۰ نفر

شانس سرشماری برای خانوارهای غایب

۱۶ آبان ۱۳۹۵، ۱:۰۵
کد خبر: 156450
شانس سرشماری برای خانوارهای غایب

مرکز آمار ایران روش شرکت در سرشماری نفوس و مسکن سال 95 را برای خانوارهای غایب در زمان مراجعه ماموران آمارگیر به درب منازل اعلام کرد.

مسوولان مرکز آمار ایران دیروز در پاسخ به نگرانی آن دسته از خانوارهایی که در زمان مراجعه ماموران آمارگیر برای انجام سرشماری در منزل حضور ندارند، اعلام کردند: خانوارهایی که هنگام مراجعه مامور در منزل حضور ندارند، خانوار غایب محسوب می‌شوند اما این خانوارها برای شرکت در سرشماری شانس دوباره دارند. برای این خانوارها از سوی مامور، اطلاعیه خانوار غایب صادر می‌شود.  علیرضا زاهدیان، معاون مرکز آمار ایران در این باره توضیح داد: در این اطلاعیه به هر خانوار غایب، یک کد اختصاص می‌یابد که کد خانوار غایب نامیده می‌شود. به گفته وی، خانوارهای غایب به دو دسته تقسیم می‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، خانوارهایی که در سرشماری اینترنتی شرکت کرده‌اند که باید کد خانوار غایب را از طریق شماره تلفن‌های روی اطلاعیه خانوار غایب در اختیار ستادهای سرشماری قرار دهند یا با ورود به وبگاه‌ سرشماری، کد خانوار غایب خود را به کد آماری سرشماری اینترنتی متصل کنند.وی گفت: همچنین خانوارهایی که موفق به شرکت در سرشماری اینترنتی نشده‌اند، باید به وبگاه سرشماری مراجعه و با کد خانوار غایب ثبت‌نام کنند یا با ستادهای سرشماری تماس بگیرند و به‌صورت تلفنی سرشماری شوند.

زاهدیان افزود: خانوارهایی که کد آماری خود را گم کرده‌اند باید به وبگاه سرشماری قسمت بازیابی کد آماری مراجعه کنند. وی گفت: در سرشماری اینترنتی همه روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در نظر گرفته شد، به‌طوری که بتوان از تبلت، کامپیوتر و حتی تلفن همراه به سایت سرشماری وارد شد و اطلاعات خانوار را در آن ذخیره کرد.

زاهدیان درباره میزان مشارکت مردم در سرشماری اینترنتی گفت: در استان تهران 7/ 37 درصد خانوارها در سرشماری اینترنتی شرکت کردند و این میزان بالاتر از انتظاری بود که پیش‌بینی کرده بودیم.به گفته معاون مرکز آمار ایران، وضعیت در همه استان‌های کشور خوب بود و دراکثر استان‌های کشور توانستیم به اهداف بالاتر از پیش‌بینی برسیم. زاهدیان افزود: 25هزار مامور آمارگیری در سرشماری حضوری شرکت دارند که همه اینها از سوی کارشناسان مرکز آمار ایران آموزش‌های لازم را در این خصوص کسب کرده‌اند.

رئیس مرکز آمار ایران نیز در این باره افزود: با انجام سرشماری اینترنتی که برای نخستین بار در کشور انجام شد، توانستیم از سرشماری سنتی به سوی سرشماری مدرن گام برداریم.امیدعلی پارسا گفت: با انجام موفق سرشماری اینترنتی توانستیم به تراز بالایی از روش‌های مدرن جمع‌آوری اطلاعات دست یابیم.

وی دوران یاد شده در حوزه آمار کشور را «دوران گذار» عنوان کرد و گفت: این دوران را شروع کردیم تا به روش آمارهای ثبتی مبنا برسیم، به‌طوری که در همان زمان که آمارها تولید می‌شوند بتوانند مبنای یک برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری قرار بگیرند. رئیس مرکز آمار ایران روش سرشماری نفوس و مسکن 1395 را روش ترکیبی اینترنتی،حضوری و تلفنی عنوان کرد و گفت: توانستیم در روش اینترنتی به جمع‌آوری اطلاعات خانوار بیش از 46 درصد برسیم که رقم بسیار قابل توجهی است. کشور کانادا در سال 2015 توانست به رقم 37 درصد در این نوع سرشماری برسد. کشورهای کانادا و استرالیا که نخستین بار روش سرشماری اینترنتی را پیاده کردند در مرتبه نخست به ترتیب به آمار 17 تا 18 درصد دست یافتند.رئیس مرکز آمار ایران معتقد است، علت موفقیت سرشماری اینترنتی در کشورمان همکاری همه نهادها برای انجام این امر بود، به‌طوری که همه دستگاه‌های اجرایی به شکل بی‌سابقه‌ای پای کار آمدند.بر اساس اعلام مسوولان مرکز آمار ایران، از آغاز سرشماری حضوری نفوس و مسکن سال 1395 در بیست و هشتم مهرماه امسال تا صبح دیروز پانزدهم آبان ماه، 12 میلیون و 700 هزار خانوار باجمعیت بالغ بر 42 میلیون و 300 هزار نفر در سرشماری شرکت کرده‌اند. همچنین تاکنون 80 هزار خانوار غایب از طریق اینترنت اطلاعات خود را به مرکز آمار ایران ارائه داده‌اند. این در حالی است که میزان مشارکت مردم سراسر کشور در سرشماری اینترنتی نفوس و مسکن 1395 بیش از 46 درصد ثبت شده است.