۰ نفر

گزینه ترک تحصیل همچنان روی میز است

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۲:۲۱
کد خبر: 156544
گزینه ترک تحصیل همچنان روی میز است

نشست تخصصی بررسی علل بازماندگی کودکان از تحصیل به همت موسسه مردم‌نهاد سرای یاری کودکان امید(سیکا) با حضور فعالان بخش کودک در اراک برگزار شد.

 در این نشست تخصصی عواملی که سبب بازماندن کودکان از تحصیل می‌شود توسط فعالان حوزه کودک مطرح و در بخش پرسش و پاسخ بحث و بررسی در این خصوص صورت گرفت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نکته مهم این نشست تخصصی که برای اولین بار در اراک به این صورت برگزار شد، حضور کمرنگ متولیان آموزش و پرورش در این نشست تخصصی بود. تنها سه نفر از مجموعه آموزش و پرورش استان - علیرغم دعوت صورت گرفته – در این نشست حضور داشتند، در صورتی که بازماندگی از تحصیل کودکان ارتباط مستقیم با این نهاد دارد.

سام بوربور فعال حقوق کودک در این نشست با اشاره به لزوم ایجاد بستر تحصیل رایگان تا پایان دوره متوسطه بر اساس اصل 30 قانون اساسی، گفت: متاسفانه 73 سال است این قانون در کشور ما انتظار اجرا شدن را می‌کشد و تحصیل رایگان برای کودکان وجود ندارد.

وی این موضوع را یکی از عوامل بازماندن کودکان از تحصیل دانست و بیان کرد: برای ثبت نام کودکان باید هزینه‌هایی بابت بیمه، کتاب و... پرداخت شود که این هزینه‌ها از 90 تا 250 هزار تومان متغیر است، از طرفی باید لباس فرم و لوازم مدرسه تهیه شود و خانواده هایی که صاحب چند فرزند و نیازمند هستند و نمی‌توانند این هزینه‌ها را تامین کنند، کودکان را راهی مراکز آموزشی نمی‌کنند.

بوربور توزیع نامناسب امکانات آموزشی را از دیگر عوامل بازماندن کودکان از تحصیل عنوان کرد و افزود: مناطق محروم و اغلب روستاها امکانات مناسبی برای آموزش ندارند و حتی زمانی که تعداد به حد نصاب نرسد کلاس تشکیل نمی‌شود یا شاهد تشکیل کلاس‌های چند پایه هستیم یا اینکه کودکان برای تحصیل مجبور به تردد از یک روستا به روستایی دیگر هستند که تمامی این عوامل سبب انتخاب گزینه ترک تحصیل کودکان می‌شود.

این فعال اجتماعی ادامه داد: کلاس‌های چند پایه یا تعدد دانش آموزان در یک کلاس را سبب کاهش کیفیت آموزش و در نهایت دلزدگی کودکان از ادامه تحصیل می‌شود، همچنین در صورتی که خانواده‌ها قادر نباشند هزینه‌های رفت و آمد کودکان از یک روستا به روستایی دیگر را تامین کنند، باز هم شاهد ترک تحصیل کودکان هستیم.

وی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط مالی معلمان است، زمانی که حقوق معلمان کفایت نیازهای زندگی روزمره را نکند معلم انگیزه خود را برای تدریس با کیفیت از دست می‌دهد و مجبور به اضافه‌کاری می‌شود که این موضوع عملکرد معلمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بوربور خرید خدمت برای جذب معلمان را فاجعه‌بارترین تصمیم در نظام آموزش و پرورش در صد سال اخیر دانست و عنوان کرد: در این طرح معلمان تنها دستمزد ساعت ارائه خدمت را دریافت می‌کنند در کنار این موضوع باید هزینه کلاس های آموزشی که برای معلمان برگزار می‌شود را بپردازند. این موضوع قطعا بر کیفیت آموزش اثر می‌گذارد و کیفیت پایین کلاس سبب دلزدگی دانش‌آموزان از تحصیل می‌شود.

این فعال اجتماعی با تاکید بر این نکته که در صورت عدم تغییر شرایط شاهد تکرار این روند و افزایش کودکان بازمانده از تحصیل خواهیم بود، افزود: باید شرایطی فراهم شود که امکانات و نیروی انسانی عادلانه توزیع و برنامه‌های موثری با توجه به شرایط مجود در نظر گرفته شود.

فقر و فرق، عوامل بازماندن کودکان از تحصیل  

به گزارش ایسنا، "شه‌بخش‌گرگیج" استاد دانشگاه و عضو شورای اسلامی شهرستان چابهار نیز، گفت: حاشیه شهرها و مناطق آسیب‌خیز معمولا از کمترین امکانات آموزشی برخوردارند و این عوامل سبب بازماندن از تحصیل کودکان است.

وی با انتقاد از تبعیض در ارائه امکانات بیان کرد: کودکان در مناطق آسیب‌خیز و حاشیه‌نشین بیش از سایر نقاط نیاز به آموزش با کیفیت و محیط آموزشی مناسب دارند، از این طریق می‌توان کودکان را از بسیاری آسیب‌ها مصون داشت ولی متاسفانه ما شاهد تحقق خلاف این امر هستیم و در این مناطق کیفیت آموزش با سایر مناطق قابل قیاس نیست.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: در صورتی که امروز برای آموزش این کودکان هزینه نکنیم قطعا هزینه‌های گزافی را در آینده باید بپردازیم.

بیکاری تحصیلکردگان عامل ممانعت از تحصیل کودکان

عبدالعزیز میامی فرهنگی و بخشدار پلان از توابع چابهار نیز بیکاری جوانان را از دیگر عوامل بازماندگی تحصیل کودکان دانست و تصریح کرد: این موضوع در خانواده‌های نیازمند مناطق محروم بیش از سایر نقاط مشهود است. وقتی که با تعدد جوانان تحصیلکرده بیکار مواجه هستیم، خانواده‌ها با این تصور که تحصیل کودکانشان تاثیری در اشتغال آنها ندارد، از ادامه تحصیل کودکان ممانعت می‌کنند.

وی از خانواده به عنوان مهمترین نهاد جامعه یاد کرد و افزود: معیشت، فرهنگ و میزان اطلاعات خانواده نیز از جمله عوامل موثر در تحصیل کودکان است، باید این موضوعات بویژه در مناطق محروم، حاشیه‌نشین و روستایی بررسی شده و مورد توجه قرار گیرد.

این فعال اجتماعی بیان کرد: آموزش و پرورش در روستاها مدرسه ایجاد کرده است، اما نیروی انسانی و امکانات برای تامین این مدارس وجود ندارد و در تعداد قابل توجهی از روستاها شاهد بازماندن از تحصیل کودکان هستیم.

میامی عنوان کرد: خانواده‌های بدسرپرست از دیگر عوامل بازماندن از تحصیل کودکان هستند، اما باید بررسی شود که خانواده بدسرپرست چگونه به وجود آمده است. آیا پدر یا مادر این خانواده همان کودک دیروز نیست که به علل مختلف از بسیاری امکانات از جمله تحصیل بازمانده است؟

وی تاکید کرد: پرورش کودک امروز در حقیقت ساختن آینده‌ای توسعه یافته است و باید توجه داشت که کشور توسعه‌یافته با انسان‌های توسعه‌یافته ساخته می‌شود.

در بخش پایانی این نشست شرکت کنندگان به پرسش و پاسخ و بحث در خصوص مباحث مطرح شده پرداختند.