۰ نفر

شن‌های روان شرق ،استان کرمان را تهدید می کند

۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 157634
شن‌های روان شرق ،استان کرمان را تهدید می کند

اگراعتبارملی برای مهارشن های روان درشهرستان ریگان اختصاص نیابد، به مرور زمان شرق استان کرمان متروکه خواهد شد.

«امین باقری»، فرماندار ریگان با اشاره به اینکه بیش از 70 کیلومتر از جاده ترانزیتی ریگان- چابهار در محاصره شن‌های روان قرار دارد،  گفت: حدود 8 سالی است که به دلیل خشکسالی ، طوفان شن در ریگان شدت پیدا کرده است. همین امر باعث شده تا اهالی بیش از 16 روستای این شهرستان که درشن‌های روان فرو رفته، برای ادامه زندگی به شهرهای مجاور مهاجرت کنند. همچنین از بین رفتن پوشش گیاهی در حاشیه جاده و طوفان‌های شدید، باعث شده تا شن‌های روان به جاده ترانزیتی ریگان - چابهارنزدیک شود. وی افزود: وزش بادهای شدیدی که از شمال شرق وشرق سیستان وبلوچستان می‌وزد، باعث طوفان شن در ریگان می‌شود. برای اینکه ازهجوم شن‌های روان و از خسارات مالی و جانی آن در امان بمانیم، حتی اقدام به نصب تله‌های رسوب گیر وکاشت نهال درحاشیه جاده ترانزیتی این محور کرده‌ایم. چرا که کاشت درختان و گیاهان ازحرکت شن‌های روان در زمان طوفان جلوگیری می‌کند. اما رشد این گیاهان زمان براست و نیاز به مراقبت دارد. طوفان شن دراین شهرستان ازاوایل آذرماه تا اواخر اردیبهشت ماه شدت پیدا می‌کند. در بیشتر نقاط شهرستان با بیل مکانیکی اقدام به ایجاد کانال کرده‌ایم تا درزمان طوفان، شن‌ها به داخل کانال هدایت شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، باقری با بیان اینکه میزان بارندگی در چند سال اخیر در ریگان کاهش پیدا کرده، گفت: با حفر چاه‌های مجاز وغیر مجاز بستر منابع طبیعی را از بین برده‌ایم وحتی باعث خشکی زمین شده و با حرکت باد، طوفان شن به وجود می‌آید. همچنین در زمان طوفان شن، به خاطر اینکه میزان دید کاهش پیدا می‌کند، ما بارها مجبورشدیم جاده این شهرستان را تا دوساعت و حتی بیشتر مسدود کنیم. چرا که جاده کاملاً به زیر شن فرو می‌رود.

فرماندار ریگان افزود: با توجه به اینکه راه ترانزیتی ریگان - چابهار از راه‌های اصلی کشور است، خواستار توجه ویژه مسئولان به این جاده هستیم. همچنین در قسمت‌های بحرانی ریگان توسط منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان نهالکاری و کمر‌بند سبز برای محافظت از جاده صورت گرفته است‌. بیش از 50 میلیارد ریال برای کشت نهال و محافظت از جاده ریگان - چابهار توسط منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان ‌هزینه شده است.

 امین باقری با اشاره به اینکه برای جلوگیری از هجوم شن‌های روان در این شهرستان درسال به 50 میلیارد تومان اعتبار نیازاست، تصریح کرد: با توجه به بحرانی بودن شهرستان ریگان نیاز به اعتبارات ملی دارد‌. اگر اعتباراتی  برای مهار شن‌های روان به این شهرستان اختصاص نیابد، به مرور زمان شرق استان کرمان متروکه خواهد شد.

اکنون بیش از 50 روستای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارد. بارها ازسازمان محیط زیست استان کرمان برای نصب دستگاه سنجش آلودگی هوا دراین شهرستان درخواست کردیم، اما مشکل اعتباری را پیش کشیدند. متأسفانه در زمان بارش ریزگردها در شهرستان حتی نمی‌توانیم به مردم اطلاع‌رسانی کنیم. اگر مطالبات ما علمی شود، قطعاً راحت‌تر می‌توانیم مسائل را به مردم انتقال دهیم.

گسترش بیابان

«محمود صفرزاده بندری»، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کرمان نیز دراین زمینه گفت: این استان با داشتن اقلیم بیابانی ونیمه بیابانی وبا گذشت 17 سال خشکسالی آماج معضلات متعدد زیست محیطی بوده است. وقوع پدیده گرد وغبار که با منشأ محلی و فرا استانی (بادهای 120 روزه سیستان بلوچستان وهمجواری با کویر لوت ومرکزی بعضاً گرد وغبار ناشی از کویر درانجیر یزد درشمال استان) نیز تشدید شده  عملاً این استان را با مسائل جدی زیست محیطی همواره مواجه ساخته است. همین امر باعث بروز پیامدهای منفی بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در استان می‌شود. تاکنون براساس بررسی‌های انجام شده در استان کرمان سطحی معادل 1.6 میلیون هکتار از اراضی، تحت تأثیر شدید فرسایش بادی قرار دارد و 29 نقطه کانون بحرانی شناسایی شده که به‌عنوان نقاط لوکال (محلی) تولید ریزگرد در استان به شمار می‌رود. همچنین این استان را بشدت مستعد تجمیع آلاینده‌ها بویژه گرد وغبار محلی کرده است.

صفرزاده دربندی  پایش وهشدار زیست محیطی گرد وغبار، اجرای برنامه‌های حفاظتی از تالاب‌های این استان و شبکه اطلاع‌رسانی وآموزش همگانی زیست محیطی را از اهداف این سازمان برشمرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یادآورشد: در این استان تنها 3 ایستگاه سنجش آلاینده های هوا وجود دارد. یک ایستگاه آن در شهرستان زرند، دیگری در محوطه اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان و ایستگاه سوم در میدان شهدای کرمان استقرار یافته است. همچنین با توجه به بحث وجود گرد وغبار در شهرستان ریگان اعتباراتی برای نصب وراه‌اندازی ایستگاه سنجش گرد وغباراختصاص یافته است.