقاط کشور

امروز شنبه برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز وشمال شرق کشور وزش باد شدید خواهد داشت که از اواسط وقت امروز با نفوذ زبانه پرفشار دمای هوا در شمال شرق وشرق به طور نسبی کاهش می‌یابد. برای فردا یکشنبه هم برای غالب مناطق کشور جو نسبتاً پایدار دور از انتظار نیست.

 سامانه بارشی که از پنجشنبه گذشته در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، زاگرس مرکزی وجنوبی، دامنه‌های جنوبی البرز ونواحی مرکزی کشور فعال شده و موجب ابرناکی، بارش باران، وزش باد و در برخی نقاط رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی شده بود، امروز شنبه به برخی نقاط شمال غرب و شمال شرق، خوزستان، شمال بوشهر، شمال غرب فارس، چهارمحال و بختیاری  و کهگیلویه وبویراحمد نیز کشیده شده و رگبار و رعد و برق و بارش پراکنده را به همراه داشته که بتدریج از کشورخارج می‌شود. همچنین امروز شنبه برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز وشمال شرق کشور وزش باد شدید خواهد داشت که از اواسط وقت امروز با نفوذ زبانه پرفشار دمای هوا در شمال شرق وشرق به طور نسبی کاهش می‌یابد. برای فردا یکشنبه هم برای غالب مناطق کشور جو نسبتاً پایدار دور از انتظار نیست. با این حال، این شرایط جوی، در 3 روز گذشته باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم و تردد خودروها در جاده‌های کشور شد که با کمک نیروهای امدادی و مردم رفع شد. براساس این گزارش، برفی که از یکشنبه شب هفته پیش در مازندران شروع به باریدن گرفت و تا پنجشنبه شب نیز ادامه داشت، علاوه بر بروز مشکلاتی مانند بسته شدن راه‌های ارتباطی اصلی و فرعی، قطع برق، آب، گاز و یخ زدگی محصولات کشاورزی، خسارت‌های زیادی نیز به تأسیسات آبرسانی و شبکه‌های برق بویژه در مناطق مرکزی و غربی مازندران وارد کرد.

خسارت برف و یخ به تأسیسات آب روستایی مازندران

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، «مجید فقیه عبداللهی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران، میزان خسارت برف و یخبندان هفته گذشته به تأسیسات آبرسانی روستاهای این استان را حدود 40 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بارش پیوسته و سنگین برف و درپی آن کاهش شدید دما و یخبندان، خسارت‌هایی به تابلوهای برق، شبکه‌ها و اتصالات آنها وارد کرد. البته میزان خسارت‌ها بیش از این رقمی است که اعلام شده و بزودی برای انعکاس و انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در مورد فعالیت‌های انجام شده در بحران برف اخیر و پیشگیری از قطع آب آشامیدنی روستاییان، افزود: به محض بارش برف حدود 44 دستگاه دیزل ژنراتور در ایستگاه‌های پمپاژ مخزن‌های تأمین‌کننده آب وارد مدار شد و از این طریق از قطع آب آشامیدنی حدود 155 روستا جلوگیری به عمل آمد. با این وصف، بارش سنگین برف و یخبندان موجب قطع آب آشامیدنی اهالی حدود 208 روستای مازندران مانند بخش چمستان نور یا سوادکوه شد که در صورت تجهیز چاه‌ها به دستگاه دیزل ژنراتور همزمان با قطعی برق، آب آشامیدنی اهالی این روستاها نیز قطع نمی‌شد. وی میزان اعتبار مورد نیاز برای مجهز کردن چاه‌های تأمین‌کننده آب آشامیدنی برخی از روستاهای استان به دیزل ژنراتور را حدود 200 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این اعتبار در صورت تخصیص صرف خریداری حدود 85 دستگاه دیزل ژنراتور برای تجهیز چاه‌ها با هدف پمپاژ آب آشامیدنی در زمان قطع برق خواهد شد.

