۰ نفر

معتادان تزریقی دنیا؛ ۱۵ میلیون نفر

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۹:۳۱
کد خبر: 156496
 معتادان تزریقی دنیا؛ ۱۵ میلیون نفر

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا دچار اعتیاد هستند و کشورهای مختلف دنیا مبالغ سرسام‌آوری برای مقابله با این پدیده خانمان‌برانداز هزینه می‌کنند.

محققان استرالیایی در تحقیقاتی که انجام داده‌اند، برای اولین بار گزارشی از آمار اعتیاد در دنیا را اعلام کرده‌اند که روی وب‌سایت drugfree منتشرشده است. براساس بررسی این محققان، تعداد افراد معتاد به الکل 240 میلیون نفر در دنیا تخمین زده می‌شود و بیش از یک میلیارد نفر به کشیدن سیگار اعتیاد دارند و 15 میلیون نفر در دنیا نیز اعتیاد از نوع تزریقی (هروئین) دارند. این گزارش از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سازمان بهداشت جهانی و دفتر جرائم مربوط به مواد مخدر سازمان ملل جمع‌آوری و مشخص ‌شده است که همواره مردان بیشتر از زنان در معرض اعتیاد قرار داشته‌اند. این نتایج ارزش زیادی دارد، چراکه مشخص می‌کند، وضعیت اعتیاد در دنیا به چه صورت است. در بررسی این دانشمندان، مشخص‌شده افرادی که به الکل اعتیاد دارند، نسبت به سایر موارد مربوط به تنباکو از عمر کوتاه‌تر و کیفیت پایین‌تری در زندگی برخوردارند. انواع مختلفی از اعتیاد در میان افراد شایع است، اما آنچه در اینجا مطرح است، اعتیاد به موادی است که باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در بدن می‌شود و وابستگی از نوع شیمیایی ایجاد می‌کند و به دلیل وابستگی بدن به این مواد، افراد باید مراحل مختلفی را برای رهایی از این اعتیاد در پیش بگیرند.

مشاوره و راهنمایی

به نوشته جام جم ، در آمریکا، اولین راهی که به افراد معتاد به مواد مخدر پیشنهاد می‌شود، مراجعه به پزشک است یا پزشکانی که در زمینه اعتیاد، دوره‌های تخصصی دیده‌اند و کارشناسان اعتیاد هستند، همواره اولین راه برای راهنمایی این افراد در نظر گرفته می‌شوند. مشاوره درست و راهنمایی درست برای ترک مواد، اولین و مهم‌ترین گام در رهایی از این معضل است. پزشکان و متخصصان اعتیاد با توجه به بررسی‌هایی که انجام می‌دهند، ممکن است افراد را به محل‌های از پیش تعیین‌شده که مراکز ترک اعتیاد هستند، معرفی کنند. اطلاعات این مراکز به‌صورت آنلاین در اختیار افراد قرار می‌گیرد و آنها می‌توانند براساس موقعیت جغرافیایی خود به مراکز درمانی دسترسی داشته باشند. از طرف دیگر، برخی بیمه‌های سلامت، هزینه این درمان‌ها را پوشش می‌دهند و افراد درصورتی‌که از بیمه مناسبی استفاده کرده باشند، می‌توانند با استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای اعتیاد خود را درمان کنند. برای افرادی که بیمه مناسب ندارند هم مراکز دولتی ترک اعتیاد، مراحل درمان آنها را رایگان انجام خواهد داد. افرادی که اعتیاد دارند، گاه به دلیل هزینه‌های ترک ممکن است تمایلی به مراجعه به این مراکز نداشته باشند. در آمریکا لوایحی برای حمایت از این افراد و بازگشت آنها به سلامت وجود دارد. خدمات و سرویس‌های متعددی وجود دارند که هزینه‌های درمان را تأمین می‌کنند و در این فرآیند پزشکان، پرستاران، کاردرمانان و متخصصان اعتیاد در قالب همکاری و کار تیمی کمک می‌کنند تا فرد از این معضل نجات پیدا کند. مشاوره‌های روان‌شناسانه و کاردرمانی و گفت‌وگو با فردی که اعتیاد دارد، کمک می‌کند تا این روند براحتی انجام شود و افراد، امکان کمتری را در بازگشت به مصرف داشته باشند. در تمام طول درمان براساس قانون پزشکان و کادر درمانی، اطلاعات اشخاص را محفوظ نگاه می‌دارند و به شخص ثالثی نمی‌دهند.

ارجاع درست؛ درمان درست

یافتن متخصص مناسب، از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت بگیرد و برای این منظور، آکادمی AAAP در آمریکا، به عنوان نهادی که کار ارجاع افراد معتاد را به متخصص مناسب انجام می‌دهد، نقش موثری در راهنمایی افراد برای ترک بر عهده دارد و به عنوان اولین محلی که فرد معتاد مراجعه می‌کند، می‌تواند در سرنوشت او تعیین کننده باشد. در این مرحله، لزوم حفاظت از اطلاعات افراد اصلی حیاتی و مهم است که افراد ارجاع‌دهنده بخوبی با آن آشنا هستند. افرادی که در این آکادمی یا عضوی از آن هستند، کار ارجاع را انجام می‌دهند و بخوبی با روحیات این افراد آشنا هستند. دستورالعمل‌های مشخصی توسط آکادمی AAAP تدارک دیده شده تا افراد با دقت بیشتری به سمت مراکز مناسب هدایت شوند.