خرید پرتقال سرمازده مازندران

از طرفی، کمتر از یک هفته پس از برف و سرمای کم سابقه پاییزی در مازندران که موجب سرمازدگی بخشی از محصول مرکبات شد، دولت دستور خرید پرتقال در حال فاسد شدن باغداران این منطقه را صادر کرد. جهاد کشاورزی مازندران اعلام کرد که دولت از دیروز جمعه هر کیلوگرم پرتقال درجه 3 باغداران را که قابل مصرف برای تازه خوری نیست، 5 هزار و 500 ریال خریداری می‌کند.

«دلاور حیدرپور» رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این خصوص اظهارداشت: خرید این نوع پرتقال از باغداران به شرکت تعاونی روستایی به‌عنوان مباشر محول شده است. باغداران نکا، میاندرود و ساری در اولویت عرضه پرتقال درجه 3 به کارخانه‌های فراوری مرکبات هستند. دیگر شهرستان‌های استان نیز در صورت داشتن پرتقال‌های ضایعاتی و تلخ شده بر اثر یخ زدگی، می‌توانند با عقد قرارداد با شرکت تعاونی روستایی، محصول خود را تحویل 2 کارخانه‌ای بدهند که برای این منظور انتخاب شده‌اند. رئیس جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه منابع مالی برای خرید این نوع پرتقال تأمین شده، افزود: باغداران در برداشت مرکبات سالم خود عجله نکنند.

ذخیره‌سازی پرتقال شب عید

درهمین حال حیدرپور یادآور شد که از این هفته خرید و ذخیره کردن پرتقال شب عید نیز به صورت گسترده در مازندران شروع می‌شود. وی نیاز شب عید کشور به پرتقال را حدود 40 تا 45 هزار تن اعلام کرد و افزود: به طور یقین با اجرای خرید و ذخیره‌سازی این میوه، بازار دلالی مرکبات در مازندران تا حدودی ساماندهی می‌شود. سال گذشته حدود 35 هزار تن پرتقال شب عید در مازندران از سوی شرکت تعاونی روستایی خریداری، ذخیره‌سازی و در استان‌های کشور توزیع شد.

حیدر‌پور به اهمیت ساماندهی بازار مرکبات مازندران اشاره کرد و گفت: مرکبات پس از برنج نقش مهمی در درآمد کشاورزان و اقتصاد استان دارد.

گفتنی است، برفی که دوشنبه شب اول آذر ماه در مازندران باریدن گرفت و تا پنجشنبه شب هفته پیش ادامه داشت، علاوه بر خسارت سنگین به بخش کشاورزی باعث، قطعی آب، گاز، برق و تلفن همراه برخی مناطق شده بود. بارش برف سنگین پاییزی و کاهش دما تا 16درجه زیر صفر موجب یخ زدگی محصولات کشاورزی از جمله مرکبات و کیوی در این استان شد. کارشناسان جهاد کشاورزی میزان خسارت به باغ‌های مرکبات را 30 درصد برآورد کرده‌اند.

سردشت سفیدپوش شد

همچنین بارش نخستین برف پاییزی چهره جنگلی و کوهستانی سردشت در آذربایجان غربی را سفیدپوش کرد، به طوری که به گفته «کریم شهریار» سرپرست اداره هواشناسی سردشت، با ورود سامانه بارشی مدیترانه‌ای، بارش به صورت برف و باران در این شهرستان ادامه دارد.هر سال در این زمان بارش‌های زیادی به صورت باران و برف این شهرستان را دربرمی گرفت، اما امسال به نسبت کمتر بوده است.

«فرزاد ظاهری» مسئول راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سردشت نیز گفت: با بارش برف راهداران در جاده‌های مهاباد و پیرانشهر مشغول برف روبی هستند و راه‌ها باز است.

ریزش کوه در آزاد راه  پل زال - خرم آباد

سرهنگ «صفر عبدالوند» فرمانده انتظامی پلدختر از بسته شدن آزاد راه پل زال - خرم آباد به علت ریزش کوه خبر داد و افزود: این جاده از سمت اندیمشک به خرم آباد به علت بارش زیاد باران و ریزش کوه و آبگرفتگی بین تونل و پل 2 تا 4 از ساعت 4 بامداد جمعه بعد از عوارضی مسدود شد و امکان تردد خودرو از این مسیر وجود نداشت